Een gemiddeld Nederlands gezin heeft 1,7 kinderen. Een normale personenauto is dan ook prima geschikt om van A naar B te rijden. Maar wat als je meer kinderen hebt, of als je op zaterdag met je kinderen naar de uitwedstrijd van voetbal wil en je nog meer passagiers moet meenemen? Dan kom je al gauw terecht bij een MPV. Maar waarom niet bij een Volkswagen Multivan T6 Comfortline 2.0TDI?
Dit ‘busje’ van Volkswagen is ruim, voorzien van zeven zitplaatsen en rijdt ook nog eens zoals die er uitziet, erg goed! Voor Driving-Dutchman ging in een aantal dagen op pad met het busje dat bijzonder opviel door de kleurencombinatie. Een combi die me een déjà-vu gaven. Vroeger, heel lang geleden, hadden mijn ouders een T2 Volkswagen kampeerbus die, net als ‘mijn’ Multivan, in prachtig Two-Tone Candy White en Cherry Red gespoten was. Aan die kampeerbus bewaar ik goede herinneringen. Laat de Multivan ook blijvende herinneringen achter in mijn geheugen?
Zesde generatie Transporter
De basis van de Volkswagen Multivan is de Volkswagen Transporter, de zesde generatie alweer, T6 dus, of Generation Six zoals overal op de Multivan staat. Aangezien de Transporter onder de bedrijfswagens valt, is de Multivan dan ook niet op de website van Volkswagen personenwagen website terug te vinden, maar staat op bedrijfswagen website. Dit geeft al wel aan dat de Multivan het meer moet hebben van bedrijven die deze auto inzetten voor zakelijke ritten. Dat is aan de aanschafprijs van de Multivan te merken.
Voor de particulier is er een Multivan vanaf 55.605 euro inclusief btw en bpm. Voor een bedrijf begint dezelfde auto bij een prijs van 33.600 euro. En dat scheelt best een slok op een borrel. Maar los van de prijs biedt de Multivan wel heel veel ruimte en waar voor z’n geld. Er zijn twee varianten: de L1H1 en de L2H1, waarbij de L2H1 een 400 millimeter langere wielbasis heeft dan de L1H1. Ik reed de L1H1 met een wielbasis van 3.000 millimeter met een 2.0-liter TDI dieselmotor met 204 pk.
International Van of the Year 2015
De Multivan is in de basis dus een Volkswagen Transporter. En laat de Transporter nu zijn is uitgeroepen tot International Van of the Year 2015. Dit moet dus moet het wel een goede auto zijn. De T6 bestaat voor 75 procent uit volledig nieuw ontworpen onderdelen, maar ziet er aan de buitenkant ongeveer net zo uit als de voorganger, de T5. Volkswagen predikt hiermee Evolutie en niet Revolutie. Te veel afwijken van een succesvolle voorganger is bij Volkswagen wat te veel van het goede, maar dit zal zich ongetwijfeld weer vertalen in goede verkoopcijfers.
De Van ziet er van binnen erg goed uit. Het gebruikte materiaal voelt goed aan. Het dashboard is overzichtelijk. De rode Candy Red ‘band’ geeft het interieur net even dat beetje frivoliteit wat het rijden aangenamer maakt. De versnellingspook zit ‘in’ het dashboard, maar perfect onder handbereik. Het stuur voelt goed aan maar ‘staat’ wat anders dan je in een personenauto gewend bent. De voorstoelen voor zijn optioneel elektrisch instelbaar. De hoge zit is even wennen, maar eenmaal gewend is het uitzicht over de weg voor een niet ‘Van’-rijder een openbaring.
Hoger, makkelijker en veiliger
Je kijkt over alle verkeer heen en anticiperen wordt een stuk makkelijker en dus veiliger. Helemaal als je de Adaptive Cruise Control (ACC) functie hebt ingeschakeld. Veel veiligheidssystemen aan boord maken het voor de bestuurder maar ook voor de passagiers veilig(er). Dit type auto wordt vaak ingezet als taxi of shuttledienst. Het is dus prettig als de kilometers veilig worden afgelegd. Zo geeft bijvoorbeeld het standaard aanwezige vermoeidheidswaarschuwingssysteem bij tekenen van vermoeidheid een signaal op het instrumentenpaneel. Een handige optie is de verwarmde voorruit. Alleen ’s avonds bij regen is door de dunne verwarmingsdraden het zicht niet optimaal omdat het licht van tegemoet komend verkeer een vervelende schittering met zich meebrengt.
Passagiers kunnen instappen via de schuifdeur, mijn Multivan had zelfs twee schuifdeuren. De schuifdeuren kunnen voorzien worden van een elektrische sluithulp. Eenmaal ingestapt kun je kiezen of je op de twee losse stoelen wilt zitten, of op de achterbank. De Multivan kan ook ingericht worden met twee luxe stoelen in plaats van een achterbank. De achterbank is heel makkelijk over de aanwezige rails te bewegen. Door aan een koord te trekken kan je de hele bank over de rails naar voren of naar achteren schuiven. Dit geldt ook voor de middelste rij stoelen. En bovendien kan je deze stoelen ook nog een draaien zodat je elkaar kunt aankijken achterin.
Conclusie
De fijne rijeigenschappen van de Volkswagen Multivan T6 ComfortLine 2.0TDI, gecombineerd met de fraaie looks en de enorme binnenruimte en de vele veiligheidsvoorzieningen, zal deze Multivan ook lang in mijn herinnering aanwezig blijven. Ik heb geen bedrijf en ik hoef zelden of nooit meer dan 1,7 kinderen te vervoeren, maar mocht ik dat wel hebben, dan is de keus voor mij niet moeilijk.
Technische gegevens:
Merk: Volkswagen
Model: Multivan
Type: 2.0 TDI
Prijs vanaf: € 33,600,- (voor bedrijven)
Prijs vanaf: € 55.605,- (voor particulier)
Prijs testauto: € 56.180,- (voor bedrijven)
Prijs testauto: € 90.869,- (voor particulier)
Motor: viercilinder, 204 pk
Versnellingsbak: 6 v, handgeschakeld
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 6,6 l/100km
CO2-uitstoot: 171 g/km
Energielabel: F
Garantietermijn: 2 jaar
Euro NCAP sterren: ?
Topsnelheid: 203 km/h
Carrosserie: Bedrijfswagen/busje
Aantal zitplaatsen: 7
Laadvolume: 4.3 M3
Laadvermogen: 1.110 kilo
Onderhoudsbeurt: n.b.
Distributieriem vernieuwen: n.b.
Plus
+ ruim
+ mooie materialen
+ fijne rijeigenschappen
+ fijne dieselmotor
Min
– voor particulier erg duur
– voorruitverwarming
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]