De nieuwe Volvo V60 is een populaire en vooral erg mooie estate. En zoals altijd maken de Zweden hier ook een iets verhoogde versie met meer Off-Road mogelijkheden van: de V60 Cross Country. Tijdens een test zochten wij uit waarom dít de Volvo is die je wilt.
Test Volvo V60 Cross CountryKrachtig

De nieuwe V60 heeft een buitengewoon krachtig design, dat hij leent van zijn grote broer, de V90. Van welke kant je hem ook bekijkt, je wordt verrast hoe zijn strakke lijnen zoveel ingetogen elegantie kunnen bevatten. Dat geldt voor de ‘normale’, maar misschien nog wel meer voor deze wat verhoogde Cross Country.

En dat is knap, want extra bescherming en zwarte plastic randen op wielkasten doen meestal weinig goeds aan een ontwerp. Als je bijvoorbeeld de Audi A4 allroad bekijkt, de directe concurrent, dan lijkt het net alsof die zijn sokken te hoog heeft opgetrokken.

Daarvan is bij Volvo echter geen sprake. Zowel van de voor-, achter- en zijkant ademt de auto een uniform en stijlvol design uit. Simpeler gezegd: het is een bloedmooie auto, misschien wel de mooiste stationwagen van dit moment.
Test Volvo V60 Cross CountryWelkom

Ook binnenin is de V60 Cross Country erg mooi, met hetzelfde hoogwaardige interieur van de V90. Het geheel is, net als de buitenzijde, strak, maar tegelijkertijd zeer verwelkomend, gebouwd met louter premium materialen en afgewerkt volgens een zeer hoog niveau. Een buitengewoon fijne plek om in te zitten.

Dat wordt versterkt door de fenomenaal goede stoelen, in onze testauto voorzien van de optionele verwarming, ventilatie en massage. Al vanaf het eerste moment dat je jezelf erin laat zakken, zit je goed. Je wordt aan alle kanten perfect ondersteund, waardoor je ook op lange afstanden comfort blijft ervaren. In de Cross Country kun je de stoelen tevens krijgen met een speciale bekleding, die beter om kan gaan met de vuiligheid die vaak gepaard gaat met een auto die Off-Road kan.

Test Volvo V60 Cross CountryInfotainment

Het infotainmentsysteem van Volvo is volledig met een duidelijke en vrij heldere menustructuur. Fijn is ook het rechtopstaande scherm, dat zeker voor navigatie beter werkt dan een liggend scherm.

Volvo heeft er echter voor gekozen om niet te werken met een centrale bedieningsknop op het middenconsole, waardoor je praktisch alles moet bedienen via het touchscreen. En hoewel er lang nagedacht is over een goede ergonomie, werkt een centrale knop toch fijner.
Test Volvo V60 Cross Country

De gebaande paden af

De Cross Country koop je omdat je ergens een keer de gebaande paden af wil. En met standaard vierwielaandrijving, 6,3 centimeter grotere bodemvrijheid, een Off-Road rijmodus en Hill Descent Control heeft hij inderdaad een stuk meer capaciteiten dan de reguliere V60.

De hogere vering heeft nog een bijkomend voordeel: de V60 Cross Country is ongelooflijk comfortabel. Hobbels en kuilen worden goed gladgestreken, zonder dat de auto begint te deinen, wat allemaal bijdraagt aan een zeer ontspannen rijervaring.

En ondanks zijn zeer comfortabele wegligging heeft de V60 Cross Country ook geen moeite met het nemen van bochten. Het gaat te ver om deze estate sportief te noemen, maar hij heeft een grote mate van grip, op welke ondergrond dan ook, en hij helt in bochten niet noemenswaardig over. Alleen bij snelle bochtenwisselingen merk je dat je met een iets hogere vering rijdt.
Test Volvo V60 Cross CountryMotor

‘Onze’ V60 Cross Country was een D4, voorzien van 2.0-liter viercilinder turbodiesel met 190 pk en 400 Nm, gekoppeld aan een zijdezachte achttraps automaat. Een aandrijflijn die uitstekend past bij het relaxte maar sterke karakter van de auto.

Al vanaf 1.750 tpm levert hij zijn maximale koppel, waardoor je heerlijk lui kunt rijden en altijd kracht hebt. De automaat schakelt naadloos en zorgt ervoor dat je in een rappe 8,2 seconden op de 100 km/u zit en een top hebt van 210 km/u.
Test Volvo V60 Cross CountryVeilig en ruim

Een onderwerp dat nog altijd helemaal bovenaan staat bij Volvo is veiligheid. De V60 Cross Country is dan ook een van de veiligste auto’s in zijn klasse. Een zeer stevige kooiconstructie en een leger aan airbags worden geholpen door de nieuwste veiligheidssystemen.

Zo remt de auto in de stad automatisch af als een ongeval dreigt, iets wat we bij veel andere merken ook zien, maar de Volvo V60 helpt de bestuurder om een gevaarlijke situatie heen te sturen als dat nog mogelijk is. Een treffend voorbeeld van hun visie op veiligheid.

Qua ruimte vraag je je bij de V60 af waarom je nog een V90 zou kopen. De beenruimte op beide zitrijen is uitstekend te noemen en de kofferbak biedt een geen kinderachtige 529 liter aan ruimte, 1.441 liter als je de achterbank neerklapt.

Conclusie

De nieuwe Volvo V60 Cross Country is een waanzinnige alleskunner. Hij is mooi, erg mooi zelfs, en straalt niet alleen kracht uit, maar heeft dat ook. Hij presteert uitstekend op de weg met zijn comfortabele en toch strakke wegligging én heeft alles in huis om ook het asfalt te negeren en écht op avontuur te gaan. En is dat laatste niet iets wat we allemaal willen? Je rijdt al een Volvo V60 Cross Country vanaf 54.495,- euro, maar voor onze luxe testauto betaal je 73.445,- euro.

Volvo V60 Cross Country D4

Motor: 1.969 cc viercilinder turbodiesel
Vermogen: 190 pk bij 4.250 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.762 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
CO2-uitstoot: 135 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 54.495,- euro
Prijs testauto: 73.445,- euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: