Bij de eerste startpoging van haar Seat Altea gaat het mis: de motor slaat direct af en er ontstaat een enorme rookontwikkeling, tot grote schrik van de bestuurster. Zij aarzelt dan ook geen moment en vlucht de auto uit.
De ANWB wordt gealarmeerd, maar de dienstdoende Wegenwacht kan geen oorzaak vinden. De Altea wordt vervolgens met de oprijwagen van de ANWB naar de garage getransporteerd. De rookontwikkeling is verdwenen, maar een stevige stank herinnert de monteurs en eigenaresse dat het flink mis is met deze Seat.
Om zicht op de bedrading achter het dashboard te krijgen wordt de halve auto gesloopt
Gesmolten bedrading?
De bestuurster legt uit wat er gebeurd is, en vertelt er bij dat de dag ervoor dat de achterwisser niet werkte en dat de ontgrendeling van de rechter voordeur niet werkte. Dit lijkt te duiden op een elektrische storing, iets dat de stank vanonder het dashboard ook kan verklaren. Om zicht op de bedrading achter het dashboard te krijgen worden de kachelmotor, zekeringkast, airbags en het contactslot uitgebouwd. Maar al wat men daar vindt: er worden geen beschadigde of gesmolten draden aangetroffen. Een poging om de motor te starten lukt wonderwel: de motor slaat aan en loopt naar behoren. Wat zou er dan met deze Altea aan de hand zijn? Goede raad is duur, maar niet wanneer je een garantieverzekering hebt afgesloten, zoals de eigenaresse indertijd heeft gedaan.
De garantieverzekeraar nam contact met mij op, met het verzoek om de Altea eens onder de loep te nemen. En dus begaf ik mij naar het zuiden des lands. Ik begon mijn techspertise met een inspectie van de bekabeling onder het dashboard. Alles zag er intact uit, maar het stonk wel behoorlijk, hoewel de geur niet angstaanjagend was. Ik besloot de eigenaresse te bevragen, en hoewel zij haar verhaal al meerdere keren verteld had, wilde ze me graag te woord staan.
Ze vertelde dat ze ’s ochtends instapte en de auto startte. De motor sloeg meteen weer af en er verscheen veel rook. Ik vroeg haar waar de rook vandaan kwam, dat bleek vanuit de grille te komen. Omdat je aan de kleur van de rook veel kunt zeggen over de oorzaak, informeerde ik naar de kleur ervan. Het bleek om een grijs / blauwige rook te gaan. Dat antwoord bevatte essentiële informatie over de oorzaak: het was geen bedrading geweest, omdat dit voor dikke, zwarte rook zorgt. In de tweede plaats lijkt de oorzaak niet vanuit het dashboard te komen, maar vanuit de motorruimte. Het was tijd voor een inspectie onder de motorkap.
White sludge, een teken aan de wand
Daar was in eerste instantie weinig opmerkelijks zichtbaar, alles zag er naar behoren uit. Totdat ik de olievuldop losdraaide, die zat aan de binnenkant vol met white sludge, een witte vettige substantie. Bij mij rees het vermoeden dat de carterventilatie wellicht niet in orde was. Het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel werden gedemonteerd, en jawel: de binnenkant van het kleppendeksel zat vol witte smurrie. Dit blokkerde ook de uitgang naar de carterventilatie.
White sludge is bij elke motor snel te ontdekken, maar het moet zeker niet onderschat worden
Hierdoor kon de carterdruk niet afgevoerd worden, na een dag rijden was de carterdruk ongehoord hoog. Bij de eerste start na het afzetten van de motor, werd het ontluchtklepje op het inlaatspruitstuk geopend waardoor alle dampen in de buitenlucht werden geloosd. Dit was de oorzaak van de rookontwikkeling.