Zei je in het verleden ‘hybride’ dan gingen je gedachten meteen uit naar de Toyota Prius. Dat is ook niet vreemd, Toyota kwam als eerste met een echt bruikbare hybride op de markt. Hoewel hij in den beginne met veel gehoon werd ontvangen, is dat nu wel anders. De wereld is qua visie op mobiliteit sterk veranderd en hybride is nu eerder regel dan uitzondering.
Ook binnen het Toyota concern zijn tegenwoordig volop hybride aandrijflijnen te vinden, zoals in de onlangs gereden Corolla High Power Hybrid en de RAV4 hybrid. De vraag is dan ook wat het bestaansrecht van de Prius is in deze markt. Waarom zou je als consument nog kiezen voor de Prius als er zoveel andere hybride modellen beschikbaar zijn? Wij zochten uit tijdens een uitgebreide test.
Een aangepast uiterlijk
Het uiterlijk van de Prius is op zijn zachtst gezegd bijzonder en is dat altijd geweest. Gelukkig hebben de ontwerpers een aantal jaar geleden de opdracht gekregen de wat gezapige voor- en achterkant spannender te maken. In 2017 zagen wij daar de naar onze mening positieve resultaten van.
Dit jaar heeft de Prius een facelift gekregen met een aantal subtiele aanpassingen. De motorkap is iets verhoogd om beter aan te sluiten op de lijnen langs de zijkant, er zijn nieuwe LED-luchtunits voor en achter en de mistlampen zijn nu rond en verplaatst naar de onderkant van de grille. In totaal is het design iets rustiger en vooral iets evenwichtiger en volwassener.
Hybride
Die bijzondere wigvorm van de Prius heeft natuurlijk alles te maken met een zo goed mogelijke aerodynamica. Want hoe minder weerstand, hoe minder brandstof de auto nodig heeft en daar draait het om in een Prius. Daar is ook zijn aandrijflijn volledig op gebouwd.
Deze bestaat uit een 1.8-liter viercilinder die nauw samenwerkt met een elektromotor. Tot 115 km/u kan de elektromotor het alleen af, daarboven en bij sterkere acceleratie springt de benzinemotor automatisch bij. Maar ook boven deze snelheid zijn beide motoren continu aan het schakelen om samen met de CVT-automaat zo efficiënt mogelijk te rijden.
Waarom dan toch die Prius?
Tot zover weinig nieuws, dit geldt immers voor de meeste hybride modellen. Maar waar de Prius met kop en schouders boven de andere modellen uitsteekt is hoe efficiënt dit gebeurt. Haal je met andere, ook niet plugin, hybride modellen met enige moeite een gemiddeld verbruik van 1 op 20, de Prius draait zijn hand niet om voor 1 op 25, zelfs met de nodige snelle acceleraties.
Dit is dus het resultaat van een auto die volledig ontworpen is om zo zuinig mogelijk te zijn. Hierin draait het niet om snelle prestaties, strakke wegligging of extreme luxe. Hij is gebouwd om met zo min mogelijk brandstof van A naar B te gaan. En dat merk je.
Rij ‘m zoals hij wil
Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat de Prius slecht rijdt. Het is een comfortabele auto met meer dan voldoende snelheid tot zijn beschikking om goed mee te komen met het moderne verkeer. En ook in bochten hoef je niet bang te zijn een flater te slaan, de Toyota houdt prima zijn lijnen.
Probeer echter niet de coureur uit te hangen, te veel snelheid te verlangen of te hard over heuvels te gaan, want daar is hij niet voor gemaakt. Daar voelt hij zich niet prettig en dat voel je als berijder meteen.
Van binnen
Ook in het interieur is het weinig behelpen. Alles zit erop en eraan, met alle moderne hulpmiddelen en multimedia tot je beschikking. Het is even wennen dat het dashboard in het midden zit, maar gelukkig is de Prius nu standaard voorzien van een Head-Up display. Hierop is alle nodige informatie recht voor je te zien.
De nieuwe stoelen zitten uitstekend en comfortabel. Ze bieden wel wat weinig steun bij snel bochtenwerk, maar zoals gezegd, daar is hij niet voor. En voor hen met een grote telefoon zoals ik: de draadloze oplader is een stuk groter geworden en huist nu praktisch alle smartphones. Een klein maar prettig detail.
Conclusie
In een wereld met tal van hybridemodellen is er wel degelijk nog steeds een plek voor de Toyota Prius. Als een van de weinige auto’s die volledig ontworpen is voor zuinigheid, biedt hij werkelijk betere verbruikscijfers. Met een makkelijke te halen 1 op 25 laat hij veel andere niet plugin hybrides achter zich. Deze focus op zuinigheid komt ook met zijn nadelen: verwacht niet te veel sportiviteit en snel bochtenwerk, daar is hij niet voor bedoeld of voor gemaakt. Maar zoek je een auto die je met zo min mogelijk brandstof maar wel in alle rust en comfort brengt op je bestemming, dan is de Prius nog altijd, zelfs na 22 jaar, een goede keuze.
Toyota Prius Executive
Motor: 1.797 cc viercilinder benzine hybride
Vermogen: 122 pk
Koppel: 163 Nm
Transmissie: Continu Variabel Transmissie
Aandrijving: Voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.350 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 25
CO2-uitstoot: 75 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 32.995,- euro
Prijs testauto: 36.795,- euro