Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Versleten banden suggereren versnellingsbakrevisie Kia Sorento

    Techniek 03-01-2014Geen reacties

    De eerste techspertise van 2014 wil ik graag beginnen met u een fantastisch nieuw jaar te wensen. Ik hoop dat u bespaard zult blijven van hetgeen waarover deze techspertise gaat.

    Deze keer behandel ik een klacht van een nieuwbakken Kia-rijder die zich bij een merkdealer meldt met een klacht over zijn onlangs aangeschafte Sorento 3.3-liter V6 modeljaar 2008. De auto trilt tijdens het optrekken en bij het rijden in bochten. De dealer gaat met de klant rijden en inderdaad, de auto trilt en maakt bijgeluiden. Na de rit wordt de conclusie getrokken dat de automatische versnellingsbak het probleem veroorzaakt. De analyse wordt vergezeld met de mededeling dat zij daar als dealer niets aan doen en dat dit een klus voor de automaatspecialist. Van klant naar ex-klant binnen tien minuten, ook in deze tijd gebeurt het.

    Tussenbak terecht verdacht

    De eigenaar besluit om zijn probleem voor te leggen aan de automaatspecialist. Deze maakt ook een proefrit en komt tot een heel andere conclusie: “het is de tussenbak van de Sorento die het lawaai en de trillingen veroorzaakt”. In het geval van de Kia Sorento worden alle wielen permanent aangedreven, in tegenstelling tot sommige vierwielaandrijvers waarbij de aandrijving op een van de assen uitgeschakeld kan worden. Met een druk op een schakelaar kan dan de aandrijving op alle wielen worden ingeschakeld, zo niet bij de Kia Sorento, en daar is in principe niets mis mee. Omdat nu de tussenbak verdacht werd van de problemen, zou deze uitgebouwd moeten worden voor een goede diagnose.

    Ik maakte samen met de eigenaar een proefrit. Het probleem was duidelijk: de tussenbak had het zwaar.

    Dit is echter een dure aangelegenheid en daarom contacteerde de eigenaar zijn garantieverzekeraar. De eigenaar van de auto was bij de aanschaf zo slim geweest om een garantieverzekering af te sluiten, en legde zijn probleem voor aan de verzekeraar. Deze schakelde mij in voor een techspertise. En ook ik maakte, tezamen met de eigenaar, een proefrit. Het probleem was duidelijk: de tussenbak had het zwaar. Na de proefrit controleerde ik als eerste de banden, hier vond ik een belangrijke aanwijzing voor de oorzaak van alle ellende: de voorbanden waren nieuw, de achterbanden niet. Tot verwondering van de eigenaar ging ik naar de bandenspecialist voor een nadere inspectie van de banden. “De automaat is kapot, wat kan een bandenspecialist daar aan doen?” luidde zijn vraag…

    Kia-Sorento-2008Permanente vierwielaandrijving vergt juiste bandenmaat

    Ik heb uitgelegd dat als je twee wielen met een verschillende diameter met hetzelfde toerental aandrijft, een verschillende rijsnelheid krijgt. Het wiel met de grootste rolomtrek legt per omwenteling een grotere afstand af dan het wiel met een kleinere rolomtrek. Dat leek ook bij zijn Sorento aan de hand te zijn: de achterwielen hadden door het lagere profiel een veel kleinere rolomtrek waardoor de aandrijfsnelheid van de achterbanden kleiner was dan die van de voorbanden. Door de permanente aandrijving op alle vier de wielen, worden de voor- en achterwielen met een gelijke draaisnelheid aangedreven en is er geen mogelijkheid om het snelheidsverschil op te vangen.

    Kia schrijft voor dat het verschil in profieldiepte tussen de voor- en achterbanden niet meer dan 2 millimeter mag zijn. 

    En daardoor ging het -letterlijk- wringen in de tussenbak. De mechanische speling op de bewegende delen laat een miniem snelheidsverschil toe, maar Kia schrijft voor dat het verschil in profieldiepte tussen de voor- en achteras niet meer dan 2 millimeter mag bedragen, of dat de rolomtrek niet meer dan 2 centimeter mag verschillen. Uit de controle bij de bandenspecialist bleek dat het verschil ruimschoots groter was. Hoog tijd voor nieuwe achterbanden, en gelukkig had de bandenspecialist die op voorraad. De Sorento kreeg hetzelfde type band om de achteras als op de vooras. Zowel de eigenaar als ikzelf waren erg benieuwd naar het resultaat van de bandenwissel…

    Nieuwe banden zijn de oplossing

    Bij de proefrit bleek dat alle trillingen en bijgeluiden waren verdwenen, de Sorento reed als nieuw! De eigenaar vertelde me dat bij de aanschaf de auto geleverd werd met een nieuwe APK, voor de keuring was het echter noodzakelijk geweest om de voorbanden te vervangen. De nieuwe banden waren niet bij de koop bedongen en bovendien werden alleen de voorbanden vernieuwd.

    De dealer verzuimde de bandenvoorschriften van zijn eigen fabrikant na te leven. 

    De verkoper had echter verzuimd om de bandenvoorschriften van Kia na te leven, met alle gevolgen van dien. Opvallend genoeg presenteerde deze dealer zich – nota bene – als 4×4-specialist…

    Helaas gaf de dealer niet thuis toen de klant zich meldde en stelde bovendien de verkeerde diagnose. De bandenspecialist heeft een klant erbij. En niet alleen omdat de banden 80 euro per stuk goedkoper waren dan bij de dealer.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAlgen in dieseltank verstoppen brandstoffilter Volkswagen Crafter
    Next Article Introductie nieuwe Nissan Qashqai vanaf modeljaar 2014

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    By Rob Blom

    Mercedes-Benz S 450: technologisch huzarenstuk

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?