Onderweg gaat het airbag- en abs-lampje op het dashboard branden. Als de berijder de motor afzet en deze weer wil starten, wil de Seat niet meer aanslaan. Het voertuig wordt afgesleept naar een garagebedrijf die op hun beurt Asim Saglam van Autodiagnose.eu vragen om de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Tijdens ons onderzoek blijkt dat het CAN-C netwerk uitgevallen is. Dit elektronische netwerksysteem koppelt onder andere de elektronische regeleenheid van de motor, het ABS en ESP systeem, de airbag, stuurbekrachtiging sensor en stuurhoek sensor en verbinding-regeleenheid met elkaar. Doordat dit netwerk plat ligt, kunnen de systemen niet meer met elkaar communiceren.
Motor wil niet meer aanslaan door startblokkering
Naast het uitvallen van de bovengenoemde veiligheidssystemen, wil de motor ook niet meer aanslaan omdat de startblokkering niet meer vrijgegeven wordt. De signalen (transpondercode) van de autosleutel worden namelijk ook via het CAN-C netwerk naar de motor-regeleenheid verzonden.
Metingen aan het het CAN-C netwerk leren dat het uitvallen van het netwerk veroorzaakt wordt door een overgangsweerstand naar de massa van een van de twee netwerkdraden. Als we de bedrading die door de motorruimte naar het dashboard en vervolgens naar de achterzijde van het voertuig loopt inspecteren, komen we ter hoogte van de dorpel de weerstand tegen.
Let goed op als je de veiligheidshamer installeert
Eén van de bevestiging-haken van de veiligheidshamer is dwars door een kabelbundel gestoken en heeft daar de bedrading beschadigd. Controleer voordat je een veiligheidshamer met de scherpe haken in de bekleding van de auto installeert goed of er geen draden in de buurt zijn. De haakpunten kunnen kostbare schade aan de auto veroorzaken.