Auto’s worden steeds gevoeliger, storingen en problemen hebben steeds vaker een soms onverklaarbare of moeilijk te traceren oorzaak. Zo ook bij de BMW 530D xDrive in dit artikel, waarin na een lekke band trillingen en vreemde geluiden in de aandrijflijn optreden. 

De klachten begonnen nadat de klant zijn auto naar de werkplaats had gebracht om een lekke band te repareren. Bij controle bleek dat de band niet meer gerepareerd kon worden, waartoe werd besloten twee nieuwe exemplaren op de vooras van de BMW te monteren. En vanaf dat moment begonnen de problemen. 

Als er vanaf 70 kilometer per uur gas wordt gegeven en vermogen wordt gevraagd, begint de auto te trillen en een vreemd geluid te maken. Voor de zekerheid balanceert de monteur opnieuw de wielen, echter zonder resultaat. Ten einde raad roept hij de hulp in van Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier.

Controleer wielsnelheden

De helpdesk vermoed dat de trillingen en geluiden het gevolg zijn van verschillende banden-omtrekken en adviseert om met diagnoseapparatuur de wielsnelheden via de ABS sensoren uit te lezen en te controleren of er veel snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen aanwezig is. 

Trillingen BMW 530D xDrive na lekke band Driving-Dutchman

Indien er geen diagnose-apparatuur aanwezig of beschikbaar is, kun je overwegen aan één kant van de auto de wielen met verschillende bandenomtrek van voor naar achter en vice versa te wisselen. In deze situatie treden er in de tussenbak geen snelheidsverschillen op en zou het geluid weg moeten zijn. Door de bandenspanning van de banden met het meeste profiel tijdelijk te verlagen, kan eveneens gecontroleerd  worden of trillingen en geluiden door de rolomtrek veroorzaakt worden.  

Let op: Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat in ASR, ABS en ESP systemen storingen op kunnen treden en dat de systemen in kunnen ingrijpen als er verschillende snelheden tussen de linker en rechter wielen gemeten worden.

Bandenomtrek

De monteur in dit artikel koos ervoor om de wielen van een kant van de auto het voor- en achterwiel met elkaar om te wisselen. Tijdens de proefrit bleken zowel de resonantie als het geluid verdwenen te zijn. De wielen werden weer terug gewisseld en op de achteras werden nieuwe banden met gelijke omtrek als op de vooras gemonteerd waarmee het probleem opgelost was. 

Uit dit artikel blijkt dat verschillen tussen de bandenomtrekken op de voor- en achteras tot frictie en daaruit voortkomende resonantie en trilling in de tussenbak tussen de voorwielen en achterwielen kunnen leiden. Om deze problemen te voorkomen, is het advies om bij permanent vierwielaangedreven auto’s altijd te zorgen dat de bandomtrek op de vooras en achteras gelijk is.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: