De tweede generatie Kia cee’d kwam in 2012 voor het eerst op de markt. Op 1 en 2 september waren we bij Kia te in Slowakije te gast om met de vernieuwde cee’d die nu ook met 1.0-liter driecilindermotor en, in combinatie met de 1.6 diesel, een nieuwe zeventraps DTC automatische versnellingsbak met dubbele koppeling verkrijgbaar is. Heeft de vernieuwde Kia cee’d ook ‘De Kracht om te Verrassen’? Lees verder en oordeel zelf.
Eerst maar eens het uiterlijk van de cee’d die steeds meer Europese trekjes krijgt en weer een stuk beter, maar vooral sportiever ‘smoelt’ dan zijn voorganger. Het betrouwbare imago wordt een steeds belangrijkere reden voor mensen om een Aziatische auto te kopen. Omdat de technische betrouwbaarheid hoog is, hoeft men zich minder zorgen om uitval te maken. Gecombineerd met de vaak lange garantie die door fabrikanten gegeven wordt, zorgt dit dat de restwaarde en dagwaarde interessant zijn, worden en blijven.
Veel luxer en sportiever
Kia heeft de cee’d voor de introductie van alweer de derde generatie een aantal wijzigingen gegeven. De zichtbare veranderingen zijn aan de voorzijde de grilles boven en onder de bumper en het ontwerp van de mistlampen. Chromen details zorgen voor een luxere uitstraling, en ook de langgerekte naar achteren doorlopende koplampen dragen daar in grote mate aan bij. Aan de achterzijde is de vorm van de LED-verlichting veranderd en heeft de achterbumper grotere, best wel lompe, reflectoren gekregen.
De meeste mensen kopen een auto om er in te rijden, dus is het ook heel belangrijk hoe hij er van binnen uitziet. Om de cee’d aan de binnenkant een luxere uitstraling te geven heeft Kia de deurgrepen, fraaie van links naar rechts van het stuur doorlopende ventilatieopeningen, raambediening, het gebied rondom de versnellingspook en de klimaatregeling chromen afwerking gegeven.
Technische vernieuwingen
Technische veranderingen vinden we onder de motorkap: de cee’d is namelijk de eerste Kia met een driecilinder motor. Er zijn een 100 en 120 pk variant van de 1.0-liter T-GDi benzinemotor, die zowel in de 3- en 5-deursuitvoering als in de stationwagen beschikbaar zijn. Van deze laatste denkt Kia er in Nederland ook het meest van te gaan verkopen.
Er zijn ook twee 1.6 benzinemotoren waarvan de GDi 135 pk heeft en de T-GDi een best vette 204 pk. En daarmee laat je veel andere auto’s achter je. De 1.6 benzinemotoren zijn er met handbak en automaat, maar alleen met de automatische zesversnellingsbak die we uit de huidige generatie cee’d kennen. Dieselen kan ook met de 1.6 CRDi met 136 pk. Als je dieselautomaat wilt rijden kan dat met de handgeschakelde zesbak die we al uit de vorige generatie kennen, of met de volledig nieuwe zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
De Kia cee’d is er vanaf bijna 20 duizend euro voor de ComfortLine tot vanaf 27,5 duizend euro voor de ExecutiveLine. Voor de exacte specificaties en verschillen kun je het beste op de site van Kia zelf kijken. In elk geval kan ik zeggen dat je in de ComfortLine al heel wat meer interessante opties hebt die je bij andere merken voor meergeld apart moet bijbestellen.
En hoe rijdt de gefacelifte Kia cee’d?
Volgens de importeur is er een aardig lijstje met verbeteringen: beter rijcomfort op oneffen terrein en stabiliteit op hoge snelheden, aangepast stuurgedrag voor beter rijgedrag en rechtuit-stand en minder onderstuur. Wel, om te beginnen met de driecilindermotor met 120 pk. De motor is binnenin de auto nauwelijks hoorbaar en toch lekker sterk en soepel. Ook in het heuvelachtige Slowaakse landschap kan de 3-pitter prima meekomen in het verkeer. De zesbak schakelt resoluut en klikt als het ware in zijn versnellingen.
De motoren van de uitvoeringen waarmee ik gereden heb zijn binnenin de auto nauwelijks hoorbaar. Onder andere omdat Kia voor de gefacelifte cee’d meer geluidsabsorberende materialen gebruikt heeft. De 136 pk diesel en de 7-DCT versnellingsbak zijn samen een pareltje als het gaat om fijne aandrijving. De schakelovergangen zijn soepel en er is lekker veel kracht beschikbaar. De DCT zorgt ervoor dat de motor op ieder moment de benodigde hoeveelheid kracht beschikbaar heeft en over kan brengen op de wielen.
De 136 pk diesel met handgeschakelde versnellingsbak schakelt iets lichter dan de versnellingsbak in benzineversie. Er is lekker veel trekkracht in een vrij breed toeren-gebied beschikbaar waardoor je niet heel veel of vaak hoeft te schakelen. Het onderstel van de cee’d is aan de sportieve kant zonder de auto oncomfortabel maken.
Veel binnenruimte
Het instrumentarium van de nieuwe cee’d ziet er mooi uit en is functioneel en ergonomisch ingedeeld. Dit geldt ook voor de bedieningsknoppen en schakelaars, alles is goed zichtbaar en bereikbaar. Klein smetjes op het moderne interieur zijn de lompe handels voor de bediening van de (knipper)verlichting links en ruitenwisserbediening rechts van het stuur.
Zowel de driedeurs-, vijfdeurs als stationwagen (SW) bieden voorin en achterin genoeg ruimte voor grote (en dus ook voor kleine) mensen. De zittingen van de voorstoelen lopen van voor naar achter redelijk sterk schuin af. Vooral in de laagste stand van de in hoogte verstelbare zetels voel je dit goed. Ik vond het niet echt prettig zitten, maar de stoel iets hoger stellen loste mijn ‘probleem’ op. De voorstoelen zijn stevig, comfortabel, bieden goede steun en zitten prettig.
Conclusie
Kia wordt steeds Europeser en dat betekent vooral steeds luxer. De styling en het design zijn scherp, opvallend, agressief en maken de auto sportief. Door luxere materialen te gebruiken is Kia geen plastic bak meer en kunnen ze zich op het gebied van kwaliteit prima meten met de gevestigde Europese orde.
De gefacelifte Kia cee’d is zeker verrassend en wat ons betreft een mooi, betaalbaar, compleet en vooral betrouwbare auto waarmee je goed voor de dag kan komen. Ik voelde me in de cee’d erg op mijn gemak en veilig. De auto geeft een zeer degelijke indruk en een vertrouwd gevoel. De gefacelifte Kia cee’d staat vanaf eind september bij de dealer.
Bekijk meer foto’s van de Kia cee’d op onze Facebook pagina.
[grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
2 Comments
Door alle nieuwe materialen en motoren word de Kia ook steeds duurder en is USP ook verdwenen, ook heeft de 1.0 3 cilinder totaal geen meer waarde de CO2 is niet veel lager dan een Mazda 3 met 2.0
Hoi Ties,
Ik kan mij voorstellen dat duurzaam en zeven jaar garantie ook bepalende zaken zijn voor de aanschaf van een auto. Zeker als je ‘m particulier koopt en er lang mee wilt rijden.
Groet,
Rob