De naam Irmscher verwacht je niet zo snel op de achterzijde van een bestelbus. Maar als ie dan ergens op staat, dan uiteraard op de Opel Vivaro. Is dit nu echt een sportieve bus of is het alleen maar show? Tijd voor een test.
Test Opel Vivaro IrmscherEen familie

De huidige Vivaro behoort tot de grote familie bestelauto’s, waar ook de Renault Traffic, Fiat Talento en Nissan NV300 onderdeel van zijn. En dat is duidelijk te zien. Het zijn nagenoeg dezelfde auto’s met hetzelfde interieur. Dit is onder andere de reden dat ieder merk met zijn eigen speciale uitvoeringen komt.

Zo zagen we eerder al de Traffic F1 en de Talento Squadra, luxe bestelauto’s die verwijzen naar voor de merken typische achtergronden. En dus trok Opel de huistuner Irmscher uit de kast voor hun parade-werkpaard.
Test Opel Vivaro IrmscherSportief uiterlijk

Zoals de Vivaro Irmscher eruit ziet, zien er niet velen. Een fel witte bus met matzwarte grille, dikke velgen, zwart-gele accenten en een heuse dakspoiler. En ook binnenin is genoeg te zien met vijf leren sportstoelen en een zwarte hemelbekleding.

Verder vinden we op verschillende plekken de naam Irmscher, zoals op de achterkant, als sfeerverlichting op de treeplanken en op de kleine plaquette die aangeeft dat wij reden met nummer 002 van 200, een beperkte oplage dus.
Test Opel Vivaro IrmscherDe laadruimte

Als basis voor onze Irmscher diende een L2H1 Vivaro Dubbele Cabine met twee schuifdeuren. Deze is goed voor een maximaal laadvermogen van 1.065 kilo en heeft een laadvolume van 4 m3. Met een hoogte in de laadruimte van een kleine 1,4 meter kun je er niet in staan.

Wel kun je tot maximaal 2,4 meter lange voorwerpen meenemen door de ruimte onder de achterstoelen, met een maximale breedte tussen de achterwielen van 1,3 meter.
Test Opel Vivaro IrmscherSterkste motor

Uiteraard zijn de Irmscher uitvoeringen alleen leverbaar met de sterkste motor: een 1.6-liter Biturbo diesel met 145 pk en 340 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor blinkt uit in soepelheid en trekkracht onderin, maar blijft ook hoger in de toeren nog steeds kracht leveren.

Tevens zorgt deze aandrijflijn ervoor dat je tot maximaal 2.000 kilo kan trekken. Qua verbruik scoort hij redelijk met een gemeten gemiddeld verbruik van 1 op 13,5, deels geladen en deels ongeladen.
Test Opel Vivaro IrmscherWegligging

De Opel Vivaro Irmscher heeft een prima wegligging, zowel met lading als zonder, waarbij een goede combinatie gevonden is tussen strak sturen en comfort. Maar daarin verschilt hij niet van andere Vivaro’s of concullega’s zoals de Traffic en de Talento.

De sportieve naam die de achterzijde pronkt heeft zich verder ook niet vertaald in aangepaste ophanging, vering en demping. Maar eerlijk gezegd zit je daar bij een bestelbus ook helemaal niet op te wachten. Hij moet vooral veel lading aankunnen en fijn rijden, en dat doet hij.

Modern?

Qua infotainment heb je in de Vivaro verschillende mogelijkheden, lopend van de meest simpele autoradio tot het uitgebreide systeem in onze testauto, dat overduidelijk uit de schappen van Renault komt. Helaas is het niet het meest logisch of fijnst werkend. Alles zit erop, maar er zijn veel modernere (lees: betere) systemen op de markt.

En ook qua elektronische systemen, merk je dat deze generatie al weer 4 jaar meegaat. Als we bijvoorbeeld kijken naar de nieuwe Ford Transit of de Volkswagen Transporter, dan vinden we daar veel meer zaken op zoals Lane Departure Warning, adaptieve cruise control, enz.
Test Opel Vivaro Irmscher

Conclusie

Hoewel op sommige punten wat ouder, is de Opel Vivaro Irmscher nog steeds een zeer goede bestelauto. Prima rijeigenschappen, een heerlijke motor en meer dan voldoende ruimte, biedt hij veel van wat je zoekt in een werkpaard. De naam Irmscher moet je niet te serieus nemen, dat gaat voornamelijk om luxe en een stukje show, maar wel op een leuke aantrekkelijke manier.

Belangrijker is echter dat Opel dit jaar nog met een nieuwe Vivaro komt. Het merk is immers overgenomen door PSA. En zoals we eerder zagen dat de Opel Combo een triootje werd met de Citroën Berlingo en Peugeot Partner, zo wordt de nieuwe Vivaro een broertje van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce. Of daar dan weer een Irmscher uitvoering van komt, is nog niets over bekend. Maar als ie komt, zullen wij zeker een test doen.

Opel Vivaro Irmscher Dubbele Cabine L2H1

Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.6 CDTI BiTurbo diesel
Vermogen: 145 pk bij 3.500 tpm
Koppel: 340 Nm bij 1.750 tpm
Versnellingsbak: handgeschakeld zesversnellingsbak
Laadvermogen: tot 1.065 kg
Laadruimte: 4 m3
Trekvermogen: max 2.000 kg
Prijs Irmscher vanaf: 29.199,- euro (ex BPM ex BTW) voor een Gesloten Bestel uitvoering
Prijs testauto:,- 35.634 euro (ex BPM ex BTW)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: