Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt, vakantie, zinderende zon, files en een motor die te heet wordt waardoor je niet verder kunt rijden. Dit gebeurt vooral als het warm is of als je in de file of op lagere snelheid rijdt. De oorzaak is een probleem met de koeling en/of het koelsysteem.
Dit probleem kan door een aantal redenen veroorzaakt worden. Eén van de meest voorkomende redenen is verstopping door aanslag als gevolg van verouderde of slechte kwaliteit koelvloeistof. Andere oorzaken kunnen (inwendige) lekkages door een verouderde motor en/of koelsysteem zijn of door de impact van een voorwerp in de radiateur. Doorrijden met een koelprobleem veroorzaakt zware en kostbare schade aan het motorblok.
Koelsysteem essentieel voor goede prestaties
Het koelsysteem is er om de motor op de juiste (bedrijfs)temperatuur te houden zodat deze maximaal presteert en zo lang mogelijk meegaat. Bij steeds meer auto’s wordt ook het elektrische (plug-in) hybride systeem door het koelsysteem op de juiste temperatuur gehouden. Evenals het verwarmings- en airconditioningsysteem. Het koelsysteem is een complex stelsel van slangen, koelpoorten, leidingen en andere essentiële (en dure) onderdelen zoals waterpomp, radiateurs en thermostaat.
Een brandstofmotor zet benzine of diesel om in bewegingsenergie of mechanisch vermogen. Het rendement van dat vermogen bedraagt bij moderne motoren ongeveer 30 procent. Dit betekent dat 70 procent van de energie verloren gaat in warmte. Moderne automotoren moeten zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken en CO2 uit stoten.
Hiervoor moeten de bewegende onderdelen in de motor optimaal gekoeld worden. Als de onderdelen onvoldoende gekoeld worden zetten ze uit en ontstaat er meer wrijving. De wrijving zorgt voor weerstand en dat betekent dat de motor ‘zwaarder’ gaat lopen. Hoe meer weerstand er in de motor is, hoe hoger het brandstofverbruik en hoe meer CO2 er ontstaat.
Koelsysteem is cruciaal voor functioneren motor
Autofabrikanten moeten voldoen aan wereldwijde regels die bepalen hoeveel CO2 hun modellen mogen uitstoten. In sommige landen waaronder Nederland, is de verkoop van auto’s afhankelijk van de CO2-uitstoot. Berijders van auto’s met een lage uitstoot betalen in deze landen minder of geen zelfs geen belasting. Hierdoor wordt de verkoop van bepaalde automerken en modellen sterk gestimuleerd en stijgen de verkoopaantallen van het betreffende merk en model.
Het is voor autofabrikanten dus van groot belang dat hun motor de laagste CO2-uitstoot heeft. Er wordt om deze reden veel geld gestoken in de ontwikkeling van zo efficiënt en zuinig mogelijke motoren. Het koelsysteem is hierin een cruciaal onderdeel. En je kunt je voorstellen wat de gevolgen zijn als het koelsysteem niet doet wat het moet doen. Afgezien nog van het feit dat je met pech langs de weg stil staat.
Autofabrikanten schrijven voor dat de koelvloeistof regelmatig moet worden ververst om het koelsysteem in optimale conditie te houden. In de praktijk wordt de koelvloeistof vaak vergeten en zit het jaren in het koelsysteem. In verse koelvloeistof zitten additieven die het koelsysteem beschermen en schoon houden. De kleinste verstopping kan al tot de grootst mogelijke en dure motorschade leiden. Als koelvloeistof ouder wordt, verdwijnen de essentiële additieven en moet de vloeistof ververst worden.
JLM Lubricants heeft de oplossing voor koelproblemen
JLM Lubricants levert toevoegingen die het koelsysteem ontdoen van roest, drab, bezinksel en aanslag en het koelsysteem preventief beschermen. JLM Radiator Clean & Flush Pro verwijdert roest, drab bezinksel en aanslag, reinigt het hele koelsysteem, herstelt de koeling van de motor waardoor motorprestaties verbeterd worden en verbetert de prestaties van het verwarmings- en airconditioningsysteem.
JLM Radiator Sealer & Conditioner dicht en voorkomt lekkages en beschermt het koelsysteem tegen roest, corrosie en aanslag. De conditioner is bij uitstek geschikt voor voertuigen die met pech stil komen te staan en tijdelijk gerepareerd moeten worden.