De Renault Clio bestaat bijna 30 jaar en is in die tijd meerdere keren vernieuwd. De huidige uitgaande Clio 4 model-lijn dateert van 2012 en is een product van Nederlander Laurens van den Acker die bij Renault sinds 2009 de design-scepter zwaait. In 2019 stofte de Franse autofabrikant de Clio opnieuw af en dus gingen wij er mee op pad voor een test.
Met goed vergelijkingsmateriaal, want iets meer dan een jaar geleden reden we met de vorige versie van de Clio. Hoewel het de Estate – zo noemt Renault zijn stationwagens – was, hebben we flink wat handvatten om de nieuwe met de oude te vergelijken.
Premium
Te beginnen bij het uiterlijk van de auto dat volgens Renault nog sensueler, dynamischer en scherper is. Daarvoor moet je echter wel heel goed weten hoe de vorige eruit zag en eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de uiterlijke verschillen miniem zijn. Opvallende en absoluut mooiere kenmerken zijn de vernieuwde geaccentueerde en daardoor strakker ogende koplampen en achterlichten, nog schuiner aflopende daklijn, stoerdere grille en gefinetunede achterbumper.
Lees ook: Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 – 2019) koopt
Ook waren we al onder de indruk van het oude interieur. Renault heeft de binnenkant echter flink op de schop genomen. Niet zo zeer qua design, maar vooral in het gebruik van materialen voor dashboard, deurpanelen en middenconsole. Deze onderdelen zijn nu allemaal van zacht kunststof waardoor de Clio met stip naar premium stijgt. Alles oogt en voelt nog exclusiever dan het al deed.
De premium uitstraling in onze Initiale Paris – zoals Renault zijn meest luxe modellen noemt – wordt, ook in de andere uitvoeringen, versterkt door een prachtig instrumentenpaneel en minimalistisch dashboard waar instrumenten, schakelaars en bedieningsknoppen goed bereikbaar zijn. Persoonlijk zijn we alleen geen groot fan van de rechtopstaande tablet waarmee de eveneens sublieme entertainmentsystemen bediend worden. Audio, navigatie en telefoonbediening in Renaults ‘Smart Cockpit’ hebben een flinke sprong voorwaarts gemaakt in de nieuwe Clio. Maar het scherm had compacter en horizontaal en deels in het dashboard in plaats van ervoor geplaatst mogen worden.
Over ruimte hadden kopers in het oude model al niets te klagen, in de nieuwe is dat onveranderd gebleven. Doordat de interieurruimte vorstelijk is, moet je bij een compacte auto ergens een compromis sluiten. In de Clio vinden we dat compromis in de kofferruimte die niet te wensen over laat. Een kinderwagen en wat boodschappen kun je er wel in kwijt, maar grote koffers kun je thuis laten. En waar de vorige Clio voor ruimte-liefhebbers de Estate had, heeft Renault besloten die niet meer te bouwen omdat er ook een grotere Captur is.
Subliem
Maar goed, een dakkoffer erop en gaan dus. Want met de 130 pk en 240 Nm sterke 1.330 cc viercilinder heb je geen gebrek aan kracht en souplesse. Wat een heerlijke motor is dit! Binnenin de auto hoor je ‘m niet en toch geeft hij je een heel sportief gevoel. Helemaal in combinatie met de subliem en naadloos schakelende EDC transmissie met dubbele koppeling. Je hebt nooit het gevoel vermogen tekort te komen en wordt zelfs aangespoord om lekker sportief te rijden. Dankzij de ECO modus kun je het ook lekker rustig aandoen.
De Clio staat met de introductie van het 2019 model op een volledig nieuw onderstel waar Renault diverse modellen op gaat bouwen. In Frankrijk hebben ze deze mogelijkheid goed benut en het onderstel nog verfijnder gemaakt. En het vorige onderstel was al zo goed. Nog meer geeft de nieuwe Clio je de keuze om heerlijk relaxt en soepel te toeren, of ‘m naar wens flink de sporen te geven als de ruimte en mogelijkheid het toelaat.
De optionele 17 inch wielen met lagere banden staan fraai, maar zijn echter een maatje te groot voor de Clio. Door deze wiel/band combinatie is de Renault wat aan de stugge kant. Op gladde wegen merk je daar echter niets van en is de Clio een hele fijne reiswagen. Met de 16 inch wielen hebben we niet gereden, maar we twijfelen geen seconde aan de perfecte wegligging en het interactieve gevoel met de weg dat je in de Clio altijd hebt. De Fransen hebben hier het beste van twee werelden succesvol samengesmolten. Tres bien!
Conclusie
De compacte, maar ruime Renault Clio ziet er prachtig uit. Als je in de Clio in de heerlijk zittende en goede steungevende stoelen zit, voelt het alsof je in een hoger segment auto rijdt. Het minimalistische, maar fraaie en rustgevende interieur geeft de Clio een premium uitstraling. De rijprestaties zijn door de sterke motor, de sublieme automaat en het communicatieve onderstel naar een nog hoger niveau gestegen. De Renault Clio was al een top hatchback, de Fransen hebben echter de puntjes op de i geperfectioneerd.
Motor: 1.330 cc viercilinder turbo benzine
Vermogen: 130 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Transmissie: 7 v., automaat (dubbele koppeling)
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,0 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.233 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,2L/100km
CO2-uitstoot: 118 g/km
Prijs vanaf: 17.290,- euro
Prijs testauto: 26.400,- euro