Na zoveel nieuws, beelden en beloften over bereik en snelheid, was het dan eindelijk zo ver: we gingen op pad met de Tesla Model 3. En na een paar dagen zijn een aantal vooroordelen als sneeuw voor de zon verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een realistische kijk op deze nieuwe elektrische auto.
Een bedrijf van nu
Tesla is typisch een bedrijf van nu, een merknaam waarbij de marketing en vooral de frontman een haast nog grotere rol speelt dan de techniek achter de auto’s zelf. Als nuchtere Nederlanders hebben wij al snel de neiging de uitspraken van Elon Musk opzij te schuiven als Amerikaanse bravoure. Maar feit blijft dat zijn Tesla de eerste echt bruikbare elektrische auto’s aanbood.
De Model S en Model X, beide op eigen manier indrukwekkende auto’s, waren echter verre van feilloos. Een niet heel inspirerende wegligging gecombineerd met een soms twijfelachtige afwerking, deden soms verbazen dat er dergelijke hoge prijzen voor betaald werden. Dat overheidssteun hierbij onmisbaar was, is al vaak genoeg besproken.
De tijden zijn veranderd
De toekomst van elektrisch rijden ligt ook niet in dit soort topmodellen. Willen we echt een impact ten goede op onze leefomgeving maken, dan zal vooral de middenklasse aan auto’s elektrisch moeten gaan, daar is de echte winst te halen.
En dus kondigde Tesla nu alweer een flinke tijd geleden de Model 3 aan. Een betaalbare auto maar wel met de prestaties en range van zijn grotere broers, de 3 zou de wereld veroveren, in theorie dan. Het landschap is echter drastisch veranderd. Waar Tesla voorheen zowat het alleenrecht had op echt bereik en indrukwekkende prestaties, rijden er nu tal van concurrenten rond van gerenommeerde autofabrikanten én er komen er nog veel meer aan.
Dat is een uitdaging!
De Model 3 moet dus naast zijn beloftes over bereik en prestaties ook op veel andere vlakken, zoals comfort, uitrustig en uiterlijk, goed scoren om zich staande te kunnen houden. En dat uiterlijk is een punt wat niet helemaal goed gelukt is. Hoewel duidelijk het fraaie lijnenspel van de Model S volgend, is de Model 3 een stuk korter en dat is een probleempje.
De motorkap is hierdoor een stuk meer gedrongen. In combinatie met de grote (wel fijn voor het zicht) voorruit, maakt dat vooral het vooraanzicht niet bijzonder charmant. Van opzij en zeker vanachter is het ontwerp veel beter gelukt.
Minimalisme ten top
Het interieur is een toonbeeld van minimalisme. Op de wettelijke verplichte knoppen van het alarmlicht en de SOS-functie na, zijn er geen knoppen op het dashboard te vinden, dat bestaat uit één groot 15 inch digitaal touchscreen.
Werkelijke alle functies bedien je door middel van dit scherm. Gebruikelijke zaken als navigatie, instellingen, audio en telefoon zijn ons wel bekend, maar je hebt zelfs dit scherm nodig om het dashboardkastje te openen en de ruitenwissers aan te zetten. Alle rij-informatie, zoals je snelheid en bereik, zijn op de linkerzijde van dit centrale scherm te zien.
Met zoveel functies achter één touchscreen was het voor de ontwerpers een ongelooflijke uitdaging alles op een logische en snel bereikbare plek te plaatsen. Maar het is ze grotendeels gelukt. Toegegeven: het duurt even voordat je alles gevonden hebt, maar eenmaal je draai gevonden, blijkt het merendeel op een slimme plek te zitten. Het scherm zelf is van buitengewoon hoge kwaliteit en reageert razendsnel, alsof je – zoals zo vaak al gezegd – een grote iPad in de auto hebt.
Vanbinnen
De stoelen zitten uitstekend, hoewel het wel een kwestie van smaak is of je ze echt in het sneeuwwit van onze testauto moet bestellen. Overigens is het geen leer, aangezien Tesla uit duurzaamheidsoverwegingen leer grotendeels uit de auto’s heeft verbannen. Alleen het stuur is nog van dit dierlijke materiaal, maar ook dat zal binnenkort verdwijnen.
Die enorme voorruit loopt overigens door over de hele auto, waardoor je een ongelooflijke ruimtelijk gevoel krijgt. Uiteraard is het dakgedeelte donkerder gemaakt zodat je niet constant verblind wordt, maar met een beetje fantasie komt het aardig in de buurt van de glazenkoepel van de Jetsons auto. Erg fijn!
