Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Jeep Renegade
    Auto 05-06-2019Geen reacties

    Test nieuwe Jeep Renegade    

    By Yuri Van Koeveringe

    De Jeep Renegade zag in 2014 voor het eerst het licht op de Geneva Motor Show en kwam datzelfde jaar nog op de markt. De compacte SUV werd een van de bestverkochte Jeeps in ons land, dankzij zijn vriendelijke uiterlijk, moderne techniek en bereikbare prijzen. Nu heeft Jeep de Renegade vernieuwd, met een iets aangepast uiterlijk en nieuwe motoren. Tijd voor een uitgebreide test.
    Test Jeep RenegadeNieuwe looks

    Hoewel de uiterlijke aanpassingen aan de nieuwe Renegade ten opzichte van zijn voorganger niet schrikbarend zijn, dragen ze wel bij een het creëren van een frissere look. Dit wordt helemaal duidelijk als je beide versies naast elkaar ziet.

    Aan de voorzijde zien we nieuwe, erg fraaie koplampen, nu met LED-techniek en de rand van de motorkap loopt nu iets af, wat weer iets strakker staat. Ook de bumper en grille zijn aangepast, waardoor de auto in zijn geheel een stuk moderner is geworden. Aan de achterzijde zien we iets andere achterlichten.
    Test Jeep RenegadeVan binnen

    In het interieur moet je even goed zoeken naar de verschillen, want deze is grotendeels hetzelfde gebleven, wat verder prima is. Door zijn vierkante vorm, heb je opvallend veel ruimte en het is nog altijd een fijne en stoere plek om in alle comfort te zitten. Bij nadere inspectie blijkt de middeltunnel iets aangepast.

    Het infotainment systeem was begin dit jaar al geïntroduceerd, dus niet helemaal nieuw, maar voor de meeste mensen zal dit een prettige upgrade zijn ten opzichte van het oudere systeem. Niet alleen werkt het sneller en beter, maar oogt een stuk prettiger. Tevens is het voorzien van Apple Carplay.

    Wel helemaal nieuw zijn een aantal rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dodehoek detectie en lane departure warning. Ook hiermee is de Renegade weer helemaal van deze tijd. Wel zouden de waarschuwingssignalen iets subtieler kunnen.

    Test Jeep RenegadeHet grootste nieuws

    De grootste aanpassing voor de Renegade zit onder de motorkap. Want hier vinden we de Firefly motoren. Deze zijn verkrijgbaar in een 1.0 driecilinder en een 1.3 viercilinder turbobenzine, die we eerder al zagen in de Fiat 500X.

    Onze test Renegade was voorzien van de driecilinder, die 120 pk en 190 Nm levert. Opvallend aan dit blok is de finesse en stilte waarin hij zijn werk doet. Ontzettend snel wordt de Jeep er niet mee, maar je hebt genoeg kracht tot je beschikking om goed mee te komen. Wel is het zaak de motor boven de 2.500 toeren te houden, omdat er anders vrij weinig gebeurt.

    Als het gaat om verbruik, blijkt de 1.0 Firefly twee gezichten te hebben. Rijd je relatief rustig, dan is hij zuinig en kom je gemakkelijk op de 1 op 16 á 17, want niet slecht is voor zo’n toch wel vierkante auto. Ga je echter hard op het gas, dan dendert het verbruik omlaag. Je hebt het dus volledig zelf in de hand.

    Rijden

    De Renegade rijdt nog altijd heerlijk. Je zit lekker hoog, uitkijkend over een stoere motorkap met een lekker dik stuur in je handen, waardoor je al snel het gevoel hebt met een veel grotere auto op pad te gaan. Overhellen in bochten, iets wat je eigenlijk wel verwacht, doet hij nauwelijks en de wegligging is erg goed te noemen.

    De stoelen en in het interieur, in ons geval met veel luxe, zijn erg comfortabel en zonder problemen maak je lange ritten.
    Test Jeep RenegadeOffroad

    Een Jeep is voor velen toch pas echt een Jeep als je het terrein in kan. Met onze voorwielaangedreven variant zijn die mogelijkheden toch wat beperkt. Maar uiteraard levert Jeep ook een 4×4, die wel degelijk zijn mannetje in het terrein staat.

    Met een slimme automatisch inschakelbare 4×4 drive, low gearing en zaken als Hill Descent Control, laat je bijzonder veel andere SUV’s achter je. Hoe hij hierin echt presteert, zullen we in de toekomst voor jullie uitzoeken.
    Test Jeep Renegade

    Conclusie

    Kleine aanpassingen aan het uiterlijk maken van de nieuwe Jeep Renegade weer een nieuwe frisse auto. Met de nieuwe motoren en rijhulpsystemen is hij weer klaar voor de komende jaren. Dat de standaard uitvoeringen voorwielaangedreven zijn, zal voor een grote groep mensen niet uitmaken. Zij zullen vallen voor zijn stoere looks. En voor de mensen die wel het terrein in willen, levert Jeep ook een 4×4 versie.  Je rijdt al een nieuwe Renegade vanaf 25.000,- euro inclusief standaard 5 jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers. Onze luxe testauto komt op 33.000,- euro.

    Jeep Renegade 1.0T

    Motor: 999 cc driecilinder turbobenzine
    Vermogen: 120 pk bij 5.750 tpm
    Koppel: 190 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 185 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 11,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 16
    CO2-uitstoot: 132 g/km
    Energielabel: D
    Prijs vanaf: 25.000,- euro
    Prijs testauto: 33.000 euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • De RSS feed voor deze twitter account is niet beschikbaar op dit moment.

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?