De Alfa Romeo Stelvio is al weer een tijd op de markt, maar er zijn minstens vijf goede redenen om toch voor deze auto te gaan. Wij zetten ze op een rijtje.
-
Het is een Alfa Romeo
Dit is natuurlijk een beetje een inkoppertje, maar Alfa Romeo blijft een bijzonder merk met een magische geschiedenis. Auto’s gemaakt voor echte autoliefhebbers die van een bovengemiddelde goede stuureigenschappen en vooral Italiaanse design houden.
-
The looks
En dat brengt ons bij de tweede reden: het ontwerp. Er zijn maar weinig SUV’s die een bepaalde mate van elegantie met zich mee brengen. Vaak zijn ze nét even te groot met verhoudingen die uit elkaar getrokken zijn, waardoor ze lastig met liefde te bekijken zijn. Een Porsche Macan doet dit bijvoorbeeld wel goed, maar de Stelvio doet het nog net iets beter.
Een vrij clean design met de nodige Italiaanse flair met daaroverheen een flinke portie sportiviteit. En ook binnenin is deze fraaie combinatie terug te vinden. Geen overdaad aan knoppen, schermen en gedoe, gewoon een mooi design met alles erop en eraan.
-
De rijeigenschappen
We hebben al eerder een heel verhaal gewijd aan de rijeigenschappen van de Stelvio. En nog altijd blijven we achter ons punt staan dat het een van de, zo niet dé lekkerst rijdende SUV is. Er zijn concurrenten die in de buurt komen, maar geen van deze rijdt zo natuurlijk fijn en als een sportieve sedan als de Stelvio.
De manier waarop de auto zich in een bocht zet en zijn lijn naadloos vasthoudt, in de Q4 geholpen door de vierwielaandrijving, gecombineerd met dat typische Alfa Romeo stuurgevoel, is op zichzelf al genoeg reden om deze auto te kopen.
-
De aandrijving
De Stelvio Veloce is voorzien van een 2,0-liter turbomotor met 280 pk en 400 Nm, een heerlijke en vooral echte Alfa motor. In de Dynamic-stand reageert hij heerlijk fel en weet zonder moeite de 1.635 kilogram zware SUV in 5,7 seconden op de 100 km/h te brengen.
Het samenspel met de zeer snelle achttraps automaat – zonder dubbele koppeling maar wel net zo snel – is zeer goed uitgekiend. Soepel en wanneer nodig snel en hard. Goed, het verbruik van de aandrijflijn is wellicht niet helemaal meer van deze tijd en het ontbreken van een hybride optie zou de Stelvio nog wel eens kunnen nekken. Maar als het gaat om rijplezier, dan is de Alfa onovertroffen.
-
Het is een keuze
We leven in een tijd waarin auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken, zowel qua ontwerp als qua rijgevoel. Een Stelvio is daarentegen een auto die anders is. Dat dit ‘anders zijn’ helaas financieel niet echt lekker heeft uitgepakt voor Alfa Romeo – hoeveel Stelvio’s zie jij rondrijden? – doet daar niets aan af.
Iemand die in een Stelvio Veloce rijdt is per definitie iemand die een keuze heeft gemaakt. Een keuze voor design, voor rijeigenschappen en het gevoel niet op te willen gaan in de massa. En dát kunnen wij als petrolheads bij Driving-Dutchman erg waarderen.
Conclusie
De Stelvio Veloce is niet voor iedereen. Dat is misschien jammer voor Alfa, maar maakt de auto des te beter. Zijn looks, rijeigenschappen, aandrijving en algehele rijervaring kunnen alleen ten volle gewaardeerd worden door ware liefhebbers. Mensen wiens hart sneller gaat kloppen bij Italiaans design, maar vooral bij heel fijn autorijden.
Alfa Romeo Stelvio Veloce
Motor: 1.995 cc viercilinder Turbo benzine
Vermogen: 280 pk bij 5.250 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.250 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.635 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10
CO2-uitstoot: 161 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf (Veloce): 85.641,- euro