Hoe knap is het om een groot vierkant ding -wat de Volvo XC90 is- een sympathiek voorkomen te geven? Ik vind dat Volvo er in is geslaagd om hun mastodont zo te ontwerpen, dat hij overkomt als een vriendelijke reus.
Het komt misschien wel door de verticale lamellen in de grille en de vele chroom accenten die bij de ‘Inscription’ uitvoering horen. Zeker is dat het een herkenbaar Volvo design is. De achterlichten bij de brede schouders, of heupen, zijn ook duidelijk Volvo.
Even de maten, de XC90 is op 5 centimeter na vijf meter lang. Hoogte is bijna één meter achtenzeventig en de breedte is ruim twee meter, twee meter en 14 centimeter op precies te zijn. Ik was in ieder geval zwaar onder de indruk van ‘mijn’ XC90 in de kleur Onyx Black Metallic en de grote 21 inch velgen. Gaat deze nieuwe XC90 het succes van het vorige model overtreffen?
Alleen maar viercilinders
Of het nu benzine- of dieselmodellen zijn, alle XC90’s worden geleverd met vier cilinders. Dat is nou eenmaal beter voor het milieu vanwege de CO2-uitstoot. Alle motoren hebben een inhoud van twee liter met vermogens van 254 pk voor de benzine- en 407 pk gecombineerd voor de hybridemodellen. De diesels hebben 190 of 225 pk. Ik reed de diesel met All Wheel Drive en 225 pk. Dit was ruim voldoende om de 1.928 kilogram wegende XC90 in beweging te krijgen.
De eerste keer dat ik instapte moest ik wel even de omgeving op me laten inwerken. Waar andere autofabrikanten zich wel eens verliezen in het plaatsen van knoppen op het dashboard, daar hebben de Zweedse ontwerpers gezorgd voor eenvoud. Alle snufjes in de auto bedien je via een prachtig touchscreen die in de middenconsole is geplaatst. En ik moet zeggen dat ik nog niet eerder zo vertrouwd was met de bediening. Hier heeft Volvo duidelijk gekeken naar de mannen van Apple uit Cupertino. Middels het bekende swipen (vegen met je vinger), scrol je door de menustructuur. De informatie op het twaalf inch scherm komt goed en duidelijk naar je toe. Of het nu de radio is of het navigatiesysteem.
Rijden met deze kolos
De gebruikte materialen in het interieur zijn erg mooi en voelen erg prettig aan. Het dashboard is rustig qua uitstraling en mooi vormgegeven. De stoelen zijn een lust voor het oog, prachtig vormgegeven, erg goed in te stellen en dus is een perfecte zitpositie is zo gevonden. Daarna alleen even instellen of je de stoelverwarming of stoelventilatie aan wilt hebben. Leuk detail is het Zweedse vlaggetje dat subtiel in de naad van de stoel is verwerkt. Ook op de tweede zitrij is het prima vertoeven. Genoeg beenruimte, maar ook de klimaatregeling achterin met vier zones kan bediend worden via het touchscreen in de middenconsole. Ook op de derde zit rij is voor niet al te lange mensen ruimte.
Het rijden, hoe gaat dat met deze kolos? Nou, als je aan de startknop draait komt de motor tot leven. Duidelijk horen doe je de motor niet, want aan de geluidsafwerking heeft Volvo ook gewerkt en hij is erg stil. Zet de XC90 in de gewenste drive-modus en je kan gaan. De drive-modi zijn, Eco, Comfort, Dynamic en Offroad. De laatst kan je alleen instellen als de auto stil staat.
Welke stand je ook kiest, de XC90 is voornamelijk op comfort gericht. Met luchtvering op alle vier de wielen profiteren de inzittenden van uitstekend rijcomfort. Afhankelijk van de drive-modus kan de auto 20 millimeter zakken om zo stroomlijn en wegligging te verbeteren. Handig is de knop in de bagageruimte, door daarop te drukken kan de XC90 nog 50 millimeter omlaag waardoor het makkelijker is om zware spullen in de bagageruimte te tillen.
Tussen de lijntjes
Eenmaal onderweg kan ik niet anders zeggen dat de tweeliter viercilinder met 225 pk en twin-turbo heerlijk rijdt. Strepen trekken bij een stoplichtsprint zal niet gebeuren, lekker cruisen daarentegen is geen enkel probleem. De achttraps automatische versnellingsbak doet vloeiend zijn werk. Zet de adaptieve cruise-control aan en druk op het touchscreen op Lane Keeping Aid en Distance Alert. Stel op het stuur de afstand naar je voorganger in en je kunt bijna de handjes los doen van het stuur. Ik ga geen pleidooi houden om ‘zonder handen’ aan het stuur te rijden, maar het is wel een prettig gevoel dat het systeem in de gaten houdt of je binnen de lijnen op de weg rijdt.
Dus als vermoeidheid een keer toeslaat, dan stuurt het systeem je weer naar het midden van de weg. Je voelt ook aan je handen dat je te dicht bij de witte strepen bent. Dan laat het systeem je subtiel in het stuur merken dat je moet corrigeren. Ten aanzien van de besturing had ik liever een iets dikker stuurwiel gehad, maar dat is persoonlijk. En ik had liever een wat minder goede stuurbekrachtiging gewild, de Volvo stuurt wat licht. Maar qua veiligheid zit het wel goed bij de XC90. En ik heb het nog niet eens gehad over onder andere het BLIS-systeem dat je waarschuwt voor voertuigen in je dode hoek en Cross Traffic Alert die voertuigen ziet over een afstand van 30 meter wanneer je vanuit een smalle parkeerplaats achteruit rijdt. Veiligheidssnufjes te over!
Conclusie:
Alles lijkt er op te wijzen dat deze nieuwe Volvo XC90 het succes van zijn voorganger gaat overtreffen. Volvo heeft zichzelf wel overtroffen door een XC90 neer te zetten die op het gebied van comfort, geluid en ruimte grote sprongen heeft gemaakt. Met een heel modern interieur, weinig knoppen in het dashboard en met een geweldig touchscreen waarmee heel simpel alles in de auto bediend kan worden.
Hier kunnen concurrenten bijna niet tegenop. Op de viercilinder tweeliter dieselmotor is bijna niks aan te merken. Behalve dat die wel flink aan de werk moet als je de vier cilinders op de staart trapt. Ben je van plan een grote SUV te kopen, dan is de Volvo XC90 D5 AWD zeker een aanrader.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Vermogen: 225 pk
Koppel: 470 Nm bij 1.750-2.500
Topsnelheid: 220 km/h
Versnellingsbak: 8-traps automaat
Gewicht: 1.928 kg
Prijs vanaf: 68.995,- euro
Prijs gereden model: 102.270,- euro
Gereden test kilometers: 570
Plus
+ Touchscreen / bediening touchscreen
+ Binnenruimte
+ Stil en comfortabel
+ Veiligheidssnufjes
Min
– Besturing licht
– Met opties loopt prijs lekker op