De Jeep Renegade zag in 2014 voor het eerst het licht op de Geneva Motor Show en kwam datzelfde jaar nog op de markt. De compacte SUV werd een van de bestverkochte Jeeps in ons land, dankzij zijn vriendelijke uiterlijk, moderne techniek en bereikbare prijzen. Nu heeft Jeep de Renegade vernieuwd, met een iets aangepast uiterlijk en nieuwe motoren. Tijd voor een uitgebreide test.
Test Jeep RenegadeNieuwe looks

Hoewel de uiterlijke aanpassingen aan de nieuwe Renegade ten opzichte van zijn voorganger niet schrikbarend zijn, dragen ze wel bij een het creëren van een frissere look. Dit wordt helemaal duidelijk als je beide versies naast elkaar ziet.

Aan de voorzijde zien we nieuwe, erg fraaie koplampen, nu met LED-techniek en de rand van de motorkap loopt nu iets af, wat weer iets strakker staat. Ook de bumper en grille zijn aangepast, waardoor de auto in zijn geheel een stuk moderner is geworden. Aan de achterzijde zien we iets andere achterlichten.
Test Jeep RenegadeVan binnen

In het interieur moet je even goed zoeken naar de verschillen, want deze is grotendeels hetzelfde gebleven, wat verder prima is. Door zijn vierkante vorm, heb je opvallend veel ruimte en het is nog altijd een fijne en stoere plek om in alle comfort te zitten. Bij nadere inspectie blijkt de middeltunnel iets aangepast.

Het infotainment systeem was begin dit jaar al geïntroduceerd, dus niet helemaal nieuw, maar voor de meeste mensen zal dit een prettige upgrade zijn ten opzichte van het oudere systeem. Niet alleen werkt het sneller en beter, maar oogt een stuk prettiger. Tevens is het voorzien van Apple Carplay.

Wel helemaal nieuw zijn een aantal rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dodehoek detectie en lane departure warning. Ook hiermee is de Renegade weer helemaal van deze tijd. Wel zouden de waarschuwingssignalen iets subtieler kunnen.

Test Jeep RenegadeHet grootste nieuws

De grootste aanpassing voor de Renegade zit onder de motorkap. Want hier vinden we de Firefly motoren. Deze zijn verkrijgbaar in een 1.0 driecilinder en een 1.3 viercilinder turbobenzine, die we eerder al zagen in de Fiat 500X.

Onze test Renegade was voorzien van de driecilinder, die 120 pk en 190 Nm levert. Opvallend aan dit blok is de finesse en stilte waarin hij zijn werk doet. Ontzettend snel wordt de Jeep er niet mee, maar je hebt genoeg kracht tot je beschikking om goed mee te komen. Wel is het zaak de motor boven de 2.500 toeren te houden, omdat er anders vrij weinig gebeurt.

Als het gaat om verbruik, blijkt de 1.0 Firefly twee gezichten te hebben. Rijd je relatief rustig, dan is hij zuinig en kom je gemakkelijk op de 1 op 16 á 17, want niet slecht is voor zo’n toch wel vierkante auto. Ga je echter hard op het gas, dan dendert het verbruik omlaag. Je hebt het dus volledig zelf in de hand.

Rijden

De Renegade rijdt nog altijd heerlijk. Je zit lekker hoog, uitkijkend over een stoere motorkap met een lekker dik stuur in je handen, waardoor je al snel het gevoel hebt met een veel grotere auto op pad te gaan. Overhellen in bochten, iets wat je eigenlijk wel verwacht, doet hij nauwelijks en de wegligging is erg goed te noemen.

De stoelen en in het interieur, in ons geval met veel luxe, zijn erg comfortabel en zonder problemen maak je lange ritten.
Test Jeep RenegadeOffroad

Een Jeep is voor velen toch pas echt een Jeep als je het terrein in kan. Met onze voorwielaangedreven variant zijn die mogelijkheden toch wat beperkt. Maar uiteraard levert Jeep ook een 4×4, die wel degelijk zijn mannetje in het terrein staat.

Met een slimme automatisch inschakelbare 4×4 drive, low gearing en zaken als Hill Descent Control, laat je bijzonder veel andere SUV’s achter je. Hoe hij hierin echt presteert, zullen we in de toekomst voor jullie uitzoeken.
Test Jeep Renegade

Conclusie

Kleine aanpassingen aan het uiterlijk maken van de nieuwe Jeep Renegade weer een nieuwe frisse auto. Met de nieuwe motoren en rijhulpsystemen is hij weer klaar voor de komende jaren. Dat de standaard uitvoeringen voorwielaangedreven zijn, zal voor een grote groep mensen niet uitmaken. Zij zullen vallen voor zijn stoere looks. En voor de mensen die wel het terrein in willen, levert Jeep ook een 4×4 versie.  Je rijdt al een nieuwe Renegade vanaf 25.000,- euro inclusief standaard 5 jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers. Onze luxe testauto komt op 33.000,- euro.

Jeep Renegade 1.0T

Motor: 999 cc driecilinder turbobenzine
Vermogen: 120 pk bij 5.750 tpm
Koppel: 190 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 132 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 25.000,- euro
Prijs testauto: 33.000 euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: