In 1994 kwam de eerste Toyota RAV4 in Nederland op de markt. In 2018 introduceerden de Japanners de nieuwste versie, tijd dus voor een test met alweer de vierde generatie die weleens een aanzienlijk aantal procenten extra marktaandeel van de competitie zou kunnen gaan inpikken.

De RAV4 is -met alle respect- altijd een beetje een vierkante blokkendoos met geslepen randen geweest. Maar daar is met het huidige model verandering in gekomen. Scherpe lijnen geven de nieuwe een sportief futuristisch silhouet. Vooral de voorsteven met grote agressieve grille, strijdbaar kijkende koplampen en de hellende achterkant maken ‘m helemaal af.

Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

Alleen de hoekige wielkasten verpesten de stijl een klein beetje. Als of ze bij Toyota iets te lang naar de Jeep Cherokee hebben gekeken. Al met al is de ‘nieuwe’ nog eens een flinke stap volwassener geworden dan de vorige generatie en nestelt hij zich bovenin het zogenoemde C-segment en zelfs onderin het D-segment.

Nobody is perfect

Binnenin heeft Toyota al net zo veel bekommernis aan de auto besteedt als aan de buitenkant. De equipage in het interieur voelt nergens uitgezonderd premium aan en ziet er evenzo uit. Daarvoor hoef je in ieder geval geen kostbaardere premium Jaguar E-Pace, die net zo groot is, voor te kopen. Hoewel; in de Jag hoor je als het koud is geen kraakjes en rammeltjes van smartphone oplaad-bakjes en rechter voorstoel leuningen. Dit is echt niets voor Toyota en zal dus wel een uitzondering op de welbekende regel geweest zijn.

Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

Maar deze twee kleinigheidjes terzijde; de RAV zit gewoon lekker en je voelt je er snel in thuis. Bovendien heeft alles en iedereen een zee aan ruimte en ook voor het opbergen van de bagage beslaat de Toyota de toppositie ten opzichte van de concurrentie.

Waar ook veel aandacht aan gespendeerd is, zijn de prestaties van de RAV4. Deze rijdt namelijk fenomenaal en hier heeft de hoogste Toyota baas Akio Toyoda zijn steentje aan bijgedragen. Toyoda vindt namelijk dat autorijden nooit saai mag en de wegligging van ‘zijn’ auto’s optimaal moet zijn. Daarvoor rijdt hij hoogstpersoonlijk in elk nieuw model dat op de weg komt. En dat Toyoda snapt wat mensen willen, merk je in alles. Het enige waar hij bij de RAV4 misschien een kritische noot bij had kunnen zetten is de draaicirkel. Want die is aan de flinke kant.

Desalniettemin voelt de ruime SUV mede door zijn lage zwaartepunt aan als een sedan. Slechte wegen worden gladgestreken en voelen aan als biljartlakens. De besturing is direct en je krijgt goede feedback over wat er allemaal onder je gebeurt. De demping van het onderstel is dermate fijn waardoor je het gevoel krijgt in een veel duurdere auto te rijden dan de RAV4 is. Je rijdt er namelijk al mee weg vanaf 35 duizend euro. En dan heb je al een hele interessante lading veiligheidssystemen die je in brochures van andere merken als betaalde optie aan moet vinken.

Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

Toyota noemt dit Safety Sense 2 en biedt daarin dus standaard al zaken als voetganger en fietser detectie, volledige adaptieve cruise control, rijbaan herkenning, rijbaanassistentie die -anders dan in de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse– ook nog eens heel soepel en goed werkt, automatisch grootlicht dimming en verkeersbordherkenning. Best een flink lijstje, en dat allemaal om ongevallen zoveel mogelijk te vermijden!

Opladen niet nodig

De RAV wordt naast dit alles geholpen door een nauwelijks hoorbare, doch krachtige 2.5-liter viercilinder benzine- en een elektromotor die de voorwielen via een continu variabele transmissie aandrijven. Over de acceleratie hoef je je geen zorgen te maken, want in 8,5 seconden van nul naar 100 is een prima prestatie. En dit alles bereikt de Toyota met de benzinemotor en elektromotor die samen een gecombineerd vermogen van liefst 218 pk hebben. 

Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-DutchmanOpladen is niet nodig, want dat doen Toyota’s tot nu toe tijdens het rijden helemaal zelf. Overigens is er ook nog een niet hybride tweeliter, maar die is door z’n hogere CO2-uitstoot belastingtechnisch minder interessant. All wheel drive, een extra elektromotor tussen de achterwielen, is dan wel weer verkrijgbaar. Deze optie maakt de Toyota een flink aantal pk’s sterker en daarmee ook nog eens een prima trekauto waarmee je 1.650 kilo verplaatst. Subaru, eat your heart out!

Concluderend kunnen we zeggen dat je vanaf 35 duizend euro een ruime en complete SUV hebt die heerlijk rijdt. Met het high power hybridesysteem gaat Toyota de strijd met de dieselmotor aan; kracht, souplesse en een laag brandstofverbruik. Tijdens onze test haalden we zonder al te veel moeite een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 20. En dat is een stuk lager dan dat van de competitie die het in veel gevallen ook nog eens met minder vermogen moet doen. Daarbij zal ook deze Toyota, mede dankzij zijn goede bouwkwaliteit, ook weer een goede restwaarde hebben. Al met al heb je dus alleen in deze opzichten al een goede investering gedaan.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD

Motor: 2.487 cc viercilinder benzine
Aandrijfsysteem: hybride
Gecombineerd vermogen: 218 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 221 Nm bij 4.400 tpm
Transmissie: continu variabel (CVT)
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.565 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 20
CO2-uitstoot: 102 g/km
Energielabel: A
Prijs testauto: 50.165,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: