Met de nieuwe Corolla heeft Toyota een erg fijne auto neergezet. Eerder reden wij met de sportieve Corolla Hatchback, ditmaal was het de beurt voor een test met de stoere Corolla TREK.

Vier smaken

In eerste instantie kwam de nieuwe Toyota Corolla in drie smaken in ons land: de Sedan, de Touring Sports (stationwagon) en de eerder genoemde Hatchback. En nu is daar de vierde aan toegevoegd: de Corolla TREK. deze is gebaseerd op de Touring Sports (TS), maar net even iets stoerder gemaakt.

Zo is hij voorzien van allerlei kunststof beschermranden en staat hij 20 mm hoger op zijn banden. In eerste instantie lijken dit kleine aanpassingen, maar als je ‘m naast een gewone TS zet, ziet hij er wel degelijk anders uit; minder burgerlijk, meer avontuurlijk.Test Toyota Corolla TREKSlechts show

Hoewel de naam en de extra bodemvrijheid de suggestie wekken dat de TREK zijn mannetje in het terrein staat, blijkt dit niet het geval. Toegegeven, de extra 20 mm zorgen dat de onderkant van de auto minder snel geraakt wordt, maar het ontbreken van vierwielaandrijving, ook niet als optie, maakt het toch vooral show.

Dit wil echter niet zeggen dat de TREK geen fijne auto is, sterker nog: het is de fijnste Corolla die er is. Dat vereist natuurlijke enige uitleg: hoewel het geen terreinauto is, zorgt de extra hoogte er voor dat de auto een langere veerweg heeft. Dit heeft als resultaat dat de auto net dat stukje comfortabeler is dan de andere Corolla’s. Hij rijdt lekkerder over verkeersdrempels, is kalmer over slechte wegdekken en is allround een meer ontspannen auto.
Test Toyota Corolla TREKHoop extra’s

Vergeleken met de Hatchback rijdt hij sowieso rustiger doordat hij gebaseerd is op de langere wielbasis van de Touring Sports. Daarbij profiteert de TREK ook meteen van de ruime kofferbak met maar liefst 598 liter aan bagageruimte.

Daarnaast is hij standaard voorzien van een hoop luxe, zoals het automatisch opengaan van de achterklep zodra je je voet onder de achterbumper beweegt. Ook heeft hij een speciale, fraaie bekleding, die het stoere uiterlijk doortrekt naar binnen. De opvallende kleur Oxide Bronze, in werkelijkheid nog mooier dan op de foto’s door een speciale glans, staat deze auto uitstekend.
Test Toyota Corolla TREKHigh Power

De TREK is standaard voorzien van de High Power Hybrid aandrijflijn, die we eerder zagen in de Hatchback. Hoewel de 2.0-liter viercilinder en elektromotor goed samenwerken, stelden ze in die auto toch ietsje teleur. De auto voelde als een sportieve auto, en daarvoor kwam de motorisering eigenlijk toch net even iets te kort.

Omdat de Corolla TREK een auto is die je iets rustiger rijdt, mede door die langere wielbasis, past High Power Hybrid hier perfect in. Altijd genoeg kracht om snel op te trekken, stil en comfortabel. Een compleet passend plaatje dus.
Test Toyota Corolla TREKModerne luxe

Hoewel ietsje hoger, heeft de TREK nauwelijks ingeboet aan wegligging. Uiteraard niet zo sportief als de hatchback, zorgt het uitstekende onderstel nog altijd voor prima prestaties. De auto helt nauwelijks over en wordt ook in snelle bochtenwisselingen nooit nerveus.

Vooral op langere afstanden voel je het grote voordeel van de hogere mate van comfort, daarbij geholpen door de bekende elektronische hulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, Lane Departure Warning en Road Sign Assist, die allemaal standaard op de TREK zitten. Als optie kun je die nog aanvullen met automatisch groot licht, een Head-Up Display en Blind Sport Monitor.

Ook het infotainmentsysteem is volledig met navigatie, muziek en sinds kort ook Apple Carplay en Android Auto. De bediening werkt over het algemeen logisch, hoewel helaas de navigatie soms een vreemde menustructuur lijkt te hebben. Simpel inzoomen op de kaart, is bijvoorbeeld iets wat niet zonder problemen gaat.
Test Toyota Corolla TREKConclusie

De Toyota Corolla TREK is de nieuwste en meteen de lekkerste van de familie. De hogere bodemvrijheid gecombineerd met de iets langere wielbasis van de TS zorgen voor een bijzonder comfortabele en erg prettig rijdende auto. De zuinige en toch krachtige High Power Hybrid aandrijflijn lijkt daarbij wel gemaakt voor deze auto. Combineer dat met volop ruimte, een stoer uiterlijk en de bewezen betrouwbaarheid van Toyota en je hebt een bijzonder fijne auto. De TREK is er vanaf 33.145,- euro.

Toyota Corolla TREK

Motor: 1.987 cc viercilinder benzine hybride
Vermogen: 180 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 190 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie: Continu Variabel Transmissie
Aandrijving: Voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.415 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 89 g/km
Prijs vanaf: 33.145,- euro
Prijs testauto: 35.645,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: