‘We streven naar schoonheid door eenvoud en zuiverheid te benadrukken’. Met deze zin begint Mazda zijn verhaal over de nieuwe 3. Geen simpele termen om te combineren met de zeer complexe machine, die een auto nu eenmaal is. Of het Mazda gelukt is? Wij vonden het uit door middel van een test met de nieuwe Mazda3 hatchback.
Simpele lijnen
‘KODO- Soul of motion’ is de designfilosofie van de nieuwe 3. Door alles weg te halen wat niet nodig is blijft de essentie over, een op het eerste gezicht eenvoudig samenspel van lijnen. En wanneer je je blik werpt op deze nieuwe Mazda, is dat zeker terug te zien.
De voorzijde van de auto bestaat uit een aantal simpele lijnen, die de vorm van het logo van Mazda evenaren en zo de omlijsting van de grille vormen. Het geheel ziet er slank en elegant uit. De achterzijde daarentegen is een stuk dikker met twee prachtige lichtunits.
Doordat de daklijn, gezien vanaf de zijkant, steeds breder uitloopt en uitkomt in een zeer brede C-stijl, wordt de slanke voorzijde verbonden met de meer aangezette achterkant, een op het oog eenvoudig ontwerp, dat verre van gemakkelijk is. Niet voor niets werd het ontwerp van de hatchback (er is ook een sedan variant) beloond met de Red Dot Design Award 2019.
Eenvoudig maar rijk uitgerust interieur
Ook in het interieur is de minimalistische filosofie terug te vinden. Het dashboard is strak met geen lijn of knop te veel. Dat staat in strak contrast met de weelderige moderne dashboards van verschillende concurrenten. Op het eerste gezicht kan het zelfs het idee geven dat de nieuwe 3 karig bedeeld is qua moderne snufjes en luxe, maar niets is minder waar.
Alles wat je nodig hebt, vind je in het strak georganiseerde infotainmentsysteem dat je bedient met een simpele draaiknop en een paar knoppen in het middenconsole, perfect onder handbereik. Het scherm, deels verzonken in het dashboard, geeft alle informatie duidelijk en helder door. Alles zit er dus op, de Japanners hebben alleen hun best gedaan dit allemaal zo simpel mogelijk vorm te geven.
In de auto
De zitpositie is voor je gevoel heel laag, doordat de zijramen in vergelijking met de deuren relatief laag zijn. Je zit echt in de auto, waarbij je wel een prima uitzicht naar voren hebt. Door de grote C-stijl is het zicht schuin naar achter echter vrij beperkt, waarbij je vooral bij achteruit inparkeren blij bent met de parkeersensoren. Een camera, wel een optie, niet op onze testauto, is in dit geval nog beter.
Een ander punt om te melden zijn de stoelen van de nieuwe Mazda3. Deze zijn namelijk niet alleen erg mooi, maar behoren tot de beste waar wij ooit in gezeten hebben. Niet alleen zijn ze comfortabel en bieden op alle vlakken precies voldoende steun, maar bij zeer sportief rijden houden ze je perfect op je plek.
Wegligging
Want sportief rijden kan zeker met deze 3. De manier waarop is, maar vooral voelt, uniek. De auto gaat zeer strak een bocht door, maar biedt daarbij een gevoel met een bepaalde zachtheid, die op geen enkele manier ten koste gaat van wegligging. Het is lastig te omschrijven, maar het is een erg fijn gevoel, waardoor je al snel op zoek gaat naar meer bochten. Daarnaast biedt de 3 ook meer dan voldoende comfort, op korte en op langere afstanden.
Een fijne motor, maar er komt een nog fijnere aan
Onze Mazda3 was voorzien van de 2.0 liter SKYACTIV-G met 122pk en 213 Nm. Deze benzinemotor heeft een hoge compressie, waardoor hij onderin al meer dan voldoende kracht levert, zonder daarvoor een turbo nodig te hebben. Gekoppeld aan een zeer fijn schakelende handbak, vormt dit een heerlijke aandrijflijn, die comfortabel, soepel en zuinig rijdt.
Interessant is echter de toekomst. Want de Mazda3 is de eerste auto die leverbaar zal zijn met de revolutionaire Skyactiv-X motor, die de beste karakteristieken van zowel een benzine- als dieselmotor combineert in een compleet nieuw ontwikkelde benzinemotor.
De techniek hierachter is zeker voor een niet-kenner vrij complex en we verwijzen dan ook graag naar dit YouTube filmpje die het zeer duidelijk uitlegt. Kort samengevat komt het erop neer dat de engineers van Mazda een methode hebben ontwikkeld waarbij de verbranding van een benzinemotor die van een dieselmotor evenaart. Met als resultaat veel koppel en een laag verbruik.
Conclusie
De nieuwe Mazda3 is een zeer bijzondere en unieke auto. Terwijl ontwerpen van veel concurrenten steeds complexer worden, slaan de Japanners de elegante weg van de eenvoud in, en met succes. De hatchback is een zeer mooie auto, die naarmate je ‘m vaker ziet, steeds fraaier wordt. Het interieur is bijna minimalistisch te noemen en zal wellicht niet iedereen aanspreken, maar biedt comfort, luxe en vooral rust. En de Skyactiv-G is een hele fijne motor, die soepel en lekker rijdt en voor veel mensen meer dan voldoende is. Maar de echte liefhebber wacht op de spectaculaire Skyactive-X motor, die tegen het eind van het jaar zal verschijnen. Of Mazda met dit alles geslaagd is in zijn streven? Wat ons betreft zeer zeker!
Mazda3 Hatchback
Motor: 1.998 cc viercilinder benzine
Vermogen: 122 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 213 Nm bij 4.000 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 197 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 119 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf : 27.160,- euro
Prijs testauto: 27.910 euro