Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Veel voor (relatief) weinig; de Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 S&S Hydractiv III+

    Auto 18-11-2015Geen reacties

    De Citroën C5 Tourer is alweer vijf jaar in ons midden, desondanks kan hij qua vormgeving nog wel even mee. Halverwege dit jaar heeft Citroën nieuwe dieselmotoren toegevoegd aan het aanbod, op een facelift moeten we nog even wachten. Volgens importeur Citroën Nederland is er nog geen opvolger van de C5 in het vooruitzicht. Ik reed voor deze gelegenheid met de Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 S&S Hydractiv III+ Collection Business.

    Citroën-C5-Tourer-BlueHDi-150-Driving-Dutchman4Ik snap waarom mensen de C5 Tourer mooi vinden, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk. Zijn lijnen zijn uitgesproken en het geheel en dan vooral de voorkant van de wagen is heel herkenbaar Citroën. Het dashboard ziet er strak en minimalistisch uit, het stuurgedeelte is fors en is uitgerust met de knoppen voor de bediening van cruise-controle en het entertainmentsysteem. Geen tierelantijnen, alleen datgene wat je nodig hebt sieren wat mij betreft de styling van de C5.

    Zee aan ruimte

    De Citroën C5 Tourer ziet er op het eerste gezicht en zeker op afbeeldingen compact uit. De realiteit is echter anders, want binnenin is er een zee aan ruimte. Kinderen, volwassen, grote en kleine mensen, er is voor iedereen genoeg ruimte. Ook achterin, omdat de achterbankzittingen relatief diep zitten. Voldoende hoofdruimte dus, ook als je langer bent dan de gemiddelde mens.

    Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe zitting van de voorstoelen loopt van de voor- naar de achterzijde relatief steil naar beneden af. Het lijkt hierdoor of je in een kuil zit. In de laagste stand van de stoelen is de hellingshoek het grootst. Als je de stoel in zijn geheel omhoog stelt, gaat de zitting door de constructie van het stoelframe vlakker staan en zit ik een stuk beter.

    Ergonomisch stuur is even wennen

    Het geluid van de knipperlichtindicator is irritant hard. En ik moest wel even wennen aan het stuur. Het middengedeelte met daarin de airbag blijft tijdens het draaien namelijk stilstaan. De redenen hiervoor zijn dat Citroën naar eigen zeggen graag onderscheidend is en een andere kijk op ergonomie heeft. “Daar bovenop is een stuurkolom met vaste naaf minder zwaar, dus levert het gewichtsbesparing op”, aldus de importeur.

    Citroën-C5-Tourer-BlueHDi-150-Driving-Dutchman7De vaste naaf met het stilstaande centrale stuurgedeelte is dus even wennen. Je kunt in een bocht bijvoorbeeld niet even met je handen aan het stuur de entertainmentknoppen bedienen. Tevens zitten de knoppen voor het mooie net even iets te ver van de plek waar je handen op het stuur liggen. Maar goed, alles heeft gewenning nodig. En na een week rijden weet je al niet beter meer.

    Koersvast en scherp sturen zonder hellen

    ‘Mijn’  bijna 34 duizend euro kostende C5 is standaard uitgerust met Hydractiv III+ vering. Deze vering past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan waardoor de auto heel stabiel aanvoelt. Op lage snelheid en tijdens optrekken en afremmen ‘golft’ de wagen wel een beetje. Op hogere snelheid worden hobbels en kuilen volledig gladgestreken. Behalve dat het comfort hierdoor menig klassegenoot overtreft, zorgt de vering dat de C5 zeer direct stuurt en koersvast is. Wil je toch iets meer sportiviteit, dan is een druk op de sportknop voldoende. Het onderstel wordt een stuk strakker, maar zonder oncomfortabel te worden. Hoewel ik van sportieve onderstellen hou, reed ik toch voornamelijk in de comfort-modus. Zelfs bruuske Nederlandse verkeersdrempels worden geabsorbeerd alsof ze er niet zijn.

    Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe BlueHDi-motor met 150 pk is eveneens soepel en bovendien lekker sterk. Hij laat zich alleen binnenin de auto wel horen met een brom, maar dit is niet storend. Verder zit het met de geluidsisolatie binnenin de C5 wel snor. Zelfs de gemonteerde winterbanden zijn ook rond de 130 kilometer per uur nauwelijks hoorbaar. De handgeschakelde zesversnellingsbak is fijn, de schakelbewegingen zijn kort en direct.

    Conclusie

    Volgens Citroën Nederland is de C5-3 (derde generatie) vooral populair onder mannen boven de 40 – 45 met een gezin en wordt de auto meestal privé aangeschaft. De belangrijkste redenen voor de aankoop zijn het comfort, de ruimte en het relaxte rijplezier. Jaarlijks worden er echter steeds minder verkocht en in totaal rijden er van het huidige model dat sinds 2009 op de markt is bijna 9.000 in Nederland rond.

    Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanDe Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 S&S (Stop & Start) is voorzien van alle denkbare luxe, comfort en veiligheidssystemen en daarnaast een hele fijne en relaxte rijdersauto. Er is veel ruimte aan boord voor groot, klein en bagage. En dit totaalplaatje is wat mij betreft absoluut een reden om eens een proefrit met de Franse voiture te maken.

    Plus
    + Comfort
    + Wegligging
    + Uitstraling
    + Exclusiviteit

    Min
    – Geluid knipperlichtindicator
    – Entertainmentbediening draait niet met stuur mee

    Citroën C5 Tourer BlueHDi 150 Driving-DutchmanTechnische gegevens
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.997 cc
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 370 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,4 sec.
    Topsnelheid: 211 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.550 kg
    Prijs vanaf: € 32.390
    Prijs gereden uitvoering: € 35.310

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe uitdagende en charmante Alfa Romeo Giulietta QV
    Next Article Subaru Levorg heeft alles in huis om concurrentie te verslaan

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?