Hieruit kun je kiezen
De Model 3 komt in verschillende uitvoeringen, die vooral qua bereik en prestaties anders zijn. De Standard Range Plus is het instapmodel. Met alleen achterwielaandrijving en een kleiner accupakket heeft hij een theoretische bereik van 409 km. Aantrekkelijk aan dit model is dat hij onder de magische 50.000,- euro blijft.
Daarboven zitten de Dual Motors, die voorzien zijn van AWD. Deze is er in een Long Range uitvoering met 560 km, en een Performance, die iets minder bereik heeft (530 km) maar wel de snelste van het stel is. Met een 0-100 km/u tijd van 3,4 seconden en een topsnelheid van 261 km/u moet je van goeden huize komen om deze EV bij te houden.
Snel?
Wij gingen op stap met de Dual Motor Long Range. Hoewel iets minder snel dan de Performance, 0-100 km/u in 4,6 seconden, blijft het haast onwerkelijk hoe rap deze optrekt. Zonder vertraging, zonder drama dankzij de AWD, gewoon altijd alle power tot je beschikking. Dat went snel maar blijft een heerlijk gevoel. De beleving is weliswaar anders dan van een snelle brandstofauto, maar beleving is het desalniettemin.
Opvallend is ook hoe lang hij zo snel blijft doortrekken. Pas bij zeer hoge snelheden raakt de prik een beetje van de fles, maar de 200 km/u zie je sneller dan je denkt (denken we). En bij tussenacceleraties laat je werkelijk iedereen met een brandstofmotor achter je.
En de bochten?
Dat Tesla’s snel waren, wisten we al. Wat nieuw voor ons was, was de strakke wegligging. Vele malen beter dan een Model X en Model S kun je de Model 3 een bocht inhoeken. Dankzij het lage zwaartepunt- komen die zware accu’s toch nog van pas- en de AWD, maar vooral dankzij het nieuwe onderstel is deze Tesla een redelijke stuurauto geworden.
En ook op het vlak van rijcomfort heeft Tesla grote stappen gemaakt. De Model 3 is dus zeker niet het kleintje van het stel, maar de meest ontwikkelde volwassen auto.
Het bereik
Bewaard tot het laatst, hét discussiepunt van elke elektrische auto: het bereik. Volgens WLTP heeft de Long Range een rijbereik van 560 km, wat natuurlijk in het dagelijks leven zelden haalbaar is. Maar wij hadden geen enkel probleem een bereik van rond de 425-450 kilometer te halen, mits je relatief rustig rijdt. Ga je planken, dan gaat het natuurlijk harder omlaag. Opvallend daarbij is ook dat het aangegeven bereik in de auto weinig fluctueert. Bij andere EV’s zien we het al snel omlaag denderen zodra we op de snelweg reden, maar Tesla weet de range buitengewoon goed in te schatten.
Voor de techneuten onder ons: De Model 3 Long Range heeft een accucapaciteit van 75.0 kWh en een snellaadvermogen van maximaal 200 kW DC aan snelladers van derden. In de realiteit betekent dit het volgende: gebruikmakend van de Tesla Superchargers, die overigens inmiddels overal in ons land en Europa op strategische plekken beschikbaar zijn, laad je binnen 25 minuten zo’n 300 kilometer bereik erbij. Hierbij moet je wel rekening houden dat de laatste 20 % veel langer duurt dan de eerste 80 %. Onze tip: laad hem altijd op tot 80 %, je hebt dan een bereik van circa 400 kilometer, wat zat is in ons land.
Conclusie
De Tesla Model 3 heeft ons blij verrast. Dat hij snel was en een bruikbaar bereik had, dat lag wel in de lijn der verwachtingen, maar dat de wegligging en het rijcomfort zoveel beter zijn dan zijn voorgangers was een fijne verrassing. Ook prettig was te ervaren dat de Superchargers nu overal te vinden zijn en het bijladen weer zoveel sneller is geworden. Het centrale touchscreen is even anders – hadden we overigens al verteld dat je met je stuur en het scherm een racespel kunt doen? – maar na enige tijd wen je er snel aan. Wat ons betreft heeft de Tesla Model 3 veel in huis om een verkoopsucces te worden, wat ook blijkt uit de verkoopcijfers van dit jaar. Je rijdt al een Model 3 vanaf 47.800 euro. Onze luxe Long Range met alle optie’s kost 67.818 euro.
Tesla Model 3 Dual Motor Long Range
Motor: 2 elektromotoren, voor en achter
Vermogen: 346 pk
Koppel: 527 Nm
Aandrijving: vierwiel
Accupakket: 75 kWh
Versnellingsbak: Direct Drive
Topsnelheid: 233 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,6 seconden
Gewicht: 1.847 kilo
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs: 58.300 euro
Prijs testauto: 67.818,- euro