Een Mazda6 van 2014 en met slechts 29 duizend kilometer erop. Toch gaf de nog maagdelijke 2.191 cc motor met 150 pk (code SH) er nu al de brui aan. Wat was er aan de hand..?
De berijder werd door een oplichtend lampje in het display regelmatig gewaarschuwd met de boodschap ‘oliedruk te laag’. De ernst van de waarschuwing was onduidelijk, waardoor de berijder besloot zich te melden bij een universele garage. De motor liep op dat moment nog naar behoren, dus heel veel kon er niet mis zijn. Door de garage werd allereerst een poging gewaagd om het systeem uit te lezen. Echter de aanwezige apparatuur was ontoereikend voor deze jonge auto. De garagist had wel een goede tip: “Geen meter meer mee rijden!” en de auto ging op transport naar de dichtstbijzijnde Mazda-dealer.
De nokkenassen, klepslepers en zelfs enkele klepstelen vertoonden vergevorderde slijtagesporen.
Bij de dealer kwam de monteur al snel tot de ontdekking dat het motorolieniveau ver boven peil stond. Onmiddellijk werd er aan het regeneratietraject gedacht, het proces dat het roetfilter reinigt om verstopping te voorkomen. Echter de diagnoseapparatuur gaf aan dat het regeneratiesysteem naar behoren functioneerde en dat alles volgens schema was verlopen. Daarop werd het kleppendeksel gedemonteerd waarop er voor enkele duizenden euro’s aan schade werd ontdekt. De nokkenassen, klepslepers en zelfs enkele klepstelen vertoonden vergevorderde slijtagesporen. En overmatige radiale speling op de turbo-as bevestigde het vermoeden dat de motor te lijden heeft gehad van een ernstig gemis aan voldoende en goede smering.
Duizenden euro’s schade onder kleppendeksel
Analyse leerde al snel dat de olie zeer ernstig vervuild en kwalitatief slecht was geworden als gevolg van verdunning door dieselolie. Dit fenomeen komen we de laatste jaren steeds vaker tegen. Door dieselolie verdunde motorolie ontstaat doorgaans door een probleem met het regeneratieproces. Om het roetfilter te reinigen, moet deze opgewarmd worden en dat kan door dieselolie in het filter spuiten. De verwarmde dieselolie verbrandt vervolgens de roetdeeltjes in het filter waardoor het filter gereinigd wordt. Als het regeneratieproces wordt afgebroken voordat het voltooid is, baant de overtollige dieselolie zich een weg naar het carter waar het mengt met de motorolie en deze verdunt.
Iedere keer als het regeneratieproces voortijdig en onvoltooid afgebroken wordt, bijvoorbeeld omdat er alleen korte ritjes met de auto gereden worden, komt er meer dieselolie in de motorolie terecht. Dat dieselolie minder goede smerende eigenschappen als motorolie heeft, moge duidelijk zijn. Om deze reden is het belangrijk om je aan de door de autofabrikant opgegeven olieverversingsintervallen te houden. Deze Mazda moet iedere 20 duizend kilometer naar de werkplaats om nieuwe olie te halen. De berijder krijgt hiervan een melding op zijn dashboard.
Althans, als deze optie geactiveerd zou zijn. Bij deze auto was dat niet het geval, met de hierboven beschreven motorschade tot gevolg. Slordig en jammer; slechts 9.000 kilometer over tijd en nu al een nieuwe motor. De nieuwe motor werd uiteindelijk geplaatst en de auto rijdt weer door het land, maar de financiële pijn zal nog wel even doorwerken. Hoewel de elektronica behulpzaam kan zijn, dient de berijder van een auto zichzelf ook te vergewissen dat er regelmatig onderhoud uitgevoerd moet worden.
In een tijd waarin motoren door geavanceerde technieken gevoeliger zijn geworden, dient ook het onderhoud secuur en minutieus te worden uitgevoerd. Dit vraagt natuurlijk ook veel meer zelfstudie van de eigenaar van de auto. Net als bij zorg- en verzekeringspolissen geldt; verdieping bespaart geld. Alleen moet je er wel zin in hebben.
3 Comments
“Als het regeneratieproces wordt afgebroken voordat het voltooid is, baant de overtollige dieselolie zich een weg naar het carter waar het mengt met de motorolie en deze verdunt.”
Hoe komt de dieselolie in het carter terecht als het regenereren voortijdig wordt afgebroken?
Heb dit (denk ik) namelijk bij m’n Corsa D ecoflex gehad, er zat een halve liter meer olie in het blok na een olie check. Heb toen de dealer hierop gewezen nadat er 2 weken ervoor een coulance was uitgevoerd (lekke verstuiverring cil 4) maar ze wisten het ook niet.
Voor mij in ieder geval geen “het nieuwe rijden” meer en hou een vlotte tot stevige rijstijl aan.
Beste Daneron,
Een bekend probleem, ook bij de Corsa. Indien er veel korte afstanden worden gereden is er het
volgende aan de hand. Op enig moment meet de computer ( ECU ) een weerstandsverschil in het
roetfilter ( DPF ) en geeft opdracht tot regeneratie. Hiertoe wordt de temperatuur in het DPF opgestookt door het inspuiten van extra brandstof. Indien nu de motor wordt uitgezet, vóórdat
het regeneratie traject is ingezet, zal de extra ingespoten brandstof via zuigerveren in het carter
terecht komen, met een stijging van het oliepeil tot gevolg. In enkele gevallen werd het peil zo hoog dat de motor op hol sloeg.
Heb nog niet 1x meegemaakt dat er een lampje oplichtte bij het regenereren wel dat de motor even inhield op de snelweg.
Is het mogelijk de kat open te zagen en de rommel eruit te halen zonder consequenties?