De nieuwe 208 is een zeer belangrijke auto voor Peugeot. Binnenkort komt de elektrische, maar wij gingen met de meest krachtige benzine-uitvoering op pad in een uitgebreide, kritische Driving-Dutchman test.
The looks
Qua uiterlijk hebben ze bij Peugeot een schot in de spreekwoordelijke roos geschoten, want de nieuwe 208 ziet er wat ons betreft top uit. Compact, sportief en dankzij de juiste verhoudingen straalt hij op en top dynamiek uit. Wij reden met de GT-line, de meest sportief uitziende versie, die onder andere voorzien is van dikke zwarte randen om de wielkasten. Samen met de waanzinnige kleur blauw staat hem dat erg goed.
Deze kleine welp laat op dezelfde uitdagende manier zijn hoektanden in de vorm van voorlichten zien als zijn grote broer de 508, wat hem een lekker bijdehand smoelwerk geeft. De brede donkere lijn over de achterzijde is een referentie aan de 205, maar volgt tevens de nieuwe designtrend, waar ook auto’s als de eigen 508 SW of Porsche Macan aan meedoen.
3D-dashboard
Binnenin heeft Peugeot besloten de weg van de toekomst in te slaan, want wat een futuristisch design! Een groot deel daarvan komt op conto van de bijzonder fraaie i-cockpit, die boven het stuur geplaatst is. De Fransen hebben hierin een 3D-effect weten te creëren door voor het digitale scherm een schuine doorzichtige plaat te monteren. Hierop wordt vanaf de bovenkant een tweede digitaal scherm gereflecteerd, wat resulteert in twee lagen, die gecombineerd worden tot een 3D-geheel. Slim en gaaf gedaan.
Volgens de nieuwe Peugeot filosofie zit het stuur laag met de cockpit erboven, zodat de informatie dichter bij je blik op de weg zit en de noodzaak voor een Head Up Display verdwijnt. Hierdoor moest het stuur wel een stuk kleiner worden, wat in de praktijk lekker sportief aanvoelt. Jammer is de enorme hoeveelheid poken aan de linkerzijde, waar het knipperlicht, de cruise control (uiteraard adaptief) en de schakelflipper vechten om ruimte achter het kleine stuurtje. En wat betreft die flippers, die hadden wat ons betreft aan het stuur gemogen. Ze zijn erg klein en al bij minimaal sturen onbereikbaar doordat ze nu niet meedraaien.
We gaan door binnen
Verder zien we scherpe lijnen onderbroken worden door strakke hoeken, voorzien van over het algemeen prima en goed aanvoelende materialen. Alleen op de bovenkant van de deuren is hard kunststof te vinden, waar het niet storend is. Onze GT-line was voorzien van fijne halfleren sportstoelen met zeer mooi stiksel, dat ook over het dashboard loopt.
De bedieningsknoppen in het midden van het dashboard zijn verdeeld in Touch knoppen en pianoachtige toetsen die stilistisch erg mooi met elkaar verbonden zijn. Het infotainmentsysteem erboven is het bekende PSA-systeem, dat goed functioneert, maar soms een wel iets logischer menu zou mogen hebben. Pluspunten krijgt Peugeot van ons voor het uitstekende geluidssysteem dat zij standaard aanbieden. Een mooi helder geluid met een volle bas, altijd fijn.
De motor
Volgens Peugeot kies je eerst voor een auto en daarna pas voor de motorisering. De 208 is dus verkrijgbaar als benzine, diesel en binnenkort ook volledig elektrisch. Wij gingen op pad met de sterkste benzine uitvoering met een 1.2-turbo met 130 pk en 230 Nm gekoppeld aan een zeer fijne achttrapsautomaat. Wat ons betreft is dit typisch een voorbeeld van hoeveel je kunt met weinig.
130 pk is namelijk niet echt om over naar huis te schrijven, maar zeker als je de auto in de Sport-stand zet lijkt het wel alsof er 35 pk meer in zit. Altijd gewillig weet het motortje de 208 zeer vlot van zijn plek te krijgen, in Sport begeleid door een heerlijke roffel, dat hoewel kunstmatig een sportief gevoel geeft.
Wegligging
Met zijn sportieve uiterlijk en pittige motor verwacht je onbewust ook een zeer uitdagend bochtengedrag, maar dat viel enigszins tegen. De besturing is redelijk direct, maar niet heel erg communicatief en iets te veel snelheid resulteert al vrij snel in onderstuur.
Het is duidelijk dat men bij de ontwikkeling de keuze heeft gemaakt meer aandacht te schenken aan het comfort, want op dat vlak scoort de 208 zeer hoge ogen. Op allerlei soorten wegdekken, zelfs de befaamde kinderhoofdjes, blijft de auto zeer kalm en rustig; bijzonder volwassen voor een auto in dit segment. En ook rolgeluiden en windruis worden goed buiten de deur gehouden.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 208 is een zeer stijlvolle moderne kleine auto met een hoogwaardig interieur en een uniek design. De motor is fel en krachtig, de wegligging is vooral gefocust op comfort, waar in 95 procent van alle gevallen ook het meeste aan hebt. Voor het door ons gereden topmodel moet je wel redelijk diep in de buidel tasten, want deze overstijgt de 30.000 euro grens, maar de 208 is al verkrijgbaar vanaf 17.980,- euro.
Peugeot 208 GT-line
Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.133 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14
CO2-uitstoot: 103 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 17.980,- euro
Prijs testauto: 31.210,- euro