De nieuwe Peugeot 2008 is een totaal andere auto dan zijn voorganger. Groter, langer en wat ons betreft ook een stuk mooier. Wij besteedden een week aan een uitgebreide test met deze nieuwe instap-SUV.
Een nieuw model
Hoewel de vorige 2008 ook al de term SUV toebedeeld kreeg, was dat toch meer een crossover. Een kleine stationwagon die wat hoger op zijn wielen stond. Maar nu niet meer. De nieuwe 2008 is een imposante SUV geworden, waarbij het lastig is voor te stellen dat dit de kleinste is die Peugeot aanbiedt.
De auto is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In totaal is hij 14 centimeter langer met een zes centimeter langere wielbasis, wat vooral de binnenruimte ten goede komt. Daarnaast is hij ook nog eens drie centimeter breder geworden.
Stoer design
Maar het is vooral de nieuwe hoekige vormgeving, de huidige designtaal van Peugeot, waardoor deze nieuwe 2008 een indrukwekkende auto is geworden. Harde lijnen gecombineerd met scherpe hoeken geven de auto een stoere, moderne uitstraling.
De voorkant van de auto staat bijna haaks op de weg met de bekende ‘leeuwentanden’ als dagrijlichten, die de grens van het front vormen. Deze neus geeft de auto ontzettend veel meer ‘presence’ dan de vorige en laat hem veel groter lijken dan hij in werkelijkheid is. Dit wordt nog eens extra onderstreept door de schuine lijn vanaf de motorkap over de zijkant naar achter, die zorgt dat de auto hoge brede heupen heeft.
Ook de achterzijde is bijzonder fraai, met een brede zwarte band over de gehele breedte waar de lichtunits in verwerkt zijn. Hierbij volgt dit model zijn andere Peugeot broeders, zoals de onlangs door ons geteste 208, dé Auto van het Jaar 2020.
Ruimtelijk
Als je eerder de 208 hebt gezien, is het interieur van de 2008 een feest van herkenning, wat in dit geval niets dan goed is. We zien exact hetzelfde dashboard, dat zich breed uitstrekt en voorzien is van verschillende mooie materialen. Ook de mooie volledig digitale tellers, voorzien van 3D-technologie, zijn leverbaar in deze auto; een optie die wij altijd zouden aanvinken.
De ruimte binnenin is ten opzichte van de voorganger aanzienlijk gegroeid, wat direct te merken is aan de beenruimte voor mensen achterin. Er kunnen zonder problemen vier volwassenen in alle comfort op de verder prima zittende stoelen terecht.
Wat verder bijzonder prettig aan de nieuwe 2008 is, is het enorme ruimtelijk gevoel dat de auto heeft. Dankzij het brede dashboard, de grote voorruit en in onze testauto ook het panoramadak heb je steeds het gevoel in een grote volwassen SUV te zitten, wat nog eens versterkt wordt door de hoge motorkap.
Motoren
De 2008 heeft dezelfde keuzes aan motoren als de nieuwe 208. Dat wil zeggen dat de Fransen alle mogelijke aandrijvingen aanbieden: drie 1.2-liter benzines, één 1.5-liter diesel en zelfs een volledige elektrische in de vorm van de e-2008. Wij gingen op pad met de op een na sterkste benzinevariant met 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
We hebben het al eerder gezegd, zowel bij de 208 als de DS 3 CROSSBACK: wat een ontzettend fijne motor is dit. Het maximale koppel is al vroeg aanwezig en zeker in de Sport stand heb je het gevoel dat er veel meer pk’s in de drie cilinders verscholen zitten. De motor heeft dan ook geen enkel probleem met het lichte gewicht van 1.167 kg (leeg) van de 2008.
En met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is de 1.2 PureTech motor wat ons betreft een van de sterkste punten van deze auto. De handbak schakelt daarbij zoals het zou moeten in een moderne auto: soepel en strak.
Bochten
Qua weggedrag deed de 2008 ons zeer sterk denken aan de veel lichtere 208. Comfortabel, rustig en voorspelbaar zorgt het onderstel voor veel rust in de tent. Je kunt met gemak lange afstanden afleggen en nog steeds fris als een hoentje uit de auto stappen.
Zeer sportief rijden schuwt hij niet, maar je merkt wel dat hij hier niet helemaal op z’n gemak is. Zo zorgt iets te veel snelheid in een bocht al snel voor voorspelbaar onderstuur.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 2008 heeft ons zeer blij verrast. De toegenomen binnenruimte en het nieuwe ontwerp maken van deze voorheen brave crossover een stoere en vooral moderne SUV. Een mooi interieur, een volwassen onderstel en een potente, maar toch zuinige motor, maken het geheel af. De 2008 is dusdanig groot en fijn, dat wij ons afvragen waarom je nog een 3008 zou kopen? Ook qua prijs stelt de auto niet teleur, want je rijdt al een 2008 vanaf 25.360,- euro. Onze luxe aangeklede testauto kwam op 33.240,- euro, wat voor een dergelijk ruime auto, die zo fijn rijdt, zeker geen slechte prijs is.
Peugeot 2008 SUV Allure 1.2 PureTech 130pk
Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
Topsnelheid: 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.167 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
CO2-uitstoot: 103 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 25.360,- euro
Prijs testauto: 33.240,- euro