De nieuwe Subaru XV die sinds medio 2018 verkrijgbaar is, zeker in de blauwe uitvoering waar wij een test mee reden, een opvallende verschijning. Maar opvallen is niet de enige bijzonderheid van deze allrounder.
Subaru produceert per jaar het best wel fikse aantal van bijna een miljoen auto’s. Van de Nederlandse markt moet de relatief ‘kleine’ Japanse fabrikant het met rond de 800 stuks per jaar echter niet hebben. Nee, dan de VS waar 60 procent van alle Subaru’s naartoe gaat. De reden dat je Subaru’s in Nederland toch tegenkomt, zijn divers.
Betrouwbaar
De rally-geschiedenis van Subaru is met drie wereldtitels rijk en dat heeft de Japanners bepaald geen windeieren gelegd. Een nog belangrijk deel van zijn succes heeft Subaru te danken aan zijn betrouwbare techniek. Verder heeft een Subaru, op de achterwiel-aangedreven BRZ na, altijd vierwielaandrijving en automaat, een laag geplaatste platte boxermotor en een ijzersterk imago.
Ook in de XV vinden we deze boxermotor terug en dat is niet voor niets. Door de platte bouwwijze past en ligt de motor relatief laag in de auto. Dat is veilig omdat de motor bij een frontale aanrijding onder de auto schiet. Een ander voordeel van de laag gemonteerde motor is dat het zwaartepunt van de hele auto laag is. En dat vertaalt zich weer in een goede wegligging.
Echter, elk voordeel heeft een nadeel en bij Subaru is dat het brandstofverbruik. Niet omdat de motor niet goed of efficiënt is, maar omdat er vierwielaandrijving aan gekoppeld is. Deze aandrijflijn zorgt volgens Subaru zelf tot ongeveer 10 procent hoger brandstofverbruik dan vergelijkbare auto’s zonder vierwielaandrijving. Maar daarvoor krijg je optimale grip met de ondergrond, actieve veiligheid en een respectabele trekauto terug.
En stel dat je net als de gemiddelde Nederlander ook ongeveer 14 duizend kilometer per jaar rijdt, dan kost de vierwielaandrijving je rond de 150 euro per jaar meer aan brandstof. Inderdaad, een kleine investering in een goede wegligging en extra veiligheid.
Volwassen
Tot zover het technische gedeelte en over naar de praktijk. Door de uitpuilende koplampen en achterlichten en sterk contrasterende carrosseriekleuren van de carrosserie mag je onze Subaru XV wel een bijzondere allrounder noemen. Neem je ‘m in een donkerdere kleur dan ziet de auto er al een stuk conservatiever uit. Ook standaard is EyeSight, een veiligheidssysteem dat werkt als een extra paar ogen voor de bestuurder en helpt om ongelukken te voorkomen door eerst te waarschuwen en zodra de bestuurder niet reageert, in te grijpen door krachtig te remmen.
Het interieur van de XV ziet er goed uit. Op materialen is nergens beknibbeld en dankzij de accentuerende ‘Driving-Dutchman’ oranje stiksels in het dashboard, middenconsole en stoelen en metalen pedalen, ziet de Subaru er modern en sportief uit. In vergelijking met de eerste modelserie van de XV komt het interieur van de nieuwe op ons een stuk volwassener over.
De XV is hierdoor geen instap-modelletje meer, maar een echte Subaru geworden. Stappen heeft Subaru ook gemaakt met het entertainmentsysteem. Zo wordt per model-update het geluid dat het systeem produceert steeds beter. Een ander positief punt is het display zelf dat ook als de zon er vol in schijnt nog goed afleesbaar is.
Conclusie
Uit onze test kunnen wij concluderen dat de XV een volwassen Subaru geworden is. Je zit er goed in, voelt de degelijkheid en je hebt veel ruimte tot je beschikking. Dankzij zijn vierwielaandrijving, betrouwbaarheid en relatief goede restwaarde is de Subaru XV zonder twijfel een verstandige investering. En voor wie de XV 2.0i Premium te kostbaar vindt, is het goed om te weten dat er een XV 1.6i is vanaf iets minder dan 32 duizend euro.
Subaru XV 2.0I Premium
Motor: 1.995 cc viercilinder benzine boxermotor
Vermogen: 156 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 196 Nm bij 4.000 tpm
Transmissie: CVT
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 194 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.425 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,9L/100km
CO2-uitstoot: 155 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 31.995 euro
Prijs testauto: 39.695 euro
4 Comments
Goedemiddag,
Je hebt een foutje gemaakt bij de specificaties. De XV heeft geen turbomotor. De enige, op dit moment in NL beschikbare, Subaru met turbo is de Levorg.
Groet,
Alex
Beste Alex,
Inderdaad, we hebben het meteen aangepast. Dankjewel voor de opmerkzaamheid!
Driving-Dutchman
Oh ja, vergat ook nog te zeggen dat het AWD is en geen 4WD. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Groet,
Alex
Door de BPM boete helaas relatief erg duur , het aantal geregistreerde nieuwe subarus was in 2018 slechts 630 waarvan 251 XV’ s. Enige tientallen zijn gezien het aanbod bij dealers door dealers geregistreerd waardoor de levering aan eindgebruikers waarschijnlijk onder de 600 ligt.