Auto’s met een dieselmotor mogen maar een wettelijk vastgestelde maximale hoeveelheid fijnstof en roet uitstoten. Om aan deze strenge regels te kunnen voldoen, hebben autofabrikanten al hun moderne diesel personenauto’s en lichte bestelwagens voorzien van een roetfilter. Dit Diesel Particulate Filter (DPF) of roetfilter, voorkomt dat de minuscuul kleine stofdeeltjes (fijnstof) en roet uit de motor in het milieu verdwijnen en schade veroorzaken.
Na verloop van tijd raakt het filter door al dat stof, roet en andere afvalstoffen verstopt. De elektronica van de auto is dusdanig geprogrammeerd dat het filter automatisch en periodiek wordt gereinigd (geregenereerd). Het motormanagementsysteem van de auto spuit hiervoor ongeveer iedere 1.000 kilometer extra diesel, regeneratievloeistof of een combinatie van deze twee in het roetfilter om ervoor te zorgen dat de afvalstoffen verbranden. Dit reinigen kan alleen maar als de motor op bedrijfstemperatuur is én als er voldoende tijd is om het reinigingsproces of de regeneratie volledig uit te voeren.
DPF/roetfilter tips en trucs
Van auto’s die regelmatig langere snelwegritten en op hogere snelheid rijden, wordt het roetfilter doorgaans goed geregenereerd. Anders is dit bij auto’s die nooit of nauwelijks lange afstanden rijden en zich de meeste tijd in en om de randstad begeven. Het is vooral deze groep auto’s waarbij het regeneratieproces niet kan beginnen omdat de motor niet warm genoeg is. Ook komt het bij deze auto’s vaak voor dat het regeneratieproces wel start, maar voortijdig afgebroken wordt omdat het voertuig al op de plaats van bestemming is aangekomen voordat de motor goed op temperatuur is.
Als een roetfilterreiniging keer op keer niet goed uitgevoerd kan worden, gaat de auto op den duur inhouden en uiteindelijk in de zogenoemde noodloopprocedure lopen en het controlelampje van het roetfiltersysteem branden. In het noodloopprogramma kan de bestuurder van de auto naar de garage rijden om de auto na te laten kijken. Rij in geen geval lang door in de noodloopprocedure, dit kan kostbare schade aan de motor veroorzaken. Rij met een storing in het roetfiltersysteem zo snel mogelijk naar de garage, er zijn namelijk betaalbare oplossingen voor deze problemen.
De kosten voor het vernieuwen van een roetfilter kunnen, afhankelijk van automerk en model, oplopen tot duizenden euro’s. Zelfs bij auto’s in de kleinere segmenten. Een goedkoper alternatief voor vernieuwen is het roetfilter reinigen met speciale apparatuur en reinigingsmiddelen. In de meeste gevallen kan het roetfilter (en uw portemonnee) met reinigingsmiddelen en zonder het filter te demonteren ‘gered’ worden. Snap-on Tools levert hiervoor MotorVac apparatuur, toevoegingen en reinigingsmiddelen die de levensduur en prestaties van het roetfilter en daardoor de auto aanzienlijk verlengen en verbeteren.
Bepaal de oorzaak van de verstopping
Het is belangrijk om de oorzaak van de verstopping van het roetfilter te onderzoeken. Een probleem met het roetfilter is herkenbaar aan een toenemend hoog brandstofverbruik, afnemende prestaties (inhouden) en/of een brandend roetfilterstoringslampje op het dashboard. In het geval van de laatste twee fenomenen zal de klant hoogst waarschijnlijk de werkplaats opzoeken.
Als u een auto in de werkplaats krijgt met één van deze storingen, ga dan systematisch te werk om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Controleer in alle gevallen altijd eerst het oliepeil. Een te stijgend oliepeil wordt veroorzaakt door veel onvolledige regeneraties. Dit wordt op zijn beurt in veel gevallen veroorzaakt door auto’s die voornamelijk korte ritjes rijden, of door problemen met het inspuitsysteem of de luchttoevoer.
