Dat communicatie in de autobranche belangrijk is lijkt een open deur, het geldt tenslotte voor elke branche. Ik wil u meenemen in onderstaande casus, u mag zelf oordelen. Het betreft een BMW 535i, bouwjaar 2010, motorcode N55B30A met slechts 85.000 kilometer op de teller.
Op enig moment meldt de berijder zich bij de dealer omdat hij soms geconfronteerd wordt met een brandend motormanagementlampje. Door de dealer wordt al snel vastgesteld dat de distributieketting versleten is met als gevolg dat de complete distributie moet worden vervangen inclusief verstellers, geleiders spanners en alles wat er bij hoort.
Nota van 2.825 euro
Een actueel probleem wat resulteert in een nota van 2.825 euro inclusief btw. De klus wordt initieel zonder problemen geklaard, maar al snel meldt het brandende lampje zich weer en valt de motor in noodloopregeling. Terug in de werkplaats wordt de elektronica uitgelezen en deze stond vol met meldingen, maar één sprong er tussen uit: beklemming van de nokkenas!
Omdat de storing ook door de nokkenassensor kon worden veroorzaakt, werd deze vernieuwd. Echter zonder resultaat, het lampje liet zich niet van de wijs brengen. Hierop werd contact gezocht met BMW Nederland waar het probleem werd voorgelegd. Na gezamenlijk overleg tussen beide partijen wordt besloten het oliefilter te controleren op aanwezig slijpsel, en de kappen van de nokkenas- en drijfstanglagers te demonteren.
Nokkenas- en drijfstanglagers ingelopen
Hieruit volgende een kort mailtje naar de opdrachtgever: Nokkenas- en drijfstanglagers zijn ingelopen en moeten worden vernieuwd. Mij werd gevraagd de schade te beoordelen en met name de oorzaak ervan te achterhalen. Ik stortte me als eerste op de drijfstanglagers, deze zagen er eigenlijk wel goed uit en waren niet verkleurd of versleten wat bij ingelopen lagers meestal wel het geval is.
Wat wel goed te zien was waren enkele lichte krassen over de volle lengte van de lagers. Deze krassen waren duidelijk niet het gevolg van normale slijtage. In de lagerkappen van de nokkenas werd hetzelfde patroon aangetroffen; mooie rechte krassen over de hele lengte van het lager. Rondom deze plaatsen van delict werden ook heel veel metaaldeeltjes aangetroffen, niet magnetisch dus kennelijk aluminium.
Aluminiumdeeltjes all over the place
Na het uiteennemen van een groot aantal onderdelen waaronder onder andere oliepomp, oliefilter en nokkenasverstellers werden deze aluminiumdeeltjes overal in meer en mindere mate aangetroffen. Vastgesteld kon worden dat zwevend vuil in de motorolie heeft geresulteerd in het brandende motormanagementlampje en de aangetroffen schade aan de lagers.
Zo’n deeltje in een nokkenas-versteller doet natuurlijk wonderen. Vraag blijft over waar deze deeltjes vandaan kwamen. Hier gaven de oude distributietandwielen het duidelijke antwoord op. De tanden waren weggesleten en de tanden afgetopt, de tandwielen hadden zichtbaar materiaal verloren als gevolg van de versleten distributie. Dit verloren materiaal vond op enig moment zijn weg in de motorolie en liet op de afzonderlijke onderdelen nog meer sporen achter, met als gevolg nog meer alu-deeltjes in de motorolie.
10 Comments
Maar wat was eigenlijk de oorzaak van die snelle slijtage van de distributie ketting en tandwielen ? Was de onderhoudshistorie bekend ? Of beter geen gebruikte 535 aanschaffen ?
Beste Ties, de reden van het oprekken van de kettingen is een complex verhaal. Ik zal er in mijn artikel
van deze maand aandacht aan schenken.
Ik heb mijn Opel Signum 2.2 DTI laten chiptunen en na een tweetal jaren moest mijn distributieketting worden vervangen terwijl ik had begrepen dat in principe een ketting nooit hoeft te worden vervangen….
(De lengte was met bijna 1,5 cm toegenomen) en bogon de motor over te slaan en gekke dingen te doen.
Gelukkig waren we er op tijd bij!.
Heeft het tunen ook een negatieve invloed op de ketting? Ik heb namelijk nu mijn Insignia ook weer laten tunen waarbij het vermogen met bijna 50 pk! is toegenomen.
Ben bang dat dit ook weer een negatieve uitwerking xzal hebben op de riem/cq ketting maar het voordeel van het tunen weegt toch op tegen dit eventuele nadeel!
Hoi Kees,
Dat een distributieketting nooit vervangen hoeft te worden is achterhaald. Het tunen kan een negatief effect hebben op alle bewegende onderdelen in de motor.
Welk voordeel bedoel je? Vermogen? 🙂
Groet,
Rob
Fabrikanten gebruiken geen Aluminium tandwielen hoor, als dit de website van een ‘kenner’ is zou dat toch wel bekend moeten zijn. Daarom neem ik de rest van het verhaal ook met een korreltje zout.
Beste Kees,
Wellicht handig om verdieping in de materie te verkrijgen, het korreltje zout wordt dan
vanzelf suikerzoet!
Aluminium distributietandwielen ? Is dat niet vragen om dit soort problemen ?
Nu nog een aluminium distributieketting.
Dat de ketting al zó snel na het gootje is zou kunnen liggen aan een afwijking dat mogelijk ontstaan is bij het assembleren van de motoren.
Klanten wachten op hun BMW en er moet fors worden doorgewerkt om op tijd de auto’s af te leveren.
Autoliefhebbers op fora weten meestal wel de manco’s en zullen de modellen waar wat mee aan de hand is laten staan, en kiezen voor het beste model in het gamma.
De leek die vermoed dat BMW staat voor prestige, status en succes kan zomaar eens het brekebeentje van een concern aanschaffen en beteuterd bij een garage een factuur voorheschoteld krijgen van €3000,– voor de vervanging van de distriebutieketting en overige onderdelen.
De ene 5 serie haald moeiteloos de 8 ton en de andere 5 serie geeft nog voor de 100.000 kilometer niet meer thuis. Het is waar de fabriekant hard aan werkt om de problemen voorgoed op te lossen.
niet elk ijzerhoudend ondeerdeel is magnetisch op te sporen met een ordinaire ferriet magneet.Dit kan door bijmengen van nikkel een gestoord magnetisch veld opleveren. Een neodymium magneet zou dat beter moeten doen. Alu tandwielen,lijkt mij ook sterk.Trouwens de uitvoering van de ketting zou in mijn ogen een duplex ketting moeten zijn,dit is in mijn Mercedes wel het geval. Audi v8 had ook een dergelijk probleem met simplex ketting.
Beste,
Ikzelf ben al ca. 40 jaren werkzaam in de metaalbranche,
heb machines ontworpen alsmede gebouwd ,
een aandrijving krukas/nokkenas zou ik persoonlijk niet met aluminium tandwielen uitvoeren,
(wellicht is dit gedaan uit oogpunt gewichtsbesparing)
heb in de jaren veel aan BMW gesleuteld ,waarbij voorheen de nokkenas aandrijving van duplexketting en stalen tandwielen waren voorzien.
Mijn huidige auto is een BMW 535I BJ 2014 deze auto heeft het zgn start/stop systeem,
wat ik standaard voor het wegrijden uitschakel,(laat het binnenkort bij BMW voorgoed uitzetten)
immers het telkemale starten geeft voortdurend een kortstondige ruk aan de ketting ,
dit zal de levensduur van deze overbrenging in niet geringe mate verkorten.