Versleten banden suggereren versnellingsbakrevisie Kia Sorento

0

De eerste techspertise van 2014 wil ik graag beginnen met u een fantastisch nieuw jaar te wensen. Ik hoop dat u bespaard zult blijven van hetgeen waarover deze techspertise gaat.

Deze keer behandel ik een klacht van een nieuwbakken Kia-rijder die zich bij een merkdealer meldt met een klacht over zijn onlangs aangeschafte Sorento 3.3-liter V6 modeljaar 2008. De auto trilt tijdens het optrekken en bij het rijden in bochten. De dealer gaat met de klant rijden en inderdaad, de auto trilt en maakt bijgeluiden. Na de rit wordt de conclusie getrokken dat de automatische versnellingsbak het probleem veroorzaakt. De analyse wordt vergezeld met de mededeling dat zij daar als dealer niets aan doen en dat dit een klus voor de automaatspecialist. Van klant naar ex-klant binnen tien minuten, ook in deze tijd gebeurt het.

Tussenbak terecht verdacht

De eigenaar besluit om zijn probleem voor te leggen aan de automaatspecialist. Deze maakt ook een proefrit en komt tot een heel andere conclusie: “het is de tussenbak van de Sorento die het lawaai en de trillingen veroorzaakt”. In het geval van de Kia Sorento worden alle wielen permanent aangedreven, in tegenstelling tot sommige vierwielaandrijvers waarbij de aandrijving op een van de assen uitgeschakeld kan worden. Met een druk op een schakelaar kan dan de aandrijving op alle wielen worden ingeschakeld, zo niet bij de Kia Sorento, en daar is in principe niets mis mee. Omdat nu de tussenbak verdacht werd van de problemen, zou deze uitgebouwd moeten worden voor een goede diagnose.

Ik maakte samen met de eigenaar een proefrit. Het probleem was duidelijk: de tussenbak had het zwaar.

Dit is echter een dure aangelegenheid en daarom contacteerde de eigenaar zijn garantieverzekeraar. De eigenaar van de auto was bij de aanschaf zo slim geweest om een garantieverzekering af te sluiten, en legde zijn probleem voor aan de verzekeraar. Deze schakelde mij in voor een techspertise. En ook ik maakte, tezamen met de eigenaar, een proefrit. Het probleem was duidelijk: de tussenbak had het zwaar. Na de proefrit controleerde ik als eerste de banden, hier vond ik een belangrijke aanwijzing voor de oorzaak van alle ellende: de voorbanden waren nieuw, de achterbanden niet. Tot verwondering van de eigenaar ging ik naar de bandenspecialist voor een nadere inspectie van de banden. “De automaat is kapot, wat kan een bandenspecialist daar aan doen?” luidde zijn vraag…

Kia-Sorento-2008Permanente vierwielaandrijving vergt juiste bandenmaat

Ik heb uitgelegd dat als je twee wielen met een verschillende diameter met hetzelfde toerental aandrijft, een verschillende rijsnelheid krijgt. Het wiel met de grootste rolomtrek legt per omwenteling een grotere afstand af dan het wiel met een kleinere rolomtrek. Dat leek ook bij zijn Sorento aan de hand te zijn: de achterwielen hadden door het lagere profiel een veel kleinere rolomtrek waardoor de aandrijfsnelheid van de achterbanden kleiner was dan die van de voorbanden. Door de permanente aandrijving op alle vier de wielen, worden de voor- en achterwielen met een gelijke draaisnelheid aangedreven en is er geen mogelijkheid om het snelheidsverschil op te vangen.

Kia schrijft voor dat het verschil in profieldiepte tussen de voor- en achterbanden niet meer dan 2 millimeter mag zijn. 

En daardoor ging het -letterlijk- wringen in de tussenbak. De mechanische speling op de bewegende delen laat een miniem snelheidsverschil toe, maar Kia schrijft voor dat het verschil in profieldiepte tussen de voor- en achteras niet meer dan 2 millimeter mag bedragen, of dat de rolomtrek niet meer dan 2 centimeter mag verschillen. Uit de controle bij de bandenspecialist bleek dat het verschil ruimschoots groter was. Hoog tijd voor nieuwe achterbanden, en gelukkig had de bandenspecialist die op voorraad. De Sorento kreeg hetzelfde type band om de achteras als op de vooras. Zowel de eigenaar als ikzelf waren erg benieuwd naar het resultaat van de bandenwissel…

Nieuwe banden zijn de oplossing

Bij de proefrit bleek dat alle trillingen en bijgeluiden waren verdwenen, de Sorento reed als nieuw! De eigenaar vertelde me dat bij de aanschaf de auto geleverd werd met een nieuwe APK, voor de keuring was het echter noodzakelijk geweest om de voorbanden te vervangen. De nieuwe banden waren niet bij de koop bedongen en bovendien werden alleen de voorbanden vernieuwd.

De dealer verzuimde de bandenvoorschriften van zijn eigen fabrikant na te leven. 

De verkoper had echter verzuimd om de bandenvoorschriften van Kia na te leven, met alle gevolgen van dien. Opvallend genoeg presenteerde deze dealer zich – nota bene – als 4×4-specialist…

Helaas gaf de dealer niet thuis toen de klant zich meldde en stelde bovendien de verkeerde diagnose. De bandenspecialist heeft een klant erbij. En niet alleen omdat de banden 80 euro per stuk goedkoper waren dan bij de dealer.

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf Tech|X. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: