Ja je leest het goed, ik moest ook een paar keer met mijn ogen knipperen, maar Nissan rijdt met een elektrische LEAF van Schotland naar Mongolië.
Eeehmm wat? Ja, Mongolië! Yuri zit al met samengeknepen billen als hij 80 kilometer in een elektrische Kia Soul moet rijden en zelf ben ik eerlijk gezegd ook nog niet zo’n hele echte elektrische held.
Maar goed, Nissan dus. In de 16 duizend kilometer lange prestatierit voor het goede doel: de Mongol Rally. Maar hoe doe je dit in een auto die alleen op stroom rijdt en in landen waar de infrastructuur nog, zeg maar net helemaal, zo goed op de rit is als bij ons. Daarbij is de Rally LEAF de eerste elektrische auto die aan deze rit meedoet. Maar Nissan heeft ons tijdens de Nissan Électrique Turini Challenge al laten zien dat er meer mogelijk is met een elektrische auto dan we gewend zijn.
Gemodificeerde Nissan LEAF
Nissan heeft de Rally LEAF van team Plug In Adventures wel een beetje aangepast en geeft ‘m de typeaanduiding LEAF AT-EV ofwel de All Terrain Electric Vehicle. De basis van de Rally-uitvoering is de Nissan LEAF 30 kWh met een standaardactieradius van 250 kilometer. De belangrijkste modificaties zijn gericht op de omstandigheden in de meest afgelegen gebieden van de rally.
Zo heeft de AT-EV speciale wielen en smalle banden voor maximale grip op onverharde wegen. De wielophanging wordt beschermd door platen die onder de auto zijn gelast en de remleidingen kregen beschermende omhulsels. Een zes millimeter dikke aluminium plaat beschermt de motor en overbrenging tegen stenen en obstakels.
Uitdagendste rally met elektrische auto
Maar daar liet Nissan het niet bij. Op het dak van de LEAF ligt nu een imperiaal voor de uitrusting van de crew en een lichtbalk met energiezuinige maar toch krachtige led lampen. Binnenin liggen rubber matten en is de achterbank is uit de auto gehaald wat een gewichtsbesparing van 32 kilo opleverde. In de kofferbak vinden we een brandblusser en eerstehulpuitrusting.