De Kia Stonic is een zeer populaire auto in ons land. De crossover combineert relatief veel ruimte en luxe met een gunstige prijs. Wij reden een week met de nieuwe Stonic MHEV om te kijken waarom zoveel mensen voor deze sympathieke Koreaan kiezen.
De nieuwe Kia Stonic
Het is alweer bijna vier jaar geleden dat collega Blom in de eerste Stonic reed. Hij verwachtte toen dat de Kia hoge ogen zou gooien in het B-segment, en niets is minder waard gebleken. Zeker als je erop let, is het een auto die je werkelijk overal in ons land tegenkomt.
De nieuwe Stonic is qua design duidelijk een doorontwikkeling van het lekkere eigenwijze ontwerp van de eerste generatie. Hij heeft hetzelfde prettige compacte formaat met mooie verhoudingen gekregen maar op detailniveau ziet hij er een stuk volwassener en moderner uit.
Het nieuwe uiterlijk van de Stonic
In de nieuwe neus vormen de strakke koplampen optisch één geheel met de nieuwe fraai vormgegeven grille. In onze GT-line uitvoering zijn de mistlampen naar beneden verplaatst en vormen een integraal deel van de skidplate. Hierdoor voelt de voorzijde van de auto een stuk hoger en daarmee groter.
De achterzijde is iets minder toonaangevend, maar vormt met de kleine, elegante achterlichten en ronde vormen een prettig gezicht. ‘Onze’ Stonic was uitgevoerd in een prachtige kleur rood met zwarte accenten, wat een mooie combinatie vormde. Is dit nu nét niet jouw kleur, wees niet bang want je kunt de Stonic in 29 kleurcombinaties krijgen.
Interieur
Het interieur is wederom een duidelijke voortzetting van het ontwerp van de eerste generatie, maar ziet er net even wat frisser en moderner uit. Op het grotere infotainmentscherm zijn de fysieke knoppen naar de onderzijde verschoven en het nieuwe en (veel) snellere systeem is nu ook voorzien van Apple Carplay en Android Auto.
Gebleven zijn de duidelijke, niet digitale tellers en het fraaie sportstuur met alle bedieningsknoppen. De afwerking is van een hoog niveau en alle materialen voelen van goede kwaliteit. Het is wel jammer dat ook bij dit nieuwe model op sommige plekken grote stukken hard plastic te vinden zijn. Niet perse storend of onfraai, maar het levert wel iets in op het gevoel van luxe. De stoelen, in onze testauto met stof bekleed, zitten daarentegen weer bijzonder fijn, zowel op korte als lange afstanden.
MHEV
Alle nieuwe Stonics worden geleverd met de 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor MHEV aandrijving, in 100 of 120 pk. Deze afkorting staat voor Mild Hybrid Electric Vehicle. Wat betekent dit precies? De benzinemotor werkt samen met een zogenaamde 48v Mild Hybrid generator/startmotor, die gekoppeld is aan een klein accupakket, verborgen onder de laadvloer van de bagageruimte. Tijdens het rijden ondersteunt deze kleine elektromotor de benzinemotor, bijvoorbeeld tijdens het optrekken. Bij het afremmen wekt hij stroom op, die vervolgens weer wordt opgeslagen.
Het accupakket en de elektromotor hebben niet de capaciteit om de auto volledig elektrisch te laten rijden, maar dragen bij aan een lager verbruik. Daarbij biedt het ook de mogelijkheid tot een functie die Kia ‘zeilen’ noemt. Hierbij schakelt de benzinemotor vrij snel uit als je van het gas afgaat, waarna de auto in alle stilte voortglijdt en dus geen brandstof verbruikt.
De vraag blijft dan natuurlijk, hoe zuinig is deze aandrijflijn? Wij reden met de meest krachtige (en dus meest onzuinige) 120 pk versie met automaat. Met een flinke sportieve rijstijl haalden wij hierbij een gemiddeld verbruik van 1 op 15-17. Maar als je goed oplet en volop gebruikmaakt van alle zuinigheidsfuncties, dan is 1 op 20 haalbaar.
Sturen
De reden dat wij relatief onzuinig hebben gereden, is dat de Stonic heerlijk sportief rijdt. Goed, 120 pk is niet enorm veel en de acceleratie naar 100 km/h duurt net iets meer dan 10 seconden, maar het voelt allemaal veel sneller. De motor reageert in de sportstand lekker fel en de auto schiet vooruit als je het gaspedaal intrapt.
Maar het mooiste punt van deze nieuwe auto is wat ons betreft het onderstel. Met ruim voldoende comfort voor de gemiddelde rijder, maar tevens genoeg potentie voor de liefhebbers van bochten, biedt de Kia Stonic een uitstekende middenweg.
Conclusie
De nieuwe Kia Stonic is op alle vlakken een verbetering ten opzichte van de vorige. Een frisser ontwerp, zowel van binnen als buiten, met een fijne aandrijflijn die moderne techniek combineert met een laag verbruik. Een goed doordacht onderstel biedt een prettige combinatie tussen comfort en sportiviteit. Jammer dat het harde plastic her en der gebleven is, maar veel wordt goedgemaakt door het razendsnelle nieuwe en uitgebreide infotainmentsysteem. De nieuwe Stonic is verkrijgbaar vanaf 21.795,- euro, onze luxe GT-line 120 pk komt op 31.890,- euro, allemaal uiteraard inclusief zeven jaar garantie.
Kia Stonic MHEV
Motor: 998 cc driecilinder benzine MHEV
Vermogen: 120 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 200 Nm bij 2.000-3.500 tpm
Transmissie: automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.160 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: van 1 op 15-17
Energielabel: A
Prijs vanaf: 21.795,- euro
Prijs testauto: 31.890,- euro