Subaru pretendeert dat de Forester een auto is die alles kan en op alles is voorbereid. Wij van Driving-Dutchman zijn goedgelovig, maar ondervinden dit soort uitspraken bij voorkeur aan den lijve en dus zijn we op pad gegaan met de Subaru Forester die klaar is om de natuur in te gaan; Spring Edition en met caravan!
Eigenlijk wisten we het al lang, we reden immers eerder met vrijwel alle Subaru’s die de laatste jaren beschikbaar waren. Kwaliteit, betrouwbaarheid, veelzijdigheid, robuust… ze hebben het allemaal en vaak nog voor een acceptabel eerlijke prijs ook. Nog niet eerder gingen we echter op pad met een Forester Spring Edition, zeg maar een dik aangeklede Forester Premium, die vrijwel alles heeft dat je nodig hebt als je gaat caravannen.
Subaru Forester Spring Edition
In, op en onder de Spring Edition treffen we zaken aan zoals beschermplaten bij de voor- en achterbumper, kunststof zijbeschermplaten, een eenvoudig afneembare trekhaak met 13-polige stekkeraansluiting, handige rubberen matten voor, achter en in de bagageruimte en beschermende carrosseriedelen. Laat die regen, modderstromen, hagelbuien en caravan maar komen!
Ok, eerlijk is eerlijk, we gingen op pad met een Adria van slechts 1.000 kilo en dan ook nog eens in de buurt van de basis, dus veel kilometers hebben we niet gemaakt. Laten we het eerst eens hebben over het aankoppelen. Dat gaat met deze auto uiterst eenvoudig dankzij de achteruitrijcamera met rear cross traffic alert.
Mocht er nog een fietser of ander obstakel tussen de auto en de caravan doorschieten, dan zie je dat meteen op je grote en duidelijke scherm in het middenconsole. Ook het aankoppelen zelf wordt met de camera kinderspel. Je rijdt achteruit naar de caravan en dankzij het centrale kruis zie je op het scherm de trekhaak en de koppeling van de caravan duidelijk in beeld en waar je naartoe moet sturen. Handig!
Flinke paardentrailer
Zodra je met de Forester en caravan wegrijdt, voel je meteen al hoe makkelijk de tweeliter viercilinder boxermotor het met ons Adriaatje heeft. En dan te bedenken dat deze Forester nog 1.000 kilo meer mag hebben. Dat betekent dat een flinke paardentrailer of aanhanger met minigraafmachine eveneens geen probleem zijn. De zware en brandstof slurpende Dodge Ram, Toyota Tundra en Ford Raptor kunnen dus de deur uit!
Ook met caravan bewijst de continu variabele transmissie zijn voordeel. De motorregeleenheid (computer) zorgt er samen met deze overbrenging voor dat de motor continu het maximale vermogen levert. Het is wel even doseren met het gaspedaal, want teveel gas is niet nodig en resulteert in veel geluid, maar weinig resultaat. Half gas levert in de meeste gevallen het beste resultaat en zorgt voor meer dan voldoende trekkracht om het verkeer om je heen niet te hinderen.
Naast de motorische prestaties, is de Forester Spring Edition ook voorbereid op alle mogelijke omstandigheden die je onderweg kunt tegenkomen en die je helpen makkelijker te rijden met een caravan. We maakten daar een paar jaar geleden overigens nog een video van die je hier kunt bekijken! Een paar voorbeelden van de grote hoeveelheid rijassistentiesystemen zijn het alom geprezen EyeSight dat zelf remt voor obstakels, adaptieve cruise control, dodehoek indicator, hill start assist, side view monitor die de dode hoek aan de passagierszijde in de gaten houdt, tractie- en stabiliteitscontrole en natuurlijk de alom geprezen permanente Subaru Symmetrical All-Wheel Drive systeem.
Subaru Forester Spring Edition
Kortom, de Subaru Forester Spring Edition is qua uitrusting en prijs van nog net geen 47 duizend euro misschien wel de meest rijk uitgeruste caravantrekker die er voor deze prijs te koop is. Dankzij alle rijassistentiesystemen hoef je je eigenlijk geen zorgen meer te maken en kun je met de caravan vrijwel overal komen. Wij waren al overtuigd van de Subaru Forester, maar die overtuiging is nu met stip gestegen.
Motor: 1.995 cc viercilinder benzine boxermotor
Vermogen: 150 pk bij 6.200 tpm
Koppel: 198 Nm bij 4.200 tpm
Transmissie: Continu Variabele Transmissie
Aandrijving: Permanente Vierwielaandrijving
Topsnelheid: 192 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.475 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,5 Liter op 100km
CO2-uitstoot: 150 g/km
Prijs vanaf: 43.095,- euro
Prijs testauto: 46.995,- euro