Ook van auto’s die wel goed regenereren raakt het roetfilter op den duur verstopt. Dit komt omdat tijdens de regeneratie as overblijft dat zich ophoopt in het filter. Dit fenomeen kan zich vanaf ongeveer 150.000 kilometer (en afhankelijk van de omstandigheden eerder of later) voordoen. Doordat het as zich ophoopt, gaat de elektronica het roetfilter vaker proberen te reinigen en het waarschuwingslampje gaat branden. Veel automobilisten rijden in dit geval echter door omdat ze niets aan de auto merken. En omdat ze weten dat een roetfilter(probleem) geld gaat kosten.
In eerste instantie zal alleen het brandstofverbruik toenemen. Dit gaat stapsgewijs en daar merkt de bestuurder in de praktijk nauwelijks iets van. Op een gegeven moment zit er zo veel as in het filter dat de elektronica stopt met regenereren. Uiteindelijk is het filter verstopt en zal de motor afslaan, en pas weer gaan lopen als het roetfilter gereinigd of vernieuwd is.
Voorkom problemen en hoge rekeningen
Voorkomen is beter dan genezen. Niet alleen lichamelijk, maar ook in het geval van uw auto. Waarom zou u het risico nemen en hoge kosten voor het vernieuwen van een roetfilter riskeren als u dit risico aanzienlijk kunt verminderen en zelfs volledig uit kunt sluiten?
Er zijn verschillende preventieve, onderhoudende en probleemoplossende producten voor belangrijke componenten van diesel-, benzine-, lpg- en cng-motoren van personenwagens, lichte bedrijfswagens, trucks, bussen, landbouwvoertuigen, schepen, pleziervaartuigen, (land- en wegen)bouwmachines en stationaire installaties.
38 Comments
Hoi ik rij een kia optima 2013 diesel.
Er zit momenteel veelste veel olie in dan normaal. Lijkt erop dat deze is gemengd met diesel. Zou dit door het regenereren kunnen komen en zo ja wat moet ik doen?
En kan ik er problemen door krijgen met mn motor?
Beste Serkan,
Als er meer olie in het blok zit dan normaal en niemand heeft het bijgevuld, is dat niet goed. Je kunt het beste zo snel mogelijk even naar de garage rijden. We zijn benieuwd wat er precies aan de hand is. Succes.
Groet,
Rob
Volgens de kia dealer is het normaal.
Elke keer dat regeneratie wordt afgebroken blijft diesel in de motorolie.
Ik zou mn olie elk 15.000 km moeten vervangen.
Hoi Serkan, dankjewel voor je terugkoppeling. Duidelijk antwoord.
Groet,
Rob
Hallo, vorige maand hadden we een storing van het roetfilter en is het additief bijgevuld. Vreemd genoeg geeft het system het nu alweer aan. Het kan niet liggen aan dat wij alleen korte stukjes rijden, want wij rijden juist heel veel km. Het betreft een peugeot 5008. Mijn man vraagt zich af of hij morgen wel naar Duitsland kan rijden terwijl de auto deze storing (het roetfilter zit bijna vol) aangeeft. Vervelend genoeg zijn nu alle garages dicht natuurlijk. Ik hoor graag wat uw advies is. Alvast bedankt.
gr. Patricia
Hoi Patricia,
Als de auto zegt dat het roetfilter bijna vol is is dat echt zo. Een additief helpt om het roet te verbranden, maar er blijft altijd as over en dat wordt niet verbrand. Het roetfilter is dan verzadig, daar ontkom je niet aan.
Je kunt een gokje wagen en naar Duitsland rijden, maar wij zouden het niet doen.
Groet,
Driving-Dutchman
Hallo Rob,
bedankt voor je reactie en advies.
