De Toyota C-HR is opgefrist met een kleine facelift. Maar het echte grote nieuws is dat hij nu ook leverbaar is met de High Power Hybrid aandrijflijn. Wij gingen er een week lang mee op pad, door zonneschijn, regen, maar vooral door heel erg veel wind.

Toyota luistert!

Toen de C-HR in 2017 op de markt kwam, waren wij erg over deze kleine coupé-achtige SUV te spreken. Een goed onderstel, een uitdagend design en een uitstekend niveau van afwerking maakten onze roadtrip naar Normandië tot een groot plezier.

Helemaal feilloos was hij echter niet. Hij had van ons iets meer power mogen hebben en ook de geluidsdemping had wat beter gekund. En wij vonden dat niet alleen; van over de hele wereld ontving Toyota deze kritiek. Goed luisterend naar hun dealers en klanten hebben de Japanners voor de nieuwe C-HR deze dingen groots aangepast.
Test Toyota C-HRMeer power

Zoals gezegd is het belangrijkste nieuws de nieuwe aandrijflijn: de High Power Hybrid, die naast de al bestaande 1.2 turbo en 1.8 Hybrid geleverd zal worden. Deze 184 pk sterke combinatie tussen een 2.0-liter benzine- en elektromotor zagen we eerder onder andere al in de Corolla Hatchback.

Hij levert 62 pk meer dan de 1.8 Hybrid, wat je direct merkt en precies is wat de C-HR nodig heeft. In plaats van 11 seconden kost het je nu slechts 8,2 seconden om de 100 km/h te halen, maar de grootste winst zit wat ons betreft in de tussenacceleraties. Waar we tijdens onze vorige test bij even snel inhalen wat te kort kwamen, heb je met deze aandrijflijn altijd de kracht die je nodig hebt.
Test Toyota C-HREen van de beste onderstellen

De C-HR heeft totaal geen probleem met deze 50% meer pk’s, dankzij een briljant onderstel. Nu was dit zogenaamde TNGA-onderstel bij de vorige uitvoering al bijzonder goed, maar Toyota heeft hem voor de komst van de krachtigere High Power Hybrid nog eens verfijnd. En wat een resultaat!

Wij durven te zeggen dat dit onderstel in deze klasse een van de, zo niet dé beste is. De auto is volkomen rustig en stabiel onder alle omstandigheden. De grootste eye-opener voor ons was toen we tijdens het hoogtepunt van storm Ciara op de snelweg reden. Voor ons gingen auto’s heen en weer, maar in de C-HR konden we zelfs onze handen van het stuur afhalen, zo stabiel!

Rust

Ook in bochten schept de auto enorm veel vertrouwen. Ondanks dat het onderstel meer gericht is op comfort, kun je erg hard een bocht door zonder dat de koets gaat overhellen. Het maakt rijden in deze kleine SUV tot een zeer plezierige en vooral rustige ervaring.

Dit wordt nog eens in grote mate versterkt door een aanzienlijk verbeterde geluidsdemping. Zowel het geluid van de motor als wind-, we kunnen beter zeggen stormgeruis, zijn veel minder dan bij de vorige uitvoering.
Test Toyota C-HRUiterlijke verschillen

Bij een facelift, het woord zegt het eigenlijk al, moet ook iets aan het uiterlijk gedaan worden. Toyota besloot hier niet al te wild te doen en heeft de nieuwe C-HR voorzien van subtiele wijzingen. Vooraan zien we nieuwe LED lichtunits, die niet alleen mooi staan maar ook de weg goed verlichten en meesturen in de bocht.

Ook de lichten op de achterzijde zijn nu volledig LED en vormen onderdeel van een nieuwe zwarte spoiler die over de achterkant loopt. Deze zorgt voor iets meer rust op de verder nog altijd vrij wild voorgegeven derriere.
Test Toyota C-HRBinnen

Binnenin is niet gek veel veranderd. Het infotainmentsysteem heeft een update gekregen en is nu standaard voorzien van Apple Carplay en Android Auto. De kaarten van de navigatie kunnen nu via Wifi worden geüpload in plaats van met een USB stick en op het dashboard tussen de tellers laat een nieuwe feature je zien welk percentage (in tijd) van je rit elektrisch is.

Voor de rest is het interieur wat ons betreft nog lang niet op leeftijd. Het mooi vormgegeven dashboard vouwt zich om de bestuurder heen, met alles onder handbereik. Vloeiende lijnen, fijne materialen en een onberispelijk niveau van afwerking.
Test Toyota C-HRWat is er minder?

Waar je een C-HR niet voor moet kopen is ruimte. Voorin heb je meer dan voldoende, maar bij mensen langer dan 1,85 m op de voorstoelen wordt de ruimte achterin wel erg summier. Kleine kinderen kunnen hun beentjes nog net kwijt, maar voor kinderen ouder dan 12 jaar wordt het al een probleem. En ook de achterbak is aan de kleine kant.

Een ander nadeel van de door ons gereden uitvoering is dat de High Power Hybrid minder zuinig is dat de 1.8 Hybrid, wat natuurlijk volkomen logisch is. Wij haalden een gemiddelde van 1 op 15,7, waarbij we wel de kanttekening moeten maken dat de auto getest is onder zeer windige omstandigheden, wat altijd een stuk meer brandstof kost.

Conclusie

De nieuwe C-HR is wat ons betreft typisch een geval van iets goeds nog beter gemaakt. Met de High Power Hybrid heb je alle kracht die je nodig hebt én die bij het briljante onderstel past. De auto rijdt nog lekkerder, nog rustiger en nog kalmer. De uiterlijke updates staan de auto goed en het algehele design kan wat ons betreft nog vele jaren mee. Tel daarbij een enorm pakket aan standaard veiligheidsvoorzieningen op en de Toyota C-HR is in deze uitvoering wat ons betreft een van de beste auto’s die je kunt kopen in deze klasse. Je rijdt een C-HR vanaf 28.295,- euro, onze uitgebreide testauto kost 38.990,-. Ben je in de markt voor een nieuwe C-HR, wees dan snel, want ter introductie betaal je nu slechts 995,- euro meer voor een High Power Hybrid ten opzichte van de 1.8 Hybrid.

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Launch Edition automaat

Motor: 1.987 cc viercilinder benzine hybride
Vermogen: 184 pk bij 6.000 tpm
Transmissie: Continu Variabel Transmissie
Aandrijving: Voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8.2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.450 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15,7
CO2-uitstoot: 92 g/km
Prijs vanaf: 28.295,- euro
Prijs testauto: 38.990,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: