De uitgerekte distributieketting van de Volkswagen Touran 1.4 TSI benzine uit 2008 wordt als complete set door een professioneel autobedrijf vernieuwd. Na het vernieuwen van de ketting, houdt de motor in.

De distributie-timing is met het juiste gereedschap volgens de fabrieksspecificaties afgesteld. Omdat de monteur ervan overtuigd is dat hij de reparatie geheel volgens de voorschriften heeft uitgevoerd, schenkt hij geen verdere aandacht meer aan de ketting. 

Om andere oorzaken uit te sluiten, sluit de monteur eerst een diagnoseapparaat aan. In het motormanagementsysteem zijn de volgende foutcodes opgeslagen: 

  • P3008 – Nokkenaspositiesensor signaal buiten bereik
  • P2293 – Brandstofdruk regelventiel mechanische fout

Volkswagen Touran houdt in na vernieuwen distributieketting

Nadat het geheugen van het motormanagement gewist is, wordt foutcode P3008 direct weer in het systeem opgeslagen. De monteur neemt hierop contact op met de helpdesk van Automotive Techline om het probleem op te laten lossen.

Goed gereedschap is…

Dankzij de duidelijke probleemomschrijving die de monteur geeft, herkent Automotive Techline het probleem direct. De eerste vraag van de helpdesk is hoe de monteur de distributie-timing afgesteld heeft. Dit blijkt gedaan te zijn met een universele meetklok op de zuiger. De monteur voegt hieraan toe dat hij de afstelling voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd heeft. 

Volgens Automotive Techline van onderdelenimporteur Mijngrossier moet de timing van deze motoren zeer nauwkeurig afgesteld worden. Op de helpdesk is het hierboven beschreven inhouden een vaak gehoorde klacht nadat de distributieketting vernieuwd is. Automotive Techline adviseert de monteur om de distributie met een originele set afstelgereedschap nogmaals te controleren en volgens de officiële procedure op tijd te zetten.

Tijdens de controle ontdekt de monteur dat de distributie toch niet op tijd staat. De timing wordt met het originele gereedschap afgesteld, de motor loopt weer als een zonnetje en foutcode P3008 blijft weg. Uit dit artikel blijkt maar weer dat -voor eens en voor altijd- goed gereedschap nog steeds het halve (of misschien nog wel veel minder) werk is.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: