Een Volkswagen Tiguan uit 2012 wordt via een online autoverkoop-platform bij een handelaar gekocht. In de werkplaats van het universele autobedrijf wordt de auto verkoopklaar gemaakt, maar daar worden allerlei databus-problemen geconstateerd.
De lijst met storingen is aanzienlijk. De met de diagnoseapparatuur uitgelezen foutcodes zijn 2621440 – ontbrekende boodschap databus, camera (front A5) en 2686976 – ontbrekende boodschap databus, camera (front A5).
Bovendien constateert de monteur nog een aantal vreemde zaken; verkeersborden worden niet herkent in het navigatiesysteem en de aanwezige xenon-verlichting is niet aangemeld. De gemonteerde trekhaak is daarentegen weer wel in de camerasoftware aangemeld.
Instrumentatie
Het autobedrijf heeft niet de benodigde apparatuur en kennis om het probleem zelf op te lossen en Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier.nl wordt ingeschakeld. Op basis van de geconstateerde storingen is het volgens de helpdesk evident dat het probleem in de comfortsystemen en instrumentatie moet worden gezocht. De eerste vraag van Automotive Techline aan de monteur is dan ook of de originele radio wel gemonteerd is.
Aftermarket en originele radio’s en infotainmentsystemen zijn aan de buitenkant niet van elkaar te onderscheiden. Zeker niet als je ze niet naast elkaar hebt liggen. De monteur besluit hierop, samen met zijn collega die de auto gekocht heeft, de interieurfoto’s van de Tiguan nog eens te bekijken.
De foto’s staan nog online en het radiosysteem op de foto’s wordt vergeleken met die op de site. Het is direct zichtbaar dat het audiosysteem in de auto niet dezelfde is als het systeem dat op de foto’s afgebeeld staat.
Wisseltruc
Er wordt overlegd met de verkopende partij, die in eerste instantie niet anders weet dan dat de radio niet gewisseld is. Echter blijkt hier na intern onderzoek toch een wisseling van infotainmentsysteem te hebben plaatsgevonden.