Regenwater dat als rivieren over de ramen naar beneden stroomt, de duidelijk hoorbare ruitenwissermotor die vlak voor je op de paravan gemonteerd is, vijf korte versnellingen -je doet het meeste in z’n drie- en nog veel meer. Dat is de nieuwe Suzuki Jimny.   

Het ‘kubusje’ is volgens de importeur bedoeld als driezitter. Je kunt er met wat proppen wel met z’n vieren in, maar dan blijft er geen ruimte over voor bagage die je op een van de neerklapbare achterbankleuningen kunt zetten.

Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

Wel heeft Suzuki dan weer aan de terreinrijder gedacht, die kan namelijk zijn vieze bagger schoenen in het handige water- en modderdichte opbergvakje achter de achterbank kwijt. Ondanks dat het een kubus is, is er nauwelijks windgeruis tot 110 km/h. En harder rijden zet met deze auto toch geen zoden aan de dijk.

Terrein-killer

Hij heeft een lekkere korte draaicirkel voor tijdens het boodschappen doen, voelt als een echte terrein-killer en is desondanks niet heel erg oncomfortabel. Integendeel, je kunt best een lekker eindje weg toeren met de Jimny. Ware het niet dat je een zesde versnelling af en toe wel mist, met name op de snelweg als je de kilometers wegtikt. Maar irriteren zal het motorgeluid je nooit.

Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

Op de Jimny geen symmetrische en xDrive vierwielaandrijving, Suzuki houdt het gewoon bij vier naar wens inschakelbare aangedreven wielen. Heel fijn voor de tractie als je het terrein in of op wintersportvakantie gaat. Wel hebben ze een pookje waarmee de lage of hoge gearing ingeschakeld kan zijn. En hoewel ik de Soes niet in het terrein losgelaten heb, twijfel ik geen moment aan zijn bekwaamheid.

Op de openbare weg voelt de Jimny zich ook als een vis in het water. Hij stuurt lekker en kan lekker meekomen met het verkeer om hem heen. Inhalen wordt echter wel een uitdaging. De 1.500 cc viercilinder heeft net iets meer dan 100 pk, terugschakelen dus om in de hogere toeren regionen wat vaart proberen te maken.

Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

Aan de motor is een bak gekoppeld met maar vijf versnellingen. Dat betekent dat de motor aardig wat toeren draait, en dat hoor je. En over opgegeven topsnelheid van 145 kilometer per uur (wij haalden overigens 150) zullen we het al helemaal maar niet hebben. Maar who cares, je mag hier toch maar max 130 en meestal maar 100, of 80.

Cult statement

Nee, niet alles is rozengeur en maneschijn in de Jimny. Er spiegelt namelijk nogal veel. De zijruiten, het instrumentenpaneel, het voorraam en het achterraam. Dit is vooral irritant in het donker, maar ook overdag word je er niet vrolijk van. Maar een kniesoor die hier op let of over valt.

Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

In navolging van vele andere automerken geeft Suzuki met de Jimny, bedoeld of onbedoeld, een cult statement af. De nieuwste versie van de oeroude terreinbeul lijkt in veel opzichten in voorgaande modellen. Alles is alleen een stukje beter, luxueuzer, mooier en nog degelijker gemaakt. En hij is er ook nog in een paar hele coole kleuren zoals fel geel/groen en zeeblauw. Met een wit dak bijvoorbeeld. Cool!

De stoelen zitten prima, al had ook in deze auto de zitting iets langer mogen zijn voor meer beensteun. In ieder geval zijn ze fijn genoeg om zonder een centje pijn in een keer een ritje van 150 kilometer te maken.

Test Suzuki Jimny Driving-Dutchman

Conclusie

De Suzuki Jimny is een ideaal autootje voor de stad of in het dorp. Of het terrein natuurlijk. Er mee op vakantie kan, maar dan dien je wel een flinke dakkoffer aan te schaffen. De prestaties van de Jimny zijn ok, maar niet om over naar huis te schrijven. Je betaalt echter wel iets meer dan 26 ruggen voor de Suzuki. Echter moet je er wát voor over hebben om in een cult auto te rijden. Wij waren in elk geval helemaal in onze nopjes met de Jimny. Niet omdat hij perfect is, maar wel omdat hij geweldig leuk is. En ook dat is iets waard!

Suzuki Jimny 1.5 Comfort

Motor: 1.462 cc viercilinder benzine
Vermogen: 102 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 130 Nm bij 4.000 tpm
Transmissie: 5 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 145 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 13 seconden
Gewicht rijklaar: 1.165 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 154 g/km
Energielabel: G
Prijs testauto: 26.155,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Pieter van der Laan op

    Dag Rob,
    Een leuk relaas over de nieuwe Jimny !
    Hij heeft echter (helaas) geen permanente vierwielaandrijving. Deze schakel je in met dezelfde pook als de hoge / lage gearing, en het rijklaar gewicht is 1165 kg.
    Dit doet verder nauwelijks afbreuk aan de rijtest.
    De groeten.

    • Rob Blom

      Hoi Pieter,

      Dank voor het compliment!

      Ik heb de schoonheidsfoutjes aangepast. Dankjewel voor het doorgeven.

      Groet,

      Rob

Laat een reactie na: