Een onderzoek van Transport & Environment (T&E) toont aan dat Volkswagen Groep op dit moment de minst vervuilende Euro 6 dieselauto’s verkoopt.
De betere prestaties van Volkswagen Euro 6 auto’s hebben niets te maken met dieselgate, maar zijn het positieve resultaat van betere technologische keuzes voordat het schandaal los barste. Het rapport ‘Dieselgate: Who? What? How’ leert ook dat geen één autofabrikant voldoet aan de laatste Euro 6 regels voor diesels en bestelwagens omtrent luchtvervuiling.
Sjoemeldiesels schoner na software update
De Zwitserse en Duitse ANWB’s, respectievelijk TSC en ADAC melden nu ook dat eerste onafhankelijke tests bewijzen dat EA189 Euro 5 dieselmotoren na een software update schoner zijn geworden, dezelfde prestaties blijven leveren en dat het brandstofverbruik niet is gestegen.
De testuitslagen zijn door TSC en ADAC gepubliceerd. Er zijn drie Audi A4 2.0 TDI’s en een Volkswagen Golf met handgeschakelde versnellingsbak voor en na de software update getest op uitlaatgasuitstoot, brandstofverbruik en prestaties. De tests zijn uitgevoerd op een testbank en op de weg met specifieke focus op rijdynamiek. Na de pre-test werd de sjoemelsoftware door officiële Audi en Volkswagen dealers vervangen door nieuwe software.
Zorgen over software update onnodig
Volgens TSC hoeven eigenaren van een auto met EA189 diesel zich geen zorgen te maken dat hun auto na de software update meer brandstof gaat gebruiken. Veel EA189 bezitters maakten zich hier volgens de Zwitserse ANWB zorgen over. De zorgen komen volgens de Zwitsers vooral voort uit speculaties in de media.