In 2017 reden wij met de Toyota Hilux Professional en waren toen zeer over deze krachtige pickup te spreken. Nu was het tijd voor een test met de Executive, een uitvoering die dit werkpaard voorziet van een wat luxer en deftiger jasje.

Fan van Toyota terreinwagens

Het is geen geheim dat wij bij Driving-Dutchman erg gecharmeerd zijn van de terreinwagens van Toyota. Zo reed collega Rob Blom onlangs met de nieuwe Land Cruiser en kwam superlatieven te kort om deze auto te bespreken.

De combinatie van onverwoestbaarheid, luxe en uitzonderlijk goed presteren in het terrein maken deze auto’s zeer aanbevelenswaardig. Waar de Land Cruiser vooral het luxe segment aanspreekt, is de Hilux de auto voor de werkende man.
Test Toyota HiluxTechnisch verhaal

Voor het complete technische verhaal over de achtste generatie Hilux verwijzen we graag naar onze eerdere test. Kort samengevat zorgen een nieuw ladderchassis, nieuwe wielophanging en een nieuwe body voor de beste Hilux sinds zijn introductie eind jaren ’60.

In het vooronder vinden we de bekende en oersterke 2.4 viercilinder diesel die 150 pk levert. Maar waar het echt om gaat, is het grote koppel van 400 Nm dat al vanaf 1.600 tpm beschikbaar is. Niet voor niets kan de auto tot maximaal 3.200 kg trekken.
Test Toyota Hilux
De Executive

De Executive verschilt op een aantal punten van de Professional. De grille en velgen zijn anders, hij heeft standaard LED-verlichting, keyless entry en verwarmde lederen stoelen. Ook het infotainment/navigatie systeem is op deze uitvoering standaard. Voor dit alles betaal je netto 4.800 euro meer dan voor de Professional.

Vooral de LED-lampen en verschillende grille zorgen er voor dat de Hilux een andere, vooral luxere uitstraling heeft. Maar waar de Land Cruiser zich kan meten met de meest luxe SUV’s, is het voor een Hilux onmogelijk zijn ‘worker roots’ te ontkennen.    

Dit uit zich niet alleen in zijn uiterlijk, maar ook zijn rijgedrag. Want hoewel de beleving bijzonder comfortabel is voor een terreinwagen -je kunt er prima dagelijks mee op het asfalt rijden-, het komt niet in de buurt van de enorme luxe van moderne SUV’s.
Test Toyota HiluxHet terrein

Tijdens de vorige test hebben we Hilux al stevig de sporen gegeven op ons offroad testcircuit en waren, niet geheel onverwachts, zeer te spreken over zijn prestaties. Voorzien van M+S banden was hij op steile hellingen, in het rulle zand en zelfs door de modder niet te stoppen. Pas bij zeer diepe modder bereikten we de grens van zijn vermogen, wat echter eenvoudig op te lossen is met een set terreinbanden.

Tijdens onze test met de Executive waren de bevindingen uiteraard dezelfde, het is technisch immers dezelfde auto. Een leuke anekdote: terwijl wij wegreden van de testlocatie, zagen we onderaan een dijk een volgeladen Volkswagen Transporter volkomen vast in de blubber staan. En als Driving-Dutchman help je dan natuurlijk. Sleepkabel aanhaken, four-wheel-drive en lage gearing selecteren en zonder enige moeite of wielspin trokken we de bestelwagen uit de modder. Heerlijk om zoveel kracht tot je beschikking te hebben!
Test Toyota HiluxConclusie

De Toyota Hilux Executive is de meest luxe en deftige pickup die de Japanners bieden. Maar onderhuids blijft het hetzelfde werkpaard als de Professional en dat is maar goed ook! Een Hilux koop je namelijk niet voor de show of de status, maar omdat je een enorm sterke auto wil, zowel op de weg als in het terrein. De Executive zorgt er alleen voor dat je dat alles in luxe kan doen.

Toyota Hilux Dubbel Cabine 4WD 2.4 D-4D-F Executive automaat
    
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.393 cc viercilinder
Vermogen: 150 pk bij 3.400 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.600 tpm
Topsnelheid: 170 km/h
0-100: 13,3 seconden
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Uitstoot CO2: 175 g/km
Energielabel: G
Gewicht: 2.075 kg
Prijs vanaf (Executive): 36.995 euro (ex BPM ex BTW)
Laadvermogen: tot 1.135 kilogram
Trekvermogen: 3.200 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: