Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Volkswagen Transporter kapot, 3 maal is scheepsrecht!

    Techniek 10-11-20162 reacties

    Om een motor te beoordelen, bezocht ik onlangs een motorenrevisiebedrijf. Omdat ik daar toch was, vroeg een medewerker aan mij om ook even te kijken naar een cilinderkop van een Volkswagen Transporter 2.5 TDI met motorcode BNZ.

    volkswagen-transporter-kapot-3-maal-is-scheepsrecht-driving-dutchmanIn de cilinderkop bevond zich een deels weggebrande inlaatklep van de eerste cilinder en tussen de inlaatkleppen en injectoren van alle cilinders waren scheuren in de kop duidelijk zichtbaar. Hoewel de kop een flinke tijd in de stoomreiniger had doorgebracht, was toch zichtbaar dat een uitlaatpoort en het compressievlak van de vierde cilinder zwart geblakerd waren en zich qua kleur duidelijk afstaken in vergelijking met de overige drie cilinders. Duidelijk een ‘triest geval van thermische overbelasting’, rapporteerde ik. De extreme hitte had zich van de cilinderkop meester gemaakt.

    Op zoek naar oorzaak thermische overbelasting

    Het bleek te gaan om een gereviseerde cilinderkop die 50.000 kilometer ervoor werd gemonteerd op een nieuw onderblok en als motor werd ingebouwd in een camper waarvan de motor was vastgelopen. Ik adviseerde om voordat de cilinderkop vervangen zou worden eerst onderzoek te doen naar de reden van de thermische overbelasting, mogelijk een koelings- of een regeneratieprobleem. Drie weken ná dit voorval, werd mij door een andere partij gevraagd eens een kijkje te nemen bij een Volkswagen Transporter waarvan eveneens de motor was vastgelopen. De reden ervan kon door de reparateur niet worden aangegeven, technische expertise was gewenst omdat er recent een nieuwe cilinderkop werd geplaatst.

    volkswagen-transporter-kapot-3-maal-is-scheepsrecht-driving-dutchmanNa het noteren van het kenteken en de melding van de opdrachtgever ging een lichtje branden… het zal toch niet! Het bleek daadwekelijk om dezelfde camper te gaan De Tech|X expert in het rayon bezocht de auto en was duidelijk in zijn oordeel: de motor is  vastgelopen als gevolg van een gebrekkige smering. Dit kon onder andere worden aangetoond middels een indicatie-gevende olie analyse van Motor-CheckUp waar Tech|X sinds een aantal jaren mee werkt. Uit analyse bleek dat zich in het oliecarter niet enkel motorolie bevond, maar tevens een aanzienlijke hoeveelheid dieselolie.

    Diesel in motorolie

    Door de computer van de auto uit te lezen kon worden vastgesteld dat het roetfilter reeds enige tijd, niet succesvol kon worden  geregenereerd in verband met verzadiging ervan, met als bekende gevolg dat de extra ingespoten dieselolie zich via de zuigerveren een weg naar het oliecarter baant. Daar aangekomen gaat de brandstof zich bezighouden met het terugbrengen van de kwaliteit van de motorolie en het gevolg ervan laat zich raden.

    Opmerkelijk is dat er veel geschreven wordt en werd over regeneratieperikelen, zeker ook op Driving-Dutchman.nl en toch word ik nog wekelijks geconfronteerd met de gevolgen van een verzadigd roetfilter (DPF) en het niet onderkennen ervan. Bij het uitlezen van foutcodes worden regelmatig de overbrengers van het nieuws, de sensoren, vernieuwd, maar zij zijn slechts de boodschapper! De signalen van een verzadigd DPF zijn eenvoudig te herkennen, het eerder genoemde Motor-CheckUp geeft aan of dieselolie in de motorolie aanwezig is. De uitlaatzijde van de turbo is blauw gekleurd omdat de uitlaatgassen niet worden afgevoerd en zodoende de motor thermisch overbelasten en last but not least, de opgeslagen foutcodes allen wijzen dezelfde kant op: een verzadigd DPF.

    Rest de taak om uit te zoeken waarom het DPF verzadigd kon raken, wederom een artikel waardig!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGast maakt Lamborghini Reventon van twee Mitsubishi’s
    Next Article Gigantische Lego voertuigen verschijnen in straten van Rome

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    By Rob Blom

    Mercedes-Benz S 450: technologisch huzarenstuk

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Mathijs Ran on 26-10-2018 11:36

      Beste Bert,

      Ik heb heb ook een volkswagen transporter met hetzelfde probleem als hierboven geschetst (2016), graag zou ik hier je mening hierover hebben, omdat een technisch rapport van Dekra anders vermeld. Zouden we in contact kunnen komen?

      Reply
    2. Marnix on 26-10-2018 22:23

      IK heb mijn cilinderkop laten vervangen ivm dat er diesel langs de losgetrilde verstuivers in de olie liep, gelet op hoeveel stiller de motor nu is ben ik nog net optijd geweest.
      Uitgesleten verstuivergaten is bij een pompverstuiver diesel een bekend probleem, de verstuivers zitten met slechts 1 boutje vast en trillen in de cilinderkop het gat ovaal waardoor deze gaat lekken.
      Kosten € 3200,- ex. BTW incl. nieuwe nokkenas en kleppen.
      Eigenlijk zou Volkswagen iedere pompverstuiver diesel moeten terugroepen en repareren met een verstuver die op minimaal 2 plaatsen vast zit, maar bij Volkswagen kan je de pot op. Je draait er dus zelf voor op.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?