Niets heftigs aan deze Volkswagen en iets wat kan gebeuren als een auto ouder wordt. De motor van de Polo 1.2 TDi BlueMotion uit 2012 draait nog wel, maar levert bij lange na niet het vermogen dat hij zou moeten leveren. In de motorregeleenheid is foutcode P0299 ‘Turbodruk regeling onder de grens’ opgeslagen. Het autobedrijf heeft al van alles geprobeerd, maar kan het probleem niet oplossen.

Gegevens Volkswagen Polo in dit artikel;

Merk: Volkswagen
Model: Polo
Type: 1.2 TDi BlueMotion
Bouwjaar: 2012
Brandstof: diesel
Aantal cilinders: 3
Motorcode: CFWA
Motormanagement: EDC Delphi
Foutcodes: P0299 Turbodruk regeling onder de grens

Omdat het bedrijf niet weet hoe ze met deze storing verder moeten, neemt de monteur contact op met de Automotive Techline van Mijngrossier. Allereerst wordt geadviseerd om bij volle belasting de turbodruk van de variabele (VGT) turbo en het drukverschil in het roetfilter tijdens stationair draaiende motor te meten. Die bedragen respectievelijk 1.740 en 0 (nul) millibar, waaruit blijkt dat de benodigde druk inderdaad niet gehaald wordt.

De volgende stappen zijn controle van het turbodruk-ventiel en de magneet-klep die de laaddruk regelen. Ook wordt de monteur gevraagd om met een vacuümmeter te controleren of de schoepen van de turbo nog wel gangbaar zijn.

Occasion kopen vraag om hulp Driving-Dutchman

De controles worden uitgevoerd en de monteur koppelt terug dat het verstelmechanisme van de schoepen in de turbo gangbaar is en dat er geen drukverlies in het turbodruk-ventiel optreedt. Uit deze informatie kan worden geconcludeerd dat het wastegate membraan in orde is en niet lekt.

Zekerheid voor alles

Hierop worden de signalen van de turbodrukregeling, positiesensor en laaddruksensor gecontroleerd. De spanning op de positiesensor van de laaddruk-regelaar moet tussen de 0.5 en 0.9 Volt zijn. De monteur meet 0.755 volt wat betekent dat de regeling in orde is. De voorgeschreven spanning op de sensor moet tussen de 1.5 en 2 Volt zijn. Omdat hier 1.66 Volt gemeten wordt is ook dit gedeelte in orde.

De bovenstaande controles werden binnen 25 minuten uitgevoerd en sluiten in ieder geval uit dat er een probleem met de turbo of turbo-regeling is en dat er nu en in de toekomst geen kostbare reparaties uitgevoerd hoeven te worden die met deze klacht te maken hebben.

Omdat er geen probleem met de turbo zelf is, is er nog een andere oorzaak mogelijk. Onder het luchtfilterhuis loopt een slang waarvan bekend is dat deze nogal eens scheurt. De monteur controleert de slang en constateert dat deze inderdaad gescheurd is.

Nadat de slang vernieuwd en de foutcode gewist is, is het vermogen weer terug. Voor de zekerheid controleert de monteur de turbodruk nog even. De maximale druk haalt weer de voorgeschreven 2.380 en 2.400 millibar waarmee de case gesloten kan worden.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Audi A4 Avant Allroad Quattro.

Laat een reactie na: