Samenvatting
De Arkana is de eerste coupé-SUV van Renault en voorzien van een benzine hybride aandrijflijn zonder stekker, de enige in Nederland beschikbare aandrijflijn. Of de Arkana voldoet aan de hunkering naar ruime, hoge, maar brandstof-zuinige auto’s zochten wij voor je uit.
De Nederlandse hoofdontwerper bij Renault, Laurens van den Acker, heeft er weer zijn best op gedaan. Dankzij zijn vloeiende lijnen, stoere uitstraling, slanke profiel en flinke bodemspeling ziet de Arkana er aan de buitenzijde uit als een flinke jongen. En de in de kleur Orange Valencia, uitgevoerd als R.S. Line met sportieve grille, wielen met gekleurde details en de dubbele uitlaatpijp waar wij mee reden, is het een opvallende verschijning.
Ruime SUV
Ook aan de binnenkant ziet de auto er groot uit. Dankzij zijn hoge daklijn heb je zeeën van ruimte en zit je, ook als je wat langer dan gemiddeld bent, riant. Door deze ruimte voelt het alsof je in een ruime SUV zit. Dat geldt voor alle inzittenden, ook degenen die achterin zitten en iets langer dan gemiddeld zijn. De met leder beklede stoelen zitten goed en geven prima steun, maar zijn wel iets aan de harde kant.
Net als de buitenzijde ziet ook het interieur van de Arkana er tot in de puntjes verzorgd uit. De materialen die Renault gebruikt heeft, hebben een premium uitstraling en zijn van goede kwaliteit. Fraai is de oranje kleurstelling die op diverse onderdelen zoals het dashboard en stoelbekleding subtiel terugkomt. De ambianceverlichting in het dashboard, middenconsole en de portieren verzorgen een relaxte sfeer in de auto als het donker is.
Boordevol accessoires
Het overzichtelijke dashboard met instrumentenpaneel en 9,3 inch grote multimediascherm is een vrijwel een op een kopie van die uit de Captur. De informatie voor de bestuurder wordt duidelijk zichtbaar weergegeven en vrijwel alles wat je moet weten is in het digitale instrumentenpaneel weer te geven. Het overzichtelijke multimediasysteem laat zich soepeltjes en intuïtief bedienen, werkt feilloos en geeft voor een vrij basic systeem prima geluid.
De Renault Arkana R.S. Line ziet er niet alleen fraai uit, maar zit standaard ook nog eens boordevol accessoires zoals, Apple CarPlay en Android Auto, een elektronisch geregelde airconditioning, een randloze automatisch dimmende binnenspiegel en de handsfree card waarmee je de auto zonder sleutel kunt openen, sluiten en starten. Vanzelfsprekend ontbreken ook de verplichte en optionele rijhulpsystemen als automatisch parkeersysteem, noodremassistent met voetgangers- en fietser-detectie, flank guard protection, rear cross traffic alert niet.
Onder de motorkap van de Arkana vinden we een hybride aandrijflijn met 1.600 cc viercilinder benzinemotor met slechts 143 pk. Met een gewicht van net iets meer dan 1.400 kilo is dit voldoende vermogen om lekker mee te komen. Verwacht echter geen dragrace prestaties, hoewel het motorgeluid binnenin de auto je soms wel het idee heeft dat je redelijk doorrijdt. Het hybride aandrijfsysteem doet zijn werk gezien het gemiddelde brandstofverbruik van 6,7 liter op de 100 kilometer in en rond de bebouwde kom technisch optimaal.
Automatische versnellingsbak
Het hybride systeem leeft gevoelsmatig echter af en toe wel een eigen leven, waarbij je je afvraagt of de motor nu echt aan had moeten slaan en waarom deze dan zoveel toeren maakt. Wellicht omdat onze test middenin een koude periode plaatsvond en alle zeilen bijgezet moesten worden om de boel ‘warm te houden’.
Groot voordeel van de aandrijflijn in de Arkana is dat je, ongeacht welke uitvoering je koopt, niet met de hand hoeft te schakelen. De automatische versnellingsbak lijkt met zes versnellingen wat conventioneel, maar versnelt en vertraagt de Arkana fluweelzacht. Iets minder zacht is daarentegen het onderstel dat, geholpen door de grote lichtmetalen wielen met lage banden, aan de stugge kant is.
Renault Arkana E-Tech Hybrid
De Renault Arkana is een ruime auto die lekker hoog op z’n wielen staat waardoor je het gevoel hebt in een auto uit een hoger segment te rijden. Vooral in de R.S. Line uitvoering ziet de Arkana er sportief uit, hoewel je door de grote wielen en lage banden wel wat comfort inlevert. Hoewel geen design-wonder, kom je met de Arkana wel aanrijden met een auto ‘die er wezen mag’.
Motor: 1.598 cc viercilinder benzine icm elektromotor
Vermogen: 143 pk
Koppel: 250 Nm
Transmissie: 6 v., automatisch
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 172 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.410 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 6,7l op 100 km.
Hybride klasse: NOVC-HEV
CO2-uitstoot: 112 g/km
Energielabel: Euro 6
Prijs vanaf: 32.114,- euro
Prijs testauto: 37.012,- euro