Het vermogen van de nieuwe, modeljaar 2019, Kawasaki ZX-10R stijgt met 3 pk van 200 naar 203 pk. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Kawasaki de 1.000 cc viercilinder vernieuwd.

Meer vermogen en RR uitvoering van de Kawasaki ZX-10R + foto's Driving-DUtchman

Het blok heeft een nieuwe, uit de racerij afkomstige, kleptuning waardoor er makkelijker hogere toerentallen bereikt. Wil je meer dan 203 pk? Daarvoor heeft Kawasaki de nieuwe cilinderkoppen voorbereid voor de montage van racenokkenassen met een grotere kleplift. Hierdoor worden de cilindervulling en reactie op de gashendel nog beter. Voor de hardcore raceliefhebber is er ook nog een compleet uitlaatsysteem voor nóg meer vermogen.

Meer vermogen en RR uitvoering van de Kawasaki ZX-10R + foto's Driving-DUtchman

Lees hier onze test met de Kawasaki Z900

Om de nieuwe ZX-10R te onderscheiden van de oude, heeft Kawa het design een beetje gemoderniseerd en herkenbaar aan de rode kleppendeksels. De quickshifters op de 2019 modellen werken in twee richtingen. Het topmodel de SE onderscheidt zich daarnaast nog door zijn adaptieve KECS-veersysteem, gesmede Marchesini wielen en ‘zelfherstellende’ laklaag die kleine krasjes en slijtplekken zelf herstelt.

Limited edition: Kawasaki ZX-10RR

Kawasaki zou Kawasaki niet zijn als ze niet nog iets speciaals met de ZX-10R zouden doen. Voor de echte superbike liefhebbers komt er in 2019 een limited edition; de ZX-10RR. Dit topmodel krijgt ultralichte titanium drijfstangen van Pankl. Omdat de drijfstangen samen 400 gram lichter zijn dan de originele, kan het blok nog eens 600 toeren per minuut meer draaien wat al 204 pk aan de krukas oplevert.

Meer vermogen en RR uitvoering van de Kawasaki ZX-10R + foto's Driving-DUtchman

Om het extra vermogen goed op te vangen, heeft Kawasaki ook de veerkarakteristiek en dempingeigenschappen van de voor- en achterwielophanging aangepast. De eenzitter wordt verkocht inclusief Marchesini wielen. Haast je wel naar de dealer als je een Kawasaki ZX-10RR wilt hebben, want er worden er maar 500 van gemaakt. In november staan de nieuwe Kawa’s bij de dealer in de showroom.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: