- Dat Europa de laatste tijd overspoeld wordt door nieuwe Chinese auto’s, kan u niet ontgaan zijn. Tal van nieuwe merken met ieder verschillende modellen, trachten voet aan de grond te krijgen op dit continent. Het merk NIO neemt daarin de premium positie in, waarmee het naar eigen zeggen wil concurreren met gevestigde namen als Audi, Mercedes-Benz en BMW.
Geen eenvoudige taak, maar ze gaan die vol goede moed aan. Daarvoor introduceren ze nu twee nieuwe modellen: de stationwagon versie van de ET5, de Touring, en de EL6, een flinke SUV die een positie net onder de iets grotere EL7 inneemt. Wij mochten tijdens een sneakpreview de auto’s heel even bekijken.
Een elektrische stationwagon: de ET5 Touring
Laten we beginnen met het in onze ogen mooiste en voor Nederland misschien wel belangrijkste nieuwe model: de ET5 Touring. Met deze nieuwe auto, die technisch volledig hetzelfde is als de ET5 sedan, spelen de Chinezen een slimme kaart. De stationwagon is ondanks de opkomst van crossovers en SUV’s nog steeds een populair model in Europa. En zoveel vol elektrische stationwagons zijn er niet. Sterker nog, wij konden er geen 1 verzinnen.
Alle NIO’s worden in München ontworpen en dat is ze aan te zien. De auto’s zijn qua ontwerp duidelijk op het westen gericht. De ET5 Touring is wat ons betreft daarin de allermooiste. Aan de voorzijde verschilt hij niet zo gek veel van de ET5 sedan, maar het spannendste zijn de zij- en achterkant. Want wat een heerlijke lijnen en fijne kont heeft deze nieuwe auto. Dat kan (of is) natuurlijk persoonlijk zijn, maar het zou ons niet verbazen als deze Touring hoge ogen gaat gooien in Europa en in ons land.
De techniek
De ET5 Touring komt zoals gezegd met dezelfde techniek als de ET5 sedan, wat wil zeggen dat hij voorzien is van twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras, die samen zorgen voor een niet misselijke 490 pk. Daarmee sprint de auto in 4,0 seconden naar de 100 km/u met een topsnelheid van 200 km/u.
Qua accupakket is er de keuze uit een 75 kWh met een maximale actieradius van 435 km en een grotere 100 kWh-accu met een bereik van 560 km (WLTP). Uiteraard op te laden op alle mogelijke manieren. Daarnaast bouwt NIO nog altijd de hoeveelheid Power Swap Stations uit, waar je in vijf minuten de gehele accu kan laten vervangen voor een volledig opgeladen exemplaar.
Luxe
Om te concurreren met andere premium merken, moet ook het interieur goed voor elkaar zijn. Tijdens de statische introductie hebben wij even in de auto kunnen zitten en we moeten zeggen dat het er op het oog allemaal prachtig uitziet. Wellicht een ietwat klinische stijl, maar daar lijden meer EV’s onder. De materialen en de afwerking lijken van een prima niveau en het infotainmentsysteem is uitgebreid. Later zullen we met de auto op pad gaan, om het in wat diepte te kunnen ervaren.
Erg fraai is ook het enorm grote panoramadak, dat helaas niet open kan. In plaats van een elektrische scherm, kun je dit enorme raam met een druk op de knop dimmen als de zon te fel wordt of ervoor kiezen dat dit automatisch gebeurt.
Prijzen ET5 Touring
De ET5 Touring is beschikbaar vanaf 51.900,-euro waarbij er nog wel wat kosten voor het abonnement van de accu bijkomt (169 euro p.m. voor de 75 kWh/289 euro p.m. voor de 100 kWh).
Een kleinere SUV: de EL6
De nieuwe EL6 is het iets kleinere broertje van de al een tijdje in ons land leverbare EL7. Hij volgt ook dezelfde ontwerptaal, die net als de ET5 Touring duidelijk Europees gericht aanvoelt. De getoonde auto was in een fraaie two-tone lakoptie uitgevoerd, die de auto nog iets meer dynamiek meegeeft.
Mooi zijn de naar elkaar toelopende taille- en daklijn en de brede lichtunit op de achterzijde. Ook het nieuwe velgontwerp sprak ons aan. Het interieur is vergelijkbaar met dat van de andere modellen; met ander woorden: goed uitgevoerd maar wellicht iets aan de klinische kant. De bruine bekleding van de getoonde auto voegt een voor ons gewenste warme tint toe.
Techniek en interieur
De aandrijflijn van de EL6 is eigenlijk dezelfde als in veel NIO’s en als in de ET5. Dezelfde combinatie van twee elektromotoren, die samen voor 490 pk en AWD zorgen. Door een iets hoger gewicht duurt de 0-100 km/u sprint 4,5 seconden. Ook de accupakketten zijn hetzelfde als de ET5 Touring.
Bij de EL6 is veel aandacht aan luxe besteed. Zo heeft de auto 20-voudig instelbare voorstoelen met koeling, verwarming en massage. De voorpassagier wordt helemaal in de watten gelegd, want die kan zijn stoel in de ‘zero gravity’ ligstand brengen. En zelfs de tweede zitrij heeft elektrisch instelbare stoelen. De auto voelt lekker ruim aan, mede dankzij het panoramadak dat in dit geval wel open kan. Als rijder heeft u de keuze uit niet minder dan 9 rijmodi, die wij in de toekomst uitvoering zullen testen.
Prijzen EL6
De EL6 is verkrijgbaar vanaf 55.900,- euro, waarbij wederom nog het abonnement voor de accu’s bijkomt (169 euro p.m. voor de 75 kWh/289 euro p.m. voor de 100 kWh).
Conclusie
Met de ET5 Touring en de EL6 heeft NIO het merk slim uitgebreid. De auto’s zien er fraai uit, de specificaties lijken erg goed, maar uitgebreide rijtesten moeten aantonen of deze nieuwe Chinese modellen inderdaad in staat zijn om merken als Mercedes-Benz, Audi en BMW het vuur aan de schenen te leggen. Collega Tim reed namelijk onlangs met de NIO ET7 en was zowel onder de indruk als kritisch. Wij houden u op de hoogte.