De Nissan Juke was een van de eerste SUV’s in het B-segment en behoort daarmee tot de zogenoemde crossovers. De eerste generatie is er sinds 2010, tijd voor een nieuwe dus. Wij reden ermee voor een test tijdens de persintroductie in en rond de Spaanse stad Barcelona.
Een miljoen zijn er inmiddels in Europa verkocht. Lange tijd was de Juke de enige in zijn segment. Dat is inmiddels veranderd en volgens Nissan zijn er nu 24 concurrenten waaronder de Hyundai Kona, Kia Stonic en Renault Captur die onderin het B-crossover segment beginnen en Toyota CH-R die wat hoger in hetzelfde segment zit. Een ding is zeker: de nieuwe Juke gaat (opnieuw) een flink marktaandeel van de competitie afsnoepen.
Moderniseringsslag
Hoewel het een keiharde vechtmarkt is, verwacht Nissan veel van de Juke. In totaal worden er in Europa nu jaarlijks anderhalf miljoen B-SUV’s verkocht. In 2023 zijn dit er volgens de Japanners maar liefst 2.3 miljoen. Nissan heeft de Juke voorbereid op de komende vijf jaar.
Dat begint al met het design. Het speelse uiterlijk van de Juke heeft zichtbaar plaatsgemaakt voor een modern voorkomen waar een brede doelgroep zich tot aangetrokken zal voelen. De floating roof is in diverse kleuren personaliseerbaar en de coupé-achtige aflopende daklijn geeft de auto een sportief tintje. De moderne stoere neus en achterkant en de fraai van voor naar achter omhoog lopende vouwlijn op de portieren maken dat de Juke zo opnieuw weer jarenlang jaar mee kan.
Ruimte
Ook binnenin is de Nissan compleet nieuw en gemoderniseerd. Op de meeste plekken zijn de harde materialen van de oude Juke ingeruild voor mooie en zachte delen. Echter niet overal, want de bovenzijde van de portierbekleding is nog steeds keihard. En dat is jammer, het past niet bij de rest. Het instrumentenpaneel in het fraai vormgegeven dashboard is overzichtelijk en rustig. Het infotainmentdisplay is groter gemaakt en hoger geplaatst waardoor je beter zicht op de weg blijft houden als je erop kijkt. Het interieur oogt netjes en rustig en de kwaliteit is prima in orde.
Zoals zo vaak is een nieuw model meestal ruimer dan zijn voorganger. Zo ook de Juke die door een langere wielbasis meer binnenruimte gekregen heeft. Doordat de carrosserie iets breder geworden is en de achterwielen nu meer op de hoeken staan, kon de achterbank iets omlaag en naar achteren waardoor er meer been- en hoofdruimte is ontstaan. Significant groter is de kofferruimte die nu 422 liter meet. De kofferklep is daarbij breder geworden, waardoor je spullen nu nog makkelijker de auto inschuift.
Wegligging
Een langere wielbasis en een 23 kilo lichtere en 13 procent stijvere carrosserie. Dat zijn aanzienlijke cijfers die iets moeten veroorzaken. Nissan claimt in ieder geval dat de nieuwe Juke 15 procent sneller accelereert en maar liefst 30 procent minder brandstof verbruikt dan zijn voorganger. Het verbruik hebben we vanwege de uitdagende route in de bergen niet bijgehouden. Over de rest kunnen we wel een heel goed oordeel vellen.
Omdat de voor- en achterwielen relatief ver uit elkaar staan is de Juke heerlijk comfortabel. Normale oneffenheden zoals we die in Nederland kennen worden mooi glad gestreken. De optionele 19 inch wielen onder de testauto’s gooiden echter roet in het eten op slecht wegdek. De platte banden op de grote wielen maken de demping stug, advies; hou het bij de standaard 17 inch wielen.
Aandrijving
De prestaties van het onderstel tijdens het rijden in de bergen zijn daarentegen formidabel. Wat laat deze auto zich met behulp van Active Trace en Active Steering tijdens het remmen en sturen zowel op droog als op nat wegdek heerlijk door de grote diversiteit aan bochten manoeuvreren. Geen moment laat de Juke zich verrassen, waardoor je enorm veel vertrouwen in de auto krijgt. De grip en het gevoel met de weg is werkelijk fenomenaal wat voor enorm veel rijplezier zorgt. En hoewel de Juke een SUV is en dus hoog op z’n wielen staat, merk je daar in bochten helemaal niets van.
De 1.0-liter benzine- en tevens enige motor die voor de nieuwe Juke beschikbaar is- doet het wonderbaarlijk goed. De 117 pk die uit de driecilinder geperst wordt zijn zelfs ruim voldoende voor de bergen, dus komt ook in ons platte land prima voor de dag. Het maakt niet uit of je met de handbak of met de automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling rijdt. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat, maar voor welke je ook kiest, je zult er tevreden over zijn.
En er is nog meer te vertellen: zo zijn bijvoorbeeld de A-stijlen zo compact mogelijk gehouden, waardoor je maximaal zicht op de weg voor je hebt. Ook is de Juke opvallend stil van binnen. Het enige dat je hoort is wat windgeruis rondom de spiegels bij snelheden boven de 110 kilometer per uur.
Conclusie
Uit onze test blijkt dat Nissan alle registers opengetrokken en de Juke gemoderniseerd heeft naar de maatstaven van deze tijd en die van de komende vijf jaar. De auto zit vol technische snufjes die het autorijden leuker en veiliger maken. Daarnaast kun je de nieuwe Juke in verschillende kleurencombinaties en interieur-designs naar je hart personaliseren. Kortom, de nieuwe Nissan Juke is er klaar voor. Ben jij klaar voor de nieuwe Nissan Juke?
Nissan Juke vanaf modeljaar 2019:
Motor: 999 cc driecilinder in lijn turbo benzine
Vermogen: 117 pk bij 5.250 tpm
Koppel: 180 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld / 7 v., automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: Voorwielen
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,4 (automaat 11,1) seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.257 (automaat 1.282) kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5L/100km
CO2-uitstoot: 112-118 (automaat 110-116) g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 23.990,-