Ik reed een week met de Volvo V60 Plug-in Hybrid. En ik heb besloten dat ik deze auto wil hebben. Maar waarom?
Topsnelheid 230 kilometer per uur, van nul naar honderd in 6 seconden, een gemiddeld verbruik van 1,8 liter diesel per 100 kilometer en 48 gram CO2 uitstoot per kilometer, als je de stekker gebruikt om de accu op te laden tenminste. Ben je dit niet van plan? Dan moet je niet met deze auto willen rijden. En ook geen commentaar geven en zeuren over hoe schoon plug-in hybrides NIET zijn.
En dan de veiligheid. Dertig jaar geleden werkte ik als monteur bij een Volvo-dealer. Ik sleutelde aan modellen als de 240 en 740. Als ik met zo’n auto op pad ging kreeg ik het gevoel dat mij niets kon gebeuren. En dat gevoel heb ik nu in de V60 ook. Wat is deze auto robuust en wat voelt hij degelijk aan. Maar hij is aan de buitenkant elegant en binnenin zakelijk en strak. Nee, dit is geen reclamespotje. Het is mijn gevoel over de Volvo.
Strak en zakelijk interieur
Het interieur van de V60 is strak en zakelijk zonder toeters of bellen. Ik heb een aantal meerijders horen zeggen dat de instap opvallend laag is. Het stuur vind ik wat aan de grote en daardoor lompe kant. Dat had een tikkie kleiner gemogen. De schakelaars voor het multimediasysteem en cruise control zijn met de handen op het stuur goed te bedienen.
In de sport modus is het gaspedaal een aan-uit-schakelaar. Je hoeft er maar naar te kijken of de Volvo knikt. Gewillig.
De lederen en elektrisch verstelbare voorstoelen zitten goed en geven voldoende steun op de plekken waar dat nodig is. De materialen in de Volvo zijn van hoge kwaliteit, de afwerking binnen en buiten de auto is prima voor elkaar. Bergruimte voor kleine spullen is er voldoende, maar bij de V60 plug-in lever je wel extreem veel kofferruimte in. In de niet-hybride uitvoering heb je 430 liter ruimte, in de hybride moet je genoegen nemen met 310 liter. Met de achterbank neergeklapt is dat respectievelijk 1.131 en 1.241 liter, dat valt dan wel weer een beetje tegen.
Enorm pak trekkracht
Wow! Wat een enorm pak trekkracht heeft deze auto zeg! De 2,4-liter vijfcilinder dieselmotor in de V60 is tijdens snel accelereren binnenin de auto duidelijk hoorbaar. Wat mij betreft is dit zo’n mooi geluid dat het niet storend is. Bovendien hoor je de motor tijdens normaal rijden in de hybrid- of pure modus amper. En je zit met zes seconden op de 100 kilometer per uur. Heerlijk gewoon. In de sport-modus is het gaspedaal een aan-uit-schakelaar. Je hoeft er maar naar te kijken of de Volvo knikt. Gewillig. Dit is in de bebouwde kom en tijdens rustig rijden echter niet prettig. Schakel hier gerust naar de chille hybrid- of pure-modus.
De automatische zesversnellingsbak is efficiënt en probeert altijd voldoende trekkracht bij een zo gunstig mogelijk motortoerental te leveren. Een andere belangrijke taak voor deze bak, en dan vooral in de plug-in hybrid, is om te zorgen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Na een koude start (onder tien graden Celsius) schakelt de versnellingsbak de eerste anderhalve kilometer wat abrupt. Ook zoekt de bak in die periode naar de juiste versnelling. Als hij eenmaal op temperatuur is, en dat duurt niet lang, schakelt hij vloeiend als een warm mes door de zachte boter.
De adaptieve cruise control van de V60 Plug-in Hybrid is mij in positieve zin enorm opgevallen. Het systeem in deze auto lijkt ver vooruit te kijken wat er voor hem gebeurt en daardoor beter te anticiperen dan ik van andere auto’s met adaptieve cruise control gewend ben. Je rijdt niet de laatste 100 meter achter je voorganger met een rotgang naar hem toe. De adaptieve cruise control van de V60 signaleert auto’s voor je vroegtijdig en past hierop heel geleidelijk en soepel zijn snelheid aan.
Conclusie
Deze V60 is de schoonste auto die Volvo tot nu toe geproduceerd heeft, mits je de accu oplaadt als deze leeg is. Doe je dat niet, dan verbruik je meer brandstof dan je lief is. Rijd deze Volvo dan ook alleen maar waarvoor hij gemaakt is. Inpluggen bij een laadpaal en gebruik hem niet om de 24 uur van Le Mans mee te rijden. Door de tractiebatterij lever je aardig wat kofferruimte in. Maar er blijft plek genoeg over om lekker met je gezin op vakantie te gaan.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens
Motor: 2.400 cc diesel
Cilinders/kleppen: 5/20
Max. Vermogen: 283 pk (gecombineerd)
Max. Koppel: 640 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 sec.
Versnellingsbak: zestraps automaat
Gem. verbruik: 1,8 l/100 km (met volle accu)
Gewicht: 1.849 kg
Vanafprijs: € 59.995
Plus
+ Veel trekkracht
+ Robuust karakter
+ Voelt veilig aan
Min
– Kleine bagageruimte
– Groot stuur