Mijn man neemt het risico… Het is gewoon heel vervelend dat zo’n lampje gaat branden na sluitingstijd van alle garages en in het weekend…
En wij gingen ervan uit dat men het probleem de vorige maand compleet had aangepakt… We hebben helaas sinds de aanschaf van deze auto er nog niet zoveel geluk mee gehad.
Het is morgen op hoop van zegen.
Groeten, Patricia
Hoi Patricia,
Welkom. Het kan zeker goed gaan hoor. En anders de wegenwacht bellen. 😉
Wat betreft het probleem met de auto: de storing is van veel factoren afhankelijk. Ik kan je niet helpen dit probleem op te lossen. Ik hoor graag van je hoe dit afloopt.
Succes!
Groet,
Rob
Mijn ervaring als rijschoolhouder en het roetfilter;
Ik heb 2 keer een Opel corsa gehad ( bouwjaar 2009 en 2012), het model 2009 was een echte probleemauto. Elke keer als deze ging regenereren dan kwam er witte rook uit de uitlaat (geen probleem volgens garage :/ ) en bij het model 2012 was het zelfs zo dat de auto elke 110 km opnieuw ging regenereren, dit was al bij een km stand van 80k. Ook als ik bij de corsa het regeneratieproces ging onderbreken dan kwam er diesel bij de olie en moest de olie ververst worden. Een hoop problemen dus.
Nu heb ik een Volvo v40 D2 met inmiddels 100k op de teller, regelmatig het proces onderbroken, veel lage snelheden gereden en heb helemaal geen problemen hiermee gehad.
Mijn conclusie is dus dat het aan het merk, het roetfilter en de bijbehorende software ligt of deze voor problemen gaat zorgen.
Last van roetfilter problemen heb ik nog niet gehad. Mijn auto heeft nu 66000 km gedraaid.
Wel heb ik op internet al eens een bericht gelezen van iemand die het roetfilter heeft laten vervangen voor veel geld en het probleem is terug gekomen. Die persoon bezit een auto van hetzelfde automerk als ik. Wel heeft die persoon veel meer kilometers gereden met zijn auto dan ik en heeft hij een oudere auto uit een tijd toen de roetfilters in opkomst waren rond 2009.
Handig om te weten is dat JLM aparatuur en aditieven heeft om roetfilters in topconditie te houden.
Hopelijk hebben uitstekende garages ook de JLM aparatuur en de vakkennis in huis om klanten optimaal te kunnen bedienen in het onderhoud van het roetfilter bij hun auto.
Op 12 januari 2012 werd ik de gelukkige bezitter van een Subaru Forester (bouwjaar 12/2010) met 20.000 km op de teller.
December 2013 na meting zou het roetfilter bij 46.000 km voor 180 % (?) vol zitten. Dit zou volgens Subaru Aalsmeer eigenlijk niet mogen daar ik 4 tot 5 dagen per week zo’n 60 kilometer per dag via de snelweg af leg en de auto zou volgens de monteur moeten re-genereren waardoor het roetfilter schoon moet blijven.
Het roetfilter werd door Subaru Aalsmeer uit de auto verwijdert en naar een specialistisch bedrijf gebracht voor reiniging.
In maart 2014 kreeg mijn auto exact dezelfde klachten als in december 2013. Door Subaru Aalsmeer werd er een nieuw roetfilter geplaatst .
April 2014 plots een sissend geluid onder de auto vandaan en liep het vermogen terug. Het bekende lampje van het roetfilter ging branden. Ik ben meteen naar een nabij gelegen sub-dealer van Subaru gereden. Bleek een rubber slangetje bij het roetfilter doorgebrand door foutieve montage. \
Bij het uitrijden van de garage ging tot mijn verbazingweer het roetfilter lampje aan. Op kosten van Subaru werd het roetfilter vervangen.
Mei 2014 Vanuit Utrecht onderweg naar Tilburg voor een afspraak. Onderweg ging het roetfilter lampje branden en viel het vermogen weg. Op de afslag aangekomen een grote knal en uitval van de motor. (110.000 km.)
Subraru heeft alle draaiende delen vervangen van de motor. En de motor loopt weer als een zonnetje.
Augustus 2016 190.000 km. Vanuit vakantieadres in Duitsland onderweg naar Nederland.
Ja hoor, het bekende (en inmiddels gehate) lampje brand weer en de auto gaat in de veilige modus. Halverwege de reis, lampje uit. En uiteindelijk na tussenstop de veilige modus er af.
Twee dagen in Nederland. Ja hoor lampje brand weer. Tijd voor reiniging? Het ging 80.000 km goed (maar ik wordt er zo zachtjes aan wel “ gek” van)
Jouw verhaal klinkt als een flinke uitdaging Hans. Ik heb op onze social media kanalen om hulp gevraagd. Wie weet komt er toch een oplossing. Succes!
Groet,
Rob Blom
Ben inderdaad benieuwt of iemand ook zulke ervaringen heeft met bijv. Subaru.
Ach Rob,
Subaru onderschrijft zelf op haar website dat zij wereldwijd bekend zijn als leverancier van extreem betrouwbare auto’s. Terecht zo schrijft Subaru en ook bewezen gezien de talloze onderzoeken en pechstatistieken die er in diverse landen gehouden worden.
Maar is dit ook zo of zijn er ook extreme uitzonderingen op deze regel? Ik denk het laatste want dit was nog maar een deel van de ellende op een auto met een nieuwprijs van 47.500,-.
Ben met briefschrijverij tot aan de directeur Benelux geweest. Stuurt after sales me gewoon een briefje dat als ik iets te reclameren heb ik naar de importeur in Duitsland moet (want daar komt ie oorspronkelijk vandaan)
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zo blijkt Hans. Over de aftersales van Subaru kan ik niet oordelen, daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan wel zeggen dat ik het als Subaru Benelux zelf op zou proberen te lossen.
Heb net een nieuwe turbo (2200 euro) , uitlaat (1000) euro en motorrevisie achter de rug voor mijn Subaru Forester uit 10/2008. (gekocht 11/2015) Totaal 18.000 euro verder. Nu navigatiesysteem stuk en problemen met het roetfilter. Subaru betrouwbaar ? De mijne niet in ieder geval.
Hallo Rob,
Vandaag motorstoringmelding in mijn Ford Mondeo 2.0 tdci met 217000 km op de teller. Langs de dealer en je raad het al…..roetfilterprobleem.
Dealer heeft geadviseerd even niet meer in de 6e versnelling te rijden en te kijken of probleem zich oplost. Voor ik thuiskwam was de melding er alweer.
Nu hoop ik de auto binnen 1 mnd te verkopen. Kan ik doorrijden of beter van niet?
Ik rijd met peugeot 607 2.2 hdi bowj 2004 op het scherm brand licht motor diagnoze e sta met leters antivervulingsystem werkt onvoldunde
Kan mij imand helpen a u b
Beste heren, ik heb veel gelezen over dpf ervaringen. Een blijvende oplossing blijkt het verwijderen van het filter en aanpassing software. Er zijn hier gespecialiseerde bedrijven voor. Ik heb onlangs een Accord D gekocht, 2008, en ben van plan om dit ook te laten doen.
Hallo,Ik heb vandaag mijn Audi A4 weer opgehaald na een service beurt.Mij werd verteld dat het roetfilter vol begint te raken.Dit is gemeten en de waarde was 0,18 en de max waarde mag maar 0,175 ml bedragen.Ik heb geen foutmelding of zo gekregen.De auto rijd echt nog perfect met genoeg trekkracht etc.
Er werd mij ook nog verteld dat een nieuw roetfilter mij 2150 euro gaat kosten.
Wat kan ik nu het beste doen?Zit er zelf aan te denken om het filter er onderuit te laten halen en profesioneel te laten reinigen.
Groet JV
Hoi Johan,
Het is netjes dat de garage aangeeft dat het roetfilter vol begint te raken. Het is echter onmogelijk om aan te geven wanneer dat zal gebeuren. Met het advies van de garage kun je besluiten om het filter te vervangen of inderdaad te laten reinigen.
Omdat er nog geen lampjes branden, het filter nog niet verstopt is en omdat de auto nog goed rijdt, kun je er ook voor kiezen om door te rijden. Op het moment dat er een lampje gaat branden of de auto zich anders gaat gedragen, ben je ruim op tijd om actie te ondernemen. Een nieuw filter is een snelle optie, maar reinigen is net zo goed en een stuk voordeliger.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb.
Groet,
Rob
Rob bedankt voor je reactie,
Groet Johan
Hallo allemaal
Ik heb probleem met roetfilter van golf zes wie heeft een oplossing voor mij graag hoor ik het van jullie .
Ik zag op de website van Liqui Moly dat hun roetfilterreininger (DPF reinigung) voor echt elke dieselmotor geschikt is behalve … Peugeot en Citroen omdat die een “eigen” systeem daar voor hebben. Weet iemand of dit klopt en of dit voor elk type diesel van P/C geld? Ik heb een 1.6 eHDI (2011) .
Hoi Martin,
DPF wordt door sommige merken af-fabriek vanuit een apart reservoir geregenereerd met AdBlue (bv. VW groep) en Eolys (bv PSA Peugeot Citroen groep). Dit moet je af en toe bijvullen met de respectievelijke vloeistoffen. De Liqui Moly toevoeging kan je in de tank gooien, maar niet in het reservoir. Diverse leveranciers hebben vloeistoffen om de fabrieksreservoirs bij te vullen. Info –> http://www.jlmlubricants.com/nl/producten/diesel/JLM%20Diesel%20DPF%20Refill%20Fluid%201L
Er staat hier veel over roetfilters en alle daarmee gaande problemen. Mijns inziens, niet op techniek gebaseert maar meer op, ik denk, logica, de zaak moet gewoon af en toe eens doorgeblazen worden. Goed warme motor en de toerenteller tegen the rode lijn aan. 2 maal per maand in een gebied waar natuurlijk geen snelheids camera’s staan! Ik heb zelf kort geleden mijn Mercedes S320Cdi met 525.000 Km ingeruilt en heb nooit een DPF problem gehad. Ik denk dat dit ook goed aansluit bij Uw artikel over ‘Het Nieuwe Rijden’ . Motor en aanverwante artikelen schoon houden door af en toe eens de ‘spinnewebben’ er uit te blazen. Een schone motor verbrand ook veel beter, dus schoon.
Let op: niet elk DPF reinigingsproduct kan zomaar toegepast worden bij Euro6 systemen. Ook een VERT certificaat is niet altijd voorhanden.
Geen Euro6? Geen VERT? Dan net zo goed TellSell kijken…..
TUNAP.nl. Artikel 931 932
Ik heb pas een maand een nieuwe auto, een Hyundai Tucson 1.7 CRDI (7 DCT automaat), uiteraard met roetfilter. Nu merk ik dat die zeer regelmatig regenereert, zowat in minder dan 250km opnieuw. Daarbij stijgt het brandstof verbruik enorm, van 5,7 naar 8,5. Zuinig rijden zit er dus niet in.
Ik heb ergens wat gelezen dat er zijn die de roetfilter ertussen uit laten halen en de auto software herprogrammeren, en daarna meer vermogen hebben (wat niet hoeft voor mij, want 141pk is al buitenaards veel), en tot wel 1L/100km minder verbruik zou hebben (en dat vind ik wel interessant).
Maar wat alsmikmna 4 jaar naar de technische keuring moet, geeft dat dan problemen? Iemand hier een duidelijkmidee over?
Als de auto net een maand oud is en zo vaak regenereert moet je er mee terug naar de dealer. Dit is niet goed.
Roetfilter verwijderen mag niet meer van de APK. De garage controleert dit.
Hoi Rob, sorry voor de late reactie. Heb nog wat onderzoek gedaan, en het blijkt gekend te zijn dat Hyundai’s te regelmatig regenereren.
APK hebben wij niet, maar wel een jaarlijkse technische controle (vergelijkbaar), en met een nieuwe auto moet je pas na 4 jaar voor de eerste keer gaan, daarna jaarlijks.
Ik ga nog eens onderzowken of ze er op conteoleren, want bij is een roetfilter nog steeds niet verplicht, alleen kan je geen euro6 norm krijgen zonder.
Mij gaat het er gewoon om, als die altijd om de paar 100km gaat blijven regenereren is dat niet uit te houden. Als het wegnemen van het roetfilter geen optie is, gaat hij na twee jaar de verkoop in (minder dan 2 jaar geeft te veel verlies), en schaf ik mij een klein benzine autootje aan. Het zal dan echt iets zonder die irritante en nadelige roetfilter zijn.
Hoi Patrick,
Dank je wel voor je uitgebreide duidelijke reactie. Laat ons nog eens weten wat het vervolg op je onderzoek is. Bvd. Groet, Rob
Met mijn mercdes 200cdi rij ik door omstandigheden heel veel korte afstanden
het radiatorrooster heb ik half afgedekt zodat de motor rapper op temperatuur komt en optrekken doe ik tot ongeveer 3000rpm zodat ik bij het hernemen zowat 2000rpm draai
ik rij ook nooit onder de 2000rpm
Ik heb een ford transit uit 2009 met 165000km op de teller Veel problemen met het regeneratie proces wat niet start dus om de twee drie maanden een vol roetfilter en de auto gaat in zijn noodloop. Ik rij elke dag 135 km snelweg. Garage heeft roetfilter al vernieuwd (orgineel ford) Software update bij een ford dealer laten uitvoeren. 4 nieuwe injectoren. Al met heel veel geld en nog blijft het roetfilter volraken en de auto in zijn noodloop. Wie kan ons helpen??
We willen de bus graag houden maar dit kost ons een fortuin.
Alvast bedankt voor uw reactie groetjes Bas
hoi Rob,
ik rijd sinds 9 maanden een Volvo v70 1.6 drive. het valt me op dat het roetfilter vrij vaak regenereert, elke 300 km en soms al na 150 km. Ik vraag me af wat dat betekent. Er zijn nog helemaal geen lampjes opgelicht. Elke keer als het filter wordt gereinigd wordt er een additief toegevoegd tocht? Dit goedje kost bijna 200 euro en volgens het boekje dient dit elke 60.000 km te worden gevuld. Bij zo vaak regenereren kan ik m vaker verwachten neem ik aan. ohja heel belangrijk: de Volvo heeft 280dkm gelopen en bij 227dk is het roetfilter vervangen. Ik hoop dat je hier ervaring mee hebt en mij kan vertellen of ik me zorgen moeten maken of grote problemen kan verwachten in de nabije toekomst.
Hoi Raoul, ik heb helaas geen ervaring met een specifiek merk of model auto. Je kunt je vraag derhalve het beste bij een (diesel)specialist neerleggen.
Ik ben wel heel benieuwd wat de specialist over het fenomeen dat jij omschrijft kan vertellen.
Groet,
Rob Blom
Goedendag,
Ik wil de roetfilter van een renault clio 1.5 dci uit 2015 preventief schoonmaken. Wie kan mij adviseren welk merk cleaner ik het beste dan kan gebruiken? Auto heeft bijna 90000 km op de teller.
Groet
Ap
Beste Ap,
Er zijn meerdere goede cleaners, maar hebben persoonlijk heel goede ervaringen met MotorVac van Snap-on Tools. https://motorvac.nl
Mvg,
Driving-Dutchman