De Evoque zit alweer sinds 2011 in het Range Rover pakket. Na een paar kleine facelifts vonden de Britten het nu tijd voor een echte makeover. En als Range Rover vernieuwd, willen wij het onze ervan weten. Tijd dus voor een test met de nieuwe Range Rover Evoque!

De nieuwe Range Rover Evoque is ‘GeVelart’ aldus de importeur. Ofwel; de ontwerper heeft tijdens het tekenen van de nieuwe SUV de blueprint van de excentrieke en vele awards-winnende Velar erbij genomen en die als basis voor de Evoque gebruikt. Het resultaat mag er ook echt zijn, want de nieuwe Evoque is een goed gelukte kruising tussen de Velar en Land Rover Discovery Sport geworden.

  Test Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic Driving-Dutchman

De belangrijkste en meest in het oog springende wijzigingen aan de nieuwe Evoque zijn de nog plattere koplampen en deurgrepen die nu -net als bij de Velar- geheel in de portieren verzinken zodra je gaat rijden of de auto op slot doet. Het zijn geen grote veranderingen, maar ze maken de Evoque wel een stuk chiquer en design-technisch mooier.

Velariseren

Ook binnenin is het ‘Velariseren’ doorgedrongen. Je herkent in het luxe interieur -met louter premium materialen- meteen de twee aanraakschermen waar je veel functies van de auto kunt instellen en informatie kunt halen. Verder onderscheidt de Evoque zich van de meeste andere auto’s dankzij een simplistisch, maar multifunctioneel design. Ook heeft Range Rover in de Evoque voor het eerst een clear sight binnenspiegel gemonteerd die je met één klik veranderd in een camera die achter de auto kijkt.

Test Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic Driving-Dutchman

Wij kregen van importeur Land Rover Nederland natuurlijk een van de dikste Evoque’s mee die van de meest uiteenlopende opties voorzien was. Onze P250 AWD R-Dynamic Automaat is standaard al dik uitgerust met de belangrijkste veiligheids- en comfort-pakketten zoals een 2 zone klimaatregeling, audiosysteem, lederen stuurwiel, metalen dorpellijsten, ambiance verlichting, alarm, lane keep assistant, traffic sign recognition, driver condition monitor en terrain response. 

Maar pas écht verwend word je echter met zaken zoals een elektrische achterklepbediening, privacy glas, matrix led koplampen en een surround camerasysteem. Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er wel op. En als het er niet op zit, dan is het wel verkrijgbaar. 

Test Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic Driving-Dutchman

48 Volt

Naast alle luxe en comfort accessoires is het natuurlijk belangrijk hoe een auto rijdt, en dat zit bij de nieuwe Evoque wel snor. De viercilinder benzinemotor in onze testauto levert namelijk maar liefst 250 pk met 365 Nm koppel bij 1.300 toeren. En dat is lekker, erg lekker. Ondanks dat je met bijna 1.900 kilo massa onderweg bent heb je niet het gevoel dat je vermogen mist. Dat komt deels doordat er nu een 48 Volt generator aan de tweeliter motor gekoppeld is die vanuit stilstand extra kracht levert. Volgens Range Rover zou de generator ook voor een lager brandstofverbruik moeten zorgen.

Dankzij de 250 pk en naadloos schakelende 9-traps! automatische versnellingsbak is de Range Rover een echt sterke, soepele, stille en nog fijnere auto geworden dan zijn voorganger. We hebben het weer niet uitgeprobeerd, maar als we Range Rover mogen geloven (en dat doen we), is de P250 AWD ook weer een beest in het terrein. 

Test Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic Driving-Dutchman

P250 AWD R-Dynamic 

Bij iedere update maakt Range Rover de Evoque ook weer net even een beetje meer premium en beter. Dat zie je terug in het fantastische interieur en voel je terug in de prestaties van de auto. Als je 55 duizend euro of meer aan een auto kunt besteden en op zoek bent naar een exclusieve en luxe SUV waarmee je net ietsjes meer kan, dan moet je zeker even bij Range Rover gaan shoppen.

Motor: 1.997 cc viercilinder benzine met 48 Volt generator
Vermogen: 249 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 365 Nm bij 1.300 tpm
Transmissie: 9 v., sequentiële automaat
Aandrijving: AWD
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.893 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,7L op 100km
CO2-uitstoot: 176 g/km
*Prijs vanaf: 56.700,- euro (Evoque D150 FWD)
*Prijs testauto: 93.400,- euro 
* Prijs inclusief BPM en BTW

Test Range Rover Evoque P250 AWD R-Dynamic Driving-Dutchman

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: