In 2014 werd de compleet gerestylde Volvo XC90 in de vorm zoals we ‘m nu kennen geïntroduceerd. In 2015 reden we met de viercilinder diesel. Maar omdat er in vijf jaar – vooral op het gebied van motoren – veel veranderd is, was het tijd voor een nieuwe Driving-Dutchman test. Dit keer met de XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design, die sinds mei 2019 op de markt is.

Volvo XC90 Driving-Dutchman

De XC90 is een goede auto, zo goed dat wij maar weinig konden vinden om commentaar op te geven, en dat maakt een kritische rijtest schrijven lastig. We zouden iets kunnen zeggen over de 22 inch wielen met ultra platte banden die zelfs het nagenoeg perfecte onderstel aan de te stugge kant maken, maar dat is met een set standaard wielen eenvoudig opgelost.

Toonbeeld van klasse

Nee, voor een journalist is de XC90 een moeilijke auto, maar voor de consument des te beter. Je ziet ze dan ook niet voor niets in grote getalen rondrijden. Dat is niet omdat de Volvo nu zo spotgoedkoop is, want voor minder dan 79 duizend euro (onze luxe T8 kost zelfs 110 duizend) hoef je voor deze auto niet bij de Zweden aan te kloppen. Maar wel omdat het een fantastisch mooie typisch Scandinavische auto is, met een design dat zowel buiten als binnen schittert door de afwezigheid van onnodige poespas. Alles is strak en netjes en bijzonder beschaafd.

Hoe rijdt deze mooie Zweed? Nou laten we het zo zeggen: ‘onze’ T8 met tweeliter benzinemotor en gestekkerde elektrische hulpaandrijving mag er zeker zijn. De combinatie perst er maar liefst 390 pk uit waarmee je in de Polestar Engineered rijmodus in een zeer rappe 5,8 seconden op de 100 kilometer per uur zit. Dit gaat overigens wel met enig motorgeluid gepaard, want de viercilinder moet ondanks de elektrische hulp flink aan de 2.200 kilo wegende koets trekken.

De T8 met hybride-aandrijving levert niet alleen enorm veel power, maar belangrijker nog, zorgt er tevens voor dat deze grote auto relatief zuinig met brandstof omgaat. Zelf hebben we geen exacte verbruiks-test gedaan, maar als we de laboratoriumtests mogen geloven is het gemiddelde verbruik van de XC90 slechts 2,4 liter benzine over een afstand van 100 kilometer. Uiteraard moet daarvoor wel met een volle accu gereden worden en ga je als je dat niet doet nooit halen.

Volvo XC90 Driving-Dutchman

Gevoel van veiligheid

Onze pet nemen we ook af voor het fantastisch onderstel van de XC90. Ondanks de enorme massa die het draagt, weet de luchtgeveerde demping de auto zelfs met de optionele 22 inch wielen en banden perfect in het juiste spoor te houden. Je krijgt, net als bij de concurrentie en zoals het hoort, geen moment het gevoel dat er grip ontbreekt. De grote hoeveelheid rijassistentiesystemen navigeren ‘m moeiteloos door alle omstandigheden die tijdens de test op ons pad kwamen. Dit geeft samen met de enorme hoeveelheid veiligheidssystemen een extreem gevoel van veiligheid. De visie die Volvo al sinds 1927 op veiligheid heeft, zal nooit veranderen. In 2007 sprak de Zweedse fabrikant voor het eerst uit het doel te hebben dat er geen serieus gewonden of dodelijke slachtoffers meer zouden vallen in nieuwe Volvo’s.

De Volvo XC90 wordt door de meeste mensen gezien en beoordeeld als een prachtige auto waarmee je ondanks zijn reusachtige formaat toch overal voor kunt komen rijden zonder dat je scheef aangekeken wordt. Je rijdt in een Volvo, dus is het goed, veilig en geoorloofd, een prima alternatief voor de toch in vele ogen wat patserige Duitsers zoals de Porsche Cayenne, BMW X5 of Mercedes-Benz GLE.

Volvo XC90 Driving-Dutchman

Je zit in de Volvo vanzelfsprekend als een vorst, wat voor 110 duizend euro uiteraard wel mag ook. Zoals het een Scandinavische automobiel betaamt is het interieur een oase van minimalisme waardoor veel rust gecreëerd wordt. Dankzij het grote infotainmentdisplay met daarin vrijwel alle functies voor multimedia, rijassistentie enklimaat is alles binnen handbereik en is er geen grote hoeveelheid aan knoppen en schakelaars die je van het autorijden afleiden. De combinatie van dit alles maakt de Volvo een geweldige reisauto waar je met zeven personen probleemloos duizenden veilige en zuinige kilometers mee kunt afleggen.

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design

Motor: Plug-In Hybrid, 2,0-liter 4-cilinder benzine, supercharger en turbo + elektromotor achter
Maximaal gecombineerd vermogen: 390 pk
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.203 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 2,2 L/100km (1:45,5) (NEDC 2.0) 

CO2-uitstoot: 50 g/km (NEDC 2.0)
Energielabel: A
Volvo XC90 prijs vanaf: 86.659,- euro
Prijs testauto: 101.464,- euro

 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: