SUV’s zijn dankzij hun hoge zitpositie en riante ruimte niet niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Omdat niet iedereen hoog wil zitten, maar wel graag ruimte tot zijn beschikking heeft is er een oplossing: de stationwagen! In deze test voelen we de Opel Insignia Country Tourer aan de tand.

Test Opel Insignia Country Tourer Driving-Dutchman

Er is veel keuze in het segment rond de 50 duizend euro. Een smak geld, maar daar krijg je dan ook veel voor. ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’, heeft Opel gedacht met de Insignia. Geen uitsprekend, maar toch prima design. De carrosserie is strak en elegant, maar ook stoer. Binnenin de auto is het al niet veel anders. Een strak en rustig interieur zonder toeters en bellen. Alles wat je nodig hebt is aanwezig, doet wat het moet doen en zit precies op de goede plek. Je voelt je hierdoor snel thuis in de Insignia.

De Opel voelt aan als één brok degelijkheid. Zodra je plaats neemt in de fijne stoelen voel je het. Ze geven alle ledematen goede en comfortabele steun. Achterin zit iedereen comfortabel en heb je een zee aan ruimte tot je beschikking. Net als de kofferruimte waar je een flinke hoeveelheid bagage in mee kunt nemen. 

Test Opel Insignia Country Tourer Driving-Dutchman

Toonaangevend

Opel heeft samen met Ford decennia lang de toon gezet in rijprestaties en comfort. De laatste jaren leek de van origine Duitse fabrikant dit een beetje kwijt te zijn. Met de Insignia Country Tourer heeft Opel deze belangrijke eigenschappen echter weer terug weten te brengen. Opel heeft daarvoor wel dempers gemonteerd die je naar wens comfortabel of sportief in kunt stellen. Samen met de directe besturing is de Country Tourer een hele fijne stuurmansauto geworden.

De Duitsers, inmiddels onder de Franse vlag van PSA, Peugeot en Citroën, hebben onder de motorkap van onze Country Tourer ‘slechts’ een 1.6-liter turbobenzinemotor geplaatst. En ze persen er net zo makkelijk een dikke 200 pk vermogen en 250 Nm trekkracht uit. Alleen op dat laatste lever je met de Insignia dus iets in op twee of meer liters. Hier merk je echter weinig van, want de viercilinder wordt fantastisch geholpen door een prima, maar alweer wat oudere niet geheel naadloos schakelende zestraps automatische transmissie.

Test Opel Insignia Country Tourer Driving-Dutchman

Opmerkelijk is het gewicht van de grote en ruime Insignia Country Tourer. Want met slechts 1.387 kilo doet deze station op hoge poten het allerminst slecht. Dat dit op jaarbasis een leuke duit wegenbelasting scheelt, hoeven we niet uit te leggen. Een ander voordeel van het relatief lage gewicht is het brandstofverbruik. Met een door de fabrikant opgegeven gemiddeld verbruik van zeven liter per 100 kilometer, noteert deze Insignia prima cijfers. Een nadeel van de lichte motor is dan weer wel dat je niet meer dan 1.400 kilo mag trekken. Maar met de hyper-lichte caravans van tegenwoordig is die uitdaging geëlimineerd. De acceleratie van 8,2 seconden naar 100 en topsnelheid van 225 kilometer per uur zijn evenmin ondermaats en heerlijk als je in Duitsland even lekker wil doorrijden.

Opel Insignia Country Tourer 1.6T 200 pk

Hoewel de Opel Insignia Country Tourer niet sexy is, is het wel een hele prettige auto. Veel ruimte, een prima motor en dito versnellingsbak in combinatie met een relatief laag gewicht maken ‘m zeer aantrekkelijk. Een Country Tourer is er vanaf 41 duizend euro. Onze volledig aangeklede testauto was voorzien van een flinke lijst opties waarvoor de gelukkig eigenaar iets meer dan 52 duizend euro af mag tikken.

Test Opel Insignia Country Tourer Driving-Dutchman

Motor: 1.598 cc viercilinder turbo, benzine
Vermogen: 200 pk bij 5.600 tpm
Koppel: 300 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 6v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.387 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7 liter per 100 km/h
CO2-uitstoot: 147 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 41.004,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: