De Alfa Romeo Giulietta draait al weer zes jaar mee, langzaamaan wel tijd voor een update dus. Hierbij werd niet alleen het uiterlijk aangepast, maar is er ook een nieuwe motor-versnellingsbak combinatie gepresenteerd: de 1.6 diesel met semi automatische TCT versnellingsbak. En tijdens de persintroductie heb ik deze voor jullie bekeken en bereden.
Nieuwe neus
Het opvallendste aan het uiterlijk van de vernieuwde Giulietta is de voorkant, die nu meer in stijl is met de op korte termijn komende Giulia. We zien een enorme grill zonder de traditionele horizontale lamellen, wat de wagen een erg stoer uiterlijk geeft. En in het midden prijkt hier het nieuwe Alfa Romeo logo.
Nieuw is ook de Veloce-uitvoering die iedere Giulietta er stoerder en sportiever uit laat zien. Aan de buitenkant voorziet dit pakket in sideskirts, sportieve velgen, een rood accent in de voorbumper, een stoere achterbumper en carbon elementen. En ook binnenin is het feest met Veloce-stoelen van leer en alcantara, een sportstuur, aluminium pedalen en panelen met carbonlook. Al met al een mooie upgrade voor iedere Giulietta.
1.6 diesel met TCT
Technisch was het grote nieuws de 1.6 diesel met TCT (Twin Clutch Transmission) automaat, die een prima combinatie vormen. De diesel is voldoende stil en heeft genoeg trekkracht, zeker als je de befaamde DNA-knop in de D (de meest sportieve) stand zet. De automaat met dubbele koppeling schakelt snel, onmerkbaar en op de juiste momenten. Hierdoor heb je zelden de neiging zelf te schakelen met de flippers achter het stuur.
Rijeigenschappen
Hoewel dus al 6 jaar oud, hoeft de Giulietta zich nog altijd niet te schamen voor zijn rijeigenschappen. Het stuurgevoel is heerlijk, zoals een echte Alfa Romeo. De truc is niet te hard een bocht ingaan en halverwege vol het gas erop, waarbij het Q2-elektronische sperdifferentieel -standaard op iedere Giulietta- ervoor zorgt dat de grip optimaal is.
Geslaagde update?
Na zes jaar was het voor de Alfa Romeo Giulietta zeker tijd voor een opfrisbeurt en die is geslaagd. Het uiterlijk ziet er weer stoerder uit, het Veloce-pakket is een mooie toevoeging en de 1.6 diesel met TCT is een prima combinatie. Het is wellicht jammer dat Alfa niet iets meer moderne veiligheidssnufjes heeft toegevoegd, waarmee de Giulietta een sterkere positie in het C-segment had kunnen innemen onder auto’s die deze zaken wel hebben. Maar het gaat hier om een Alfa Romeo en daar draait het primair om het uiterlijk en vooral het rijden. En laten deze zaken nu juist helemaal in orde zijn.
Informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: Giulietta
Type: 1.6 JTDm TCT Veloce
Prijs vanaf: € 23.450
Prijs testauto: € 29.250
Motor: 4, in lijn, 1.600 cc
Versnellingsbak: 6 automaat, TCT
Brandstof: Diesel
Kracht: 120 pk, 320 Nm
Prestaties: 0-100 km/u : 10,2 sec, topsnelheid: 195 km/u
Opgegeven gem. verbruik: 1 op 25
Euro NCAP sterren: 5
2 Comments
Subtiele facelift is goed.
Is dit de krachtigste Diesel voor de Guilietta?
Ik neem aan dat de 1600 tct meer voor de leaserijder is waarvoor de 21% bijtelling heilig is.
De baas zal ook blij zijn dat er met de tankpas niet al teveel liters Diesel zullen worden afgerekend.
Deze diesel is inderdaad zeer interessant voor de leaserijder, maar niet de krachtigste in de Giulietta. Dat is nog steeds de 2.0 JTDmmet 150 pk