De Volvo S90 vind ik een van de sterkste automotive designstaaltjes op dit moment. En met mij vele anderen, blijkt uit de vele positieve reacties tijdens mijn testrit. Maar het is niet alleen het design wat van de S90 misschien wel eens één van de populairste toekomstige limousines zou kunnen maken.
Tussen de vele reacties die ik ontving, kreeg ik slechts twee minder positieve. De eerste was: “Ziet er goed uit, nu nog iemand die het interieur eens goed aanpakt. Plastic en achterhaald. Blijft achter bij Mercedes E-Klasse en nieuwe BMW 5-serie. Het bodywork mag er weer wezen.” De andere : “Volvo is het nieuwe Audi. De tragiek.”
Zorgeloos concurreren met concurrentie
Die reactie over Audi neem ik voor lief, het zou inderdaad best maar eens zo kunnen zijn, maar de reactie over achterblijven op BMW en Mercedes echter absoluut niet. Het interieur van de S90 is verre van plastic en achterhaald. Volvo gebruikt mooie premium materialen en alles ziet er op en top en vooral chique uit. Met dit design en de materialen kan Volvo wat mij betreft eenvoudig alle concurrentie aan. De ruimte achterin de Volvo maakt ‘m ook nog eens zeer geschikt als limousine.
Concurreren kan de Volvo S90 D5 AWD Inscription ook met 235 pk en 480 Nm sterke dieselmotor en automatische achtversnellingsbak eenvoudig. De tweeliter viercilinder is namelijk sterk, soepel en stil. De automatische versnellingsbak schakelt daarbij zo lekker soepel, dat het lijkt alsof je in een elektrische auto rijdt.
Nobody is perfect
De Volvo waar ik mee reed, is echter niet perfect. Hij was namelijk uitgerust met 20 inch wielen en die maken de S90, die standaard op 18 inch staat, gevoelig voor hobbeltjes. Dat voel je niet in de auto zelf, maar je ziet het wel aan bijvoorbeeld een trillende zonneklep. Trillen, of liever: resoneren, doet ook een onderdeeltje in de voorportieren als je de, verder geweldig klinkende en presterende, Bowers & Wilkins audio-installatie hard zet.
Ook de optionele elektrisch bedienbare voorstoelen zijn niet de mijne. Het zitvlak is in tweeën verdeeld, waarbij het voorste deel dat de bovenbenen ondersteunt verstelbaar is. Mijn billen zaten continue tussen de twee vlakken in waardoor ik niet optimaal zat. Door het voorste deel van de zitting naar het achterste deel van het zitvlak te verstellen, werd de zit beter, maar dan werden mijn bovenbenen niet meer ondersteund.
Moeite van het proberen waard
Heel gaaf vind ik de digitale rij-informatieweergave in de cockpit en vooral het grote touchscreen voor de bediening van entertainment en klimaat in het midden van het dashboard. Volvo heeft heel goed begrepen hoe je bedieningsgemak met fraai ontwerp kunt en – vandaag de dag misschien zelfs wel moet- combineren. Het display geeft de nodige informatie mooi en vooral heel duidelijk weer. Zelfs als je een leesbril hebt, is de informatie nog goed zichtbaar.
Er is al een Volvo S90 vanaf 43 duizend euro. Door zijn lange wielbasis zal ook deze laagst geprijsde versie al volstaan als limousine. En wil je liever zelf rijden, dan is de S90 zeer zeker de moeite waard om eens een proefrit mee te maken. Ik denk dat de Volvo S90 het zijn limousineconcurrenten wel eens knap lastig zal kunnen gaan maken omdat hij wat mij betreft the new next toplimousine is.
Informatie
Merk: Volvo
Model: S90
Type: D5 AWD Inscription
Gewicht: 1.698 kg
Prijs: vanaf € 43.000,-
Prijs testauto: € 71.000,-
Motor: 1.969 cc 4, in lijn 235 pk
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: 8 v., automaat
Topsnelheid: 240 km/h
0 tot 100 km/h: 7 seconden
Opgegeven gemiddeld verbruik: 4,8 l/100km
CO2-uitstoot: 127 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km
Carrosserie: 4-deurs, sedan
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 662 kilo