Je ziet ze nog niet heel veel in het Nederlandse straatbeeld en dat is wat vreemd. De Peugeot 5008 is namelijk heel veel auto voor zijn geld. Ik reed er twee weken en bijna 4.000 kilometer mee door het heetste en bergachtigste gedeelte van Europa.
Qua uiterlijk is er iets vreemds aan de hand met de 5008. Soms ziet hij er groot uit en soms ook weer niet. Van ieder zijde dat je de auto bekijkt, krijg je een andere indruk. Een ding blijft echter altijd hetzelfde, de immense ruimte binnenin de auto.
Tijdens de rit moest er flink wat bagage meegenomen worden. En dat is in de ruime 5008 geen probleem. Mijn testauto was uitgerust met drie zitrijen en zeven stoelen. De derde zitrij, die eigenlijk alleen geschikt is voor de allerkleinsten, is handig en netjes weggewerkt onder de dubbele gescheiden afdekplaten in de kofferruimte. Ideaal bij deze auto was ook de kofferklep die door de voet onder de bumper te houden geopend kan worden. Een accessoire die je moet hebben als je regelmatig met volle handen staat.
Heel veel ruimte
Omdat we de derde zitrij tijdens onze reis niet nodig hadden, hebben we die stoelen eruit gehaald. Dat is een peulenschil en gaat heel. De extra vrijgekomen ruimte vergroot de bagagemogelijkheden aanzienlijk en kan weer afgedekt worden met de bijgeleverde geleide-steunen waar de afdekplaten op kunnen steunen.
De opgevouwen stoelen zijn handzaam en klein en kunnen overal makkelijk opgeborgen worden. Om nog meer bagageruimte te krijgen, kunnen de drie achterstoelen afzonderlijk van elkaar eenvoudig via de geleiderails naar voren geschoven worden.
Nu is de 5008 al geen kleine auto, zeg maar gerust een ruimte-monster, maar zelfs met de achterstoelen in de voorste stand, zitten passagiers achterin nog steeds riant. De zonwerende zij- en achterruiten, opklaptafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en handmatig instelbare luchtstroom verhogen het comfort. Zelfs Macron zou zich president voelen in deze voiture.
Zeer ontspannen
Er is al, ook door mij, veel geschreven en gezegd over de i-Cockpit van Peugeot; het kleine stuur dat boven het instrumentenpaneel uitkomt. Het is een kwestie van gewenning, die bij mij minder lang duurde dan ik had verwacht. Ik heb uren achter elkaar in de Peugeot doorgebracht en ontdekt dat de configuratie ervan fijn en de zithouding zeer ontspannen is.
Net als de voorstoelen. Waar ik tijdens mijn korte test geen lekkere zithouding kon vinden omdat de zitting naar mijn smaak aan de achterkant te diep ten opzichte van de voorkant is, was dit tijdens de lange reis geen issue meer. Ik ben gaan zitten, heb de stoel twee keer versteld en de voor mij beste stand snel gevonden en duizenden kilometers zonder een centje pijn in die houding gereden.
Luxe en comfort zit niet alleen in stoelen, ruimte, ventilatie, verkoeling en verwarming, maar zijn ook sterk afhankelijk van de prestaties van een auto. Boven alles is het binnenin de auto, ook op hogere snelheden, opvallend stil, een genot gewoon. Peugeot heeft de ruime 5008 met zijn 1.350 kilo echt licht weten te houden. En dat merk je aan alles.
Prima indruk
Mijn Peugeot was uitgerust met een 165 pk 1.6-liter benzinemotor en een zestraps automatische versnellingsbak. Een combinatie die voor mij meer dan boven verwachting presteerde en vooral in kracht en souplesse uitblinkt. Zelfs de hoogste bergpassen tussen Italiē en Zwitserland lijken voor de 1.600 niet te bestaan. En van het schakelen merk je nauwelijks iets. Dankzij de voldoende kracht die de motor bij lage toerentallen heeft, hoeft de versnellingsbak ook niet vaak te schakelen, en dat geeft rust tijdens het rijden.
Het brandstofverbruik van de 1.600 cc viercilinder is wonderbaarlijk laag. In totaal reden we 3.607 kilometer over snelwegen, door de bergen en in de heuvels. Op de snelweg werd vooral op hogere snelheid gereden. Toch hadden we aan het einde van de rit een zeer gunstig brandstofverbruik van slechts 6.8 liter per 100 kilometer. Dit verbruik zal, als je alleen of voornamelijk in Nederland rijdt, een stuk lager liggen.
De directe besturing met het kleine stuur is heerlijk op zowel de snelweg als in de stad en de bergen. Dankzij zijn zeer korte draaicirkel voelt de 5008 zich overal thuis. Zelfs de kleinste parkeerruimtes in grote steden vormden geen probleem. Het veercomfort van de 5008 is zoals we van een Franse auto mogen verwachten. Zowel beladen als onbeladen. De prestaties zijn niet anders als de auto leeg of vol is, wat een zeer positief punt is.
Na twee weken en bijna 4.000 kilometer kun je een goede indruk van een auto krijgen. De Peugeot 5008 heeft die indruk voor mij onuitwisbaar gemaakt. Zijn prestaties, comfort en ruimte maken van de Franse SUV een begeerlijke auto. Notabene heeft Peugeot recent bekend gemaakt dat de 1.6 vanaf nu 180 pk en dat de zestraps automaat vervangen is door een achttraps uitvoering. Reden te meer misschien om vanaf iets meer dan 34 duizend euro een proefrit te maken in een auto die niet onderdoet voor merken in luxe(re) en duurdere segmenten.
Peugeot 5008 1.6 E-THP
Motor: 1.598 cc viercilinder turbo benzine
Vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.400 tpm
Transmissie: 6 v., automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 206 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.340 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8l/100 km
Gemeten verbruik: 6,8l/100 km
CO2-uitstoot: 133 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 34.230,- euro
Prijs testauto: 41.020,- euro