Eén ding kun je niet ontkennen, het ontwerp van vrijwel alle huidige Mercedes-Benz modellen is prachtig. Om te ontdekken of de innerlijke schoonheid net zo mooi is, reden wij met de vernieuwde Mercedes-Benz CLA 220 Coupé voor een uitgebreide test.
Volgens Mercedes-Benz is de CLA Coupé de meest emotionele auto in z’n klasse, en daar mag iedereen het zijne van vinden. Echter na een week met de auto gereden te hebben, er heel veel naar gekeken te hebben en tientallen meningen te hebben aangehoord hebben wij de CLA wel hoog in onze top 5 van meest emotionele vierdeursauto’ rond de 50 duizend euro geplaatst geplaatst. In dat rijtje vinden we onder andere ook (niet per se in deze volgorde) de Jaguar XE, Lexus ES, Volvo S60 en BMW 3-serie. Stuk voor stuk auto’s met een hoge klasse-factor, veel stijl, luxe én comfort.
Meer binnenruimte
Wat feiten en cijfers: de CLA Coupé is er vanaf iets meer dan 36 duizend euro, de CLA 220 Coupé is er vanaf 44 duizend, en dankzij een enorme lading opties, kwam onze testauto op een consumentenprijs van 60.617 euro inclusief btw en bpm. Maar er is in deze prijsklasse dus echt wel heel veel te koop.
De emotie die de CLA opwekt, zit ‘m in de eerste plaats in het ontwerp. Ten opzichte van de eerste generatie is de nieuwe weer fraai opgefrist en klaar om een flink aantal jaren mee te kunnen draaien. De smalle koplampen, ver naar beneden doorgetrokken motorkap, frameloze portieren en langgerekte taillelijn maken de nieuwe CLA nog sportiever en eleganter dan hij al was. Ook binnen heeft Mercedes-Benz flink huisgehouden met als belangrijkste resultaat meer ruimte voor iedereen. In deze vierdeurs Coupé zit je zelfs achterin zeker niet slecht en kun je ontspannen lange afstanden afleggen.
Verder heeft Mercedes-Benz ervoor gekozen om ook in deze auto de intelligente MBUX-interieur assistent die we ook uit de A- en B-klasse kennen te plaatsen. Vooropgesteld, met het MBUX systeem an sich is niets mis, integendeel. De informatie wordt zeer fraai en overzichtelijk op het volledig digitale display weergegeven. Maar het langwerpige en emotieloze tablet-vormige info- en bedieningssysteem dat tegelijkertijd als instrumentenpaneel dienst doet, past gewoon niet in deze uber-chique wagen. Wij vragen ons dan ook hardop af of Mercedes-Benz hierin niet doorgeslagen is en smeken ze om alstublieft de tablet in te pakken in een dashboard dat er ook als dashboard uitziet en niet als een bedieningspaneel van een ruimteschip.
Drukte van jewelste
Hoewel je je in de CLA snel thuis en op je gemak voelt, is het met een scheepslading aan lampjes, knopjes en chromen details zeker in het begin een drukte van jewelste in de auto. Er is zoveel te zien en te doen, dat je door de verschillende manieren waar je de auto mee bedient soms de weg kwijt lijkt te raken. Bij belangrijke concurrenten als BMW en Volvo, maar ook Jaguar is het interieur rustiger. En dat straalt uit op hoe je je voelt als je met een auto op pad bent.
Daarover gesproken moet gezegd worden dat het rijden met de CLA 220 weer een ware beleving is. De tweeliter viercilinder heeft 190 pk wat op zich niet zo gek veel is, maar wel heel lekker. Het motorgeluid in de sportstand nodigt liefhebbers uit om meer in sport dan in comfort te rijden.
Dat heeft ook meteen een keerzijde, want de auto wordt weliswaar lekker sportief en communicatief, maar communiceert geluiden van het onderstel in deze rijmodus ook meteen naar het interieur. En dat hoort wat ons betreft eigenlijk niet bij een auto met deze kwaliteiten en klasse. Verder is de auto goed in balans en in de sportstand voor deze voorwielaandrijver heerlijk sturen. In de comfort-mode rijdt de CLA zoals een Mercedes-Benz moet doen, soepel, strak en uiteraard comfortabel.
Fitness in de auto
Onze CLA zat zoals gezegd vol opties. Een van die opties zouden we zelf echter niet kiezen en dat zijn de AMG Line voorstoelen. Het is niet dat ze niet goed zijn, en als je regelmatig op het circuit rijdt zijn ze zelfs prima, maar ze zijn wat aan de harde kant, krapjes en niet ultiem voor de lange afstanden. De auto maakt dit enigszins goed met je dankzij door – op aanvraag – de stand van de stoel regelmatig kleine beetjes aan te passen waardoor je in beweging blijft.
Om het nog gekker te maken heeft Mercedes-Benz sinds kort ook een Energizing Coach aan boord die fitness-aanbevelingen voorstelt. Ja, fitness in de auto tijdens het rijden, niet met fitnessapparaten en gewichten, maar door allerlei voorgestelde bewegingen met de handen en armen. Mercedes-Benz stelt dat dankzij de Energizing Coach lange en monotone ritten aangenaam en ontspannen worden. Maar die hebben we in Nederland gelukkig niet heel veel.
Mercedes-Benz CLA 220 Coupé
De CLA is in verregaande mate voorbereid op autonoom rijden en heeft onder andere de Intelligent Drive functies die we ook uit de S-Klasse kennen. Zo houdt de auto verkeerssituaties in de gaten met camera’s en radars die tot wel 500 meter ver kunnen kijken. De Mercedes-Benz CLA 220 Coupé kan dankzij zijn vooruitstrevende veiligheid en luxe bestempeld worden als een ‘next-level’ auto waarmee je super comfortabel en van alle gemakken voorzien van A naar B rijdt.
Motor: 1.991 cc viercilinder turbo benzine
Vermogen: 190 pk
Koppel: 300 Nm
Transmissie: 7 v., aut. met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 241 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.415 kilogram
CO2-uitstoot: 138 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 43.888,- euro
Prijs testauto: 60.617,- euro