De Auris Hybrid Touring Sports is zo’n auto die vergeten wordt. Hij ontbreekt in de top tien lijstjes bij de leasemaatschappijen, terwijl hij eigenlijk alles mee heeft: bijtellingsvriendelijk, zuinig, ruim en rijk uitgerust voor een schappelijke prijs en met een gegarandeerde hoge restwaarde. Waarom valt hij dan niet méér op?
De onlangs doorgevoerde facelift heeft de Japanner goedgedaan. De voorheen wel zeer geprononceerde achterbumper met de verticale reflectoren aan de uiteinden is gelukkig vervangen en nu beter in lijn met de rest van de koets.
Klasse hoger
In het interieur valt op dat de ratjetoe aan materialen en afwerkingen is aangepakt. Een centraal geplaatst in zwart hoogglans uitgevoerd scherm trekt direct de aandacht, net als de met fraaie stiksel afgewerkte bekleding eromheen. Het leidt de aandacht goed af van het harde plastic rondom de versnellingspook dat helaas gebleven is. Ondanks dat komt de vernieuwde Auris direct al over als een klasse hoger dan zijn voorganger, nog zonder dat ik een meter gereden heb.Perfectioneren
Over dat rijden kan ik overigens kort zijn: qua rijgedrag zijn het de details die het verschil maken. Toyota perfectioneert het hybrideconcept keer op keer. Zo is de nieuwe versie weer een tikje zuiniger en is het aantal gram CO2 (als gevolg daarvan) ook gedaald. Het loeien van de continu variabele transmissie bij flink accelereren op de korte invoegstrook van de A27 bij importeur Louwman & Parqui in Raamsdonksveer is altijd weer even wennen. Iets waar je je als berijder van een Toyota hybride in combinatie met zijn continu variabele transmissie op moet aanpassen.
Therapie
Concludeerde ik eerder al dat de toevoeging Sports in de naam in ieder geval niets met rijgedrag of prestaties van doen heeft: nog altijd net zo waar. Rijden in de Auris is een welhaast therapeutische ervaring. Je krijgt er minder haast van. Ik betrap me er zowaar op dat ik zeer regelmatig ruimschoots onder de toegestane snelheid rijd. Het moet niet gekker worden.
Bij zonnig weer zie je op het entertainment-scherm vooral wat je medepassagier voor kleding aan heeft.
De Auris is zeer stil waardoor de snelwegkilometers ongemerkt onder je doorschieten. Het is niet helemaal eerlijk, maar de windruis is daardoor af en toe wel opvallend aanwezig. En zoals al gemeld, ook het loeien van de motor bij een tussensprint valt hierdoor ineens iets meer op dan voorheen. “Ieder nadeel heb zijn voordeel”, zo zei een matig bestuurder al eens.
Spiegeltje, spiegeltje
De menu’s van het touchscreen zitten logisch in elkaar en vergen weinig gewenning. Het systeem reageert ook nog eens snel. Jammer blijft dat het scherm wat te laag geplaatst is. De hoogglans uitvoering oogt chique, maar is niet erg praktisch. Bij zonnig weer zie je met name wat je medepassagier voor kleding aan heeft in plaats van wat zich daadwerkelijk op het scherm afspeelt.Veiligheid en ruimte voor de zakelijke rijder
De importeur zet dit jaar nog vol in op de zakelijke markt met een aantal lease versies in de 14% bijtellingscategorie die standaard voorzien zijn van het Toyota Safety Sense systeem, een pakket met veiligheidsvoorzieningen zoals botswaarschuwing en –voorkoming, piepjes die je waarschuwen als je je rijbaan ongepland verlaat, automatische grootlicht activatie en verkeersbordenherkenning.
Met zijn bewezen betrouwbaarheid en het hybride concept doe je sowieso geen miskoop met de Auris.
Als optie is het pakket voor een relatief kleine meerprijs van 650 euro beschikbaar op andere uitrustingsniveaus. Daarnaast natuurlijk massa’s ruimte, hoewel het wel duidelijk is dat de 530 liter achterin deels ten koste van de beenruimte op de achterbank is gegaan. Die is namelijk wat aan de krappe kant, hoewel de lage middentunnel dat deels compenseert. De hoofdruimte is meer dan voldoende achterin.
Waarom vergelijken?
De Auris wordt in de persdocumentatie duidelijk tegenover de Peugeot 308 SW gepositioneerd. Ook de importeur ziet dus dat de Auris te weinig op het netvlies staat bij de zakelijke rijder. Wat mij betreft kan de Auris het echter prima op zijn eigen merites.
Met zijn bewezen betrouwbaarheid en het hybride concept doe je sowieso geen miskoop met de Auris, of je nu zakelijk of particulier rijder bent. Maar je zult je flexibel moeten opstellen: als je voor het eerst in een Toyota hybride stapt, moet jij je rijgedrag aanpassen. Heb je dat ervoor over, vergeet dan niet deze opvallend ‘ontstressende’ auto op je shortlist op te nemen.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.799 cc
Gem. opgegeven verbruik: 3,6 l/100 km
Vermogen: 136 pk (gecombineerd)
Koppel: 142 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Versnellingsbak: continu variabele transmissie
Gewicht: 1.310 kg
Prijs vanaf: € 20.250
Plus
+ Hogere interieurkwaliteit
+ Geluidsisolatie
+ Bagageruimte
Min
– Beenruimte achterpassagiers
– Plaatsing van en hinderlijke spiegelingen op touchscreen