Het antwoord op de vraag of de Volvo V60 D4 Cross Country AWD het neusje van de zalm is, kan ik volmondig met JA beantwoorden. Het zijn de eenvoudige dingen die het hem bij deze auto doen.
Vooropgesteld wil ik zijn -wat mij betreft- belangrijkste concurrent, de Subaru Outback waar ik tijdens de introductie in 2013 en in 2015 mee reed, niet uitwissen. Want die lijkt qua rijeigenschappen het meest op de V60. Het grootste verschil tussen deze twee auto’s is hoe ze er uit zien. Volvo richt zich naar eigen zeggen op de Audi A4 allroad quattro.
Onderstel is fantastisch
Ik begin meteen met het voelbaar beste van de Volvo V60, zijn mechanische onderstel. Dit hebben de Zweden net als de Japanners enorm goed voor elkaar. Je merkt het vooral op de korte kleine venijnige gele, zwarte of geel/zwarte drempeltjes die je her en der tegenkomt. Auto’s met luchtdemping gaan hier bijna gevoelloos overheen. De V60 Cross Country doet hetzelfde, maar dan met conventionele mechanische schokdempers.
De ophanging doet het ook enorm goed op alle andere denkbare ondergronden. Op gladde wegen met snelle bochten houden de veren en dempers de auto zo mooi horizontaal. Samen met de vier aangedreven wielen maken ze de auto zeer stabiel, soepel én comfortabel. Omdat de Cross Country wat hoger op zijn wielen staat, is hij ook geschikt om eens offroad te gaan. Het is geen terreinwagen, maar je kunt er een aardig eind mee de blubber of het zand in.
Tijdloos interieur
In tegenstelling tot de meer conservatieve Subaru, is het interieur van de V60 tijdloos, zakelijk en strak. Het dashboard straalt door zijn elegante lijnen en neutrale donkergrijze tinten, die ook in de rest van het interieur terugkomen, rust uit. Het kleine multimediadisplay oogt wat uit de tijd. De informatie is door het goede contrast ook voor leesbrildragers die hun bril niet op hebben, toch goed zichtbaar.
Ruimte is er voor zowel bestuurder en de passagiers voor- en achterin meer dan voldoende. De kofferruimte is in zijn segment met 430 liter niet de allergrootste. De ruimte kan vergroot worden naar 690 of 1.241 liter door de gedeelde achterbankleuning neer te klappen. En het klinkt misschien gek, maar het marketinggeurtje dat Volvo voor zijn interieurs gebruikt, is een van de, zo niet, lekkerste autogeurtjes die er is.
Lekkere motor en versnellingsbak
‘Mijn’ Volvo V60 Cross Country AWD wordt aangedreven door een 2.4-liter viercilinder D4 dieselmotor met dubbele (twin) turbo. Hij levert een vermogen van 190 pk bij 4.000 toeren, maar de trekkracht van 420! Nm is in vrijwel elk toerental volledig beschikbaar. Dit maakt van de Cross Country D4 AWD een enorm soepele auto. Het geluid van de diesel is fraai en krachtig.
De V60 waar ik mee reed, is uitgerust met een naadloos schakelende automatische zesversnellingsbak. De topsnelheid van de Volvo met deze automaat is 205 kilometer per uur. Er is ook een achttraps automaat (niet in combinatie met AWD) verkrijgbaar, die stuwt de auto naar een top van 210 en zorgt dat het G-label van de zesbak een D-label wordt. De zesbak is echter al zo verfijnd en goed, dat je waarschijnlijk geen verschil met de bak met acht versnellingen zult voelen.
Conclusie
Ik heb tijdens mijn ritten in de Volvo V60 Cross Country enorm van de auto genoten. De zwarte lak en zwarte wielen maken hem helemaal af. Het design is tijdloos en in mijn optiek zeer fraai. Het voelt gewoon goed om in deze auto te rijden en gezien te worden. Het laadvermogen van de Cross Country is met liefst 675 kilo enorm.
De Volvo V60 Cross Country D4 AWD staat bij mij, na de Subaru Outback, op de tweede plaats in dit segment omdat ik de Subaru unieker vindt. De Subaru vind ik ook avontuurlijker en ruiger dan de Volvo en daar hou ik van. Toch zal ik, als ik eenmaal voor de keuze sta, nog heel lang moeten wikken en wegen welke auto ik zal aanschaffen. Dat wordt een geldstuk opgooien, kop of munt. Moeilijk!
Informatie
Merk: Volvo
Model: V60
Type: Cross Country D4 AWD
Gewicht: 1.543 kg
Prijs: vanaf € 42.995,-
Prijs testauto: € 66.347,-
Motor: 2.400 cc 4-cilinder lijn
Brandstof: Diesel
Vermogen: 190 pk
Koppel: 420 Nm
Topsnelheid: 205 km/h
Versnellingsbak: 6 v., automaat
Opgegeven gemiddeld verbruik: 5,7 l/100km
CO2-uitstoot: 149 g/km
Energielabel: G
Carrosserie: 5-deurs, stationwagen
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 671 